230974

مشکلات سرایداران مدرسه؛ از پایین بودن حقوق تا نداشتن مرخصی و حق تدریس

دنیای معدن- سرایداران و خدمتگزاران مدرسه نسبت به وضعیت حقوقی‌شان گلایه دارند و عنوان می‌کنند که امکان پیشرفت کاری هم ندارند.

به گزارش دنیای معدن- فارس نوشت: این روز‌ها که بحث رتبه بندی معلمان مطرح است، یک گروه در آموزش و پرورش از شرایطی که برایشان در این دستگاه حکمفرماست، گلایه‌مند هستند و حتی کار به جایی کشید که در سال جاری تجمعاتی را داشتند.

علی الهیار ترکمن معاون سابق توسعه منابع و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش اواخر شهریور امسال (۱۴۰۰) در حاشیه گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌های کشور به خبرنگار فارس، گفت: خیلی تلاش کردیم که تفاوت حقوقی بین نیرو‌های خدماتی و سایر نیرو‌ها را در آموزش و پرورش کم کنیم. البته در تمام دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های خدماتی به استناد مصوبه افزایش حقوق دولت، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را دریافت می‌کنند و خیلی کم است؛ ناگفته نماند ماهیت قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه را نمی‌دهد و نیازمند قانونگذاری است.

وی ادامه داد: خیلی پیگیر شدیم و تنها گزینه‌ای که داشتیم این بود که در قالب اضافه‌کار تأمین اعتبار کنیم و حدودا یک میلیون تومان را پیش‌بینی کردیم و ادامه‌دار خواهد بود.  

در حال حاضر حدود ۶۰ هزار نیروی خدماتی و سرایدار در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند؛ برای اینکه نسبت به وضعیت سرایداران و خدمتگزاران آموزش و پرورش مطلع شویم، به سراغ خودشان رفتیم تا ببینیم وضعیت حقوقی و رفاهی این دسته از نیرو‌های آموزش و پرورش چگونه است.

نیرو‌هایی که در آموزش و پرورش کف حقوق را می‌گیرند!

در همین راستا پای درددل یکی از نیرو‌های خدماتی وزارت آموزش و پرورش نشستیم و او از شرایط کاری اش گفت. این نیروی خدمتگزار سابقه ۱۰ ساله داشته، دو فرزند دارد و مدرک تحصیلی‌اش هم کارشناسی مدیریت فرهنگی است.

وی گفت: در سال‌جاری یعنی ۱۴۰۰ پایه حقوق کارگر ساده ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و این در حالی بود که حکم حقوقی سرایدار و خدمتگزار با ۸ تا ۱۰ سال سابقه، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار است یعنی برای نیرو‌های سرایدار و خدمتگزار در آموزش و پرورش کف حقوق در نظر گرفته شد.

این نیروی خدمتگزار ادامه داد: نکته دردناک این قضیه این است که به هیچ عنوان حکم نیروی خدماتی و سرایدار نباید بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شود. مثال آن هم یکی از همکارانم است که امسال صاحب فرزند سوم شد و به او حق اولاد تعلق می‌گرفت. نکته جالبش این است که به وی حق اولاد داده شد، اما طوری اعداد و ارقام را جابجا کردند که باز هم حکم وی همان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد.

یک میلیون پرماجرا!

این نیروی خدمتگزار به ماجرای یک میلیون تومانی که به عنوان اضافه کار حدود ۶ ماه است به حقوق نیرو‌های سرایدار و خدمتگزار اضافه شده، اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم شهریور ماه امسال بود که مبلغ یک میلیون تومان به عنوان اضافه کار به حقوق ما اضافه شد.

وی اضافه کرد: این اتفاق بعد از گلایه‌های زیاد نیرو‌های خدماتی و سرایدار به حقوقشان انجام شد و وزارت آموزش و پرورش برای اینکه میزان کم حقوق این گروه از فرهنگیان را جبران کند، این اقدام را انجام داد، اما راستش همین ماجرا هم برای ما دردسر شد.  

این فرد افزود: اولین اتفاق این بود که این پول در قالب اضافه کار است و ممکن است چند وقت بعد قطع شود یعنی معلوم نیست چقدر ادامه داشته باشد؟ آیا امسال که حقوق‌ها درصدی اضافه می‌شود، این میزان را اضافه می‌کنند یا حذف می‌شود؟  

وی ادامه داد: این یک میلیون حقوق و مزایا موجب شده است که اگر مدیر مدرسه قبلا مبلغ اندکی را برای پاداش در نظر می‌گرفت حالا همان را هم به نیروی خدمتگزار ندهد و با خود بگوید که او اضافه کار می‌گیرد یا وقتی می‌خواهند در اداره رفاهی دهند، می‌گویند خدمتگزاران یک میلیون اضافه کاری می‌گیرند و این در حالیست که تازه حقوق ما از ۳ میلیون و ۵۰۰ به ۴ میلیون ۵۰۰ می‌رسد.

روایت مرخصی نرفتن سرایدار

این خدمتگزار درباره مرخصی گرفتن سرایداران و خدمتگزاران نیز گفت: با توجه به اینکه خدمتگزاران ایام عید در مدرسه حضور ندارند و تابستان هم سه روز در هفته به مدرسه نمی‌آید، مرخصی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و اگر نیاز به مرخصی داشته باشند با مدیر مدرسه هماهنگ می‌کنند، اما شرایط سرایدار کاملا فرق می‌کند.

وی ادامه داد: سرایدار مرخصی دارد، اما به راحتی نمی‌تواند از آن استفاده کند؛ برای مرخصی گرفتن باید حتما یک فرهنگی را به عنوان جایگزین معرفی کند و حقوق آن چند روز را از جیبش بدهد وگرنه نمی‌تواند مرخصی برود و از همه مهمتر باید ابلاغ سرایداری داشته باشد.

این خدمتگزار افزود: اصلا تکلیف سرایداری که مریض می‌شود مشخص نیست یعنی عملا باید خانواده‌اش جور او را بکشند.

روایت بوفه مدارس و سرایدارانی که به درآمد آنچنانی متهم می‌شوند!

این نیروی خدمتگزار در وزارت آموزش و پرورش به ماجرای بوفه مدرسه اشاره کرد و افزود: برخی فکر می‌کنند که بوفه مدرسه در دست سرایدار است که البته در همه مدارس این شکلی نیست، اما در اختیار آن دسته هم که هست باید بگویم آموزش و پرورش گفته است بوفه مدارس، پایگاه تغذیه سالم شده است که لقمه سالم مثل نان و پنیر در مدرسه فروخته شود و خب بچه‌ها نمی‌خرند.  

وی با بیان اینکه پایگاه‌های تغذیه سالم تحت نظارت شدید مربی بهداشت، کارشناسان ارزیابی عملکرد و کارشناسان بهداشت ادارات هستند ادامه داد: بچه‌هایی که لقمه سالم می‌خورند از منزل می‌آورند و مابقی هم که نمی‌خورند. البته الان که دو سال است کرونا شده است و از بوفه مدارس خبری نیست و همان زمان هم که باز بود، در برخی مناطق، فروش بوفه خوب است.

وی به ساعت کاری نیرو‌های سرایدار نیز اشاره کرد و گفت: سرایداران ساعت کاری مشخصی ندارند و تا هر زمان که مدرسه دایر است و اولیای مدرسه هستند باید کار کند. بعد از آن هم که تمیز کردن فضای مدرسه را باید انجام دهد.

چون خدمتگزاری، حق تدریس نداری!

 این نیروی خدمتگزار به ادامه تحصیل همکارانش اشاره کرد و گفت: برخی از همکاران ما ادامه تحصیل دادند و مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد گرفتند و توانمندی تدریس را دارند، اما به آن‌ها می‌گویند، چون خدمتگزاری، حق تدریس نداری!

وی ادامه داد: ما نمی‌گوییم بدون برنامه همه خدمتگزاران و سرایداران تحصیل کرده را تبدیل وضعیت کنند، اما اگر نیرویی هست که ادامه تحصیل داده و توانمندی دارد، اجازه دهند که شانس خود را امتحان کند. یعنی بدون پیشداوری او را ارزیابی کنند.

حذف حق سرایداری و لباس

موضوع گلایه سرایداران و خدمتگزاران مدرسه باعث شد که این گروه در سامانه فارس من خبرگزاری فارس نیز سوژه‌هایی را ثبت کنند؛ یکی از سردبیران این سوژه‌ها، نیروی سرایدار مدرسه در یکی از استان‌هاست؛ وی به خبرنگار فارس گفت: ۱۰ سال سابقه کار داشته و ۳ فرزند هم دارم؛ پایه حقوقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و چند ماه است که یک میلیون هم اضافه کاری می‌ریزند و حقوق ما ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. واقعا این میزان حقوق برای یک فردی که ۳ فرزند دارد، کافیست.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند شما پول آب، برق، گاز و کرایه خانه نمی‌دهید پس حقوقتان بس است در حالی که حساب نمی‌کنند که سرایدار کل سال در مدرسه باید باشد و کارش شبانه‌روزی است.

این سرایدار مدرسه با بیان اینکه باید مدرسه را هم تمیز کنیم، افزود: در مدارس بزرگ، خدمتگزار هم هست که کار تمیز کردن مدرسه تقسیم می‌شود، اما در مدارس کوچکتر که البته منظور از کوچکتر تعداد دانش‌آموزان در مدرسه است نه وسعت مدرسه، تمیز کردن کل مدرسه با سرایدار است.

وی اضافه کرد: این در حالیست که خبری از مرخصی نیست و باید حتما هنگام مرخصی، سرایدار فردی را جایگزین خودش معرفی کند و متعهد شود که اگر اتفاقی بیفتد، پاسخگو باشد؛ تصور کنید در یک اداره، کارمندان می‌توانند به جای همدیگر در روز مرخصی، کار کنند، اما سرایداران نمی‌توانند به همدیگر کمک کنند، چون خودشان سرایداری مدرسه دیگری را بر عهده گرفتند.

این سرایدار مدرسه گفت: سرایداران مدارس حق سرایداری و پول لباس در گذشته می‌گرفتند که الان نمی‌گیرند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید