224405

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

سه سال معلم پرورشی بوده‌ام/ به هیچ وجه انتصاب خانوادگی نخواهم داشت

دنیای معدن- وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ۱۸۰ هزار معلم کم داریم و هر سال ۱۰ هزار معلم نیز به این رقم اضافه می‌شود.

به گزارش دنیای معدن از  ایلنا، "مسعود فیاضی" وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در واکنش به نظرات نمایندگان مخالف و موافق و با تاکید بر رتبه بندی معلمان اظهار داشت: رتبه‌بندی قانون دیروز و امروز نیست. ما در این مدت این مسئله را عقب انداختیم اگر رتبه بندی در برنامه بوده باید در بودجه نیز دیده شود. ما باید این مسئله را از اساس حل کنیم، معلمان نباید مشکل معیشت داشته باشند اگر معلم قرار است برای دانش آموز وقت بگذارد نباید دغدغه زن و بچه داشته باشد بنابراین باید از ریشه و به طور جدی این مسئله حل شود.

وی اشاره کرد: آیا دانش آموزانی که نخبگان همین نظام آموزشی هستند، علاقه دارند معلم شوند و آیا معلمی جایگاهی در این جامعه دارد؟ بنابراین فرهنگ‌سازی نیاز است. الان پرسنل آموزش و پرورش ۴۰ درصد کارکنان دولت را به خود اختصاص داده‌اند و تنها بخشی از بدنه دولت هستند که فیش حقوقی‌شان از حکم کارگزینی‌شان کمتر است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگر این نگاه وجود داشت دانشگاه فرهنگیان دانشگاه دست چندم نبود اگه قرار است دانشگاه فرهنگیان معلم پرورش دهد یعنی قرار است که سرمایه اجتماعی را پرورش دهد. سهم بودجه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۴۰ درصد دانشگاه تهران هم نیست. گرچه دانشگاه تهران مهم است اما دانشگاه فرهنگیان نیز اهمیت خود را دارد.

وی اشاره کرد: دانشگاه فرهنگیان با ۹۸ پردیس یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور بوده اما از لحاظ بودجه ضعیف است. همچنین به لحاظ هیئت علمی تناسبی با بدنه خود ندارد ۸۰ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان هستند ولی تعداد اعضای هیئت علمی ۵۰۰ نفر هستند یعنی نسبت استاد به دانشجو ۸۰ به۱ است.

فیاضی گفت: اگر دانشگاه فرهنگیان تنها راه ارئه نیروی رسمی به آموزش و پرورش است، باید ظرفیش بیشتر شود و این نیاز به کلاس، خوابگاه و زیرساخت دارد، همه دستگاه‌ها اول باید کمک کنند تا این مسئله حل شود.

وی اشاره کرد: بنده یک مدیریت تحول گرا هستم و یک نقشه به نام سند تحول بنیادین دارم. در این نقشه آموزش در کنار پرورش و در عرض هم قرار دارند. اگر تربیت وجود نداشت آموزش به ضد خود تبدیل خواهد شد.

فیاضی ادامه داد: من موظفم  سند تحول بنیادین را اجرا کنم و مجلس باید این را از من بخواهد. بر اساس ماده ۲۳۵ و آیین نامه‌های داخلی مجلس باید از من در این خصوص سوال شود که چه کار کرده‌ایم.  روی سند تحول فکر شده و می‌تواند راهبردی باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: باید بررسی کنیم که طی ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد و بعد از ۴۰ سال باید بگویم آنچه که متوقع بوده‌ایم اتفاق افتاده است یا خیر؟

وی اشاره کرد: کلاس‌های درس ۲۲ ماه است به صورت حضوری تشکیل نشده‌اند و دانش آموز از حضور معلم بی‌بهره بوده است. ما مشکلات متعددی در مناطق مختلف به دلیل‌عدم وجود زیرساخت داشتیم.حتی بازمانده از تحصیل داشتیم و دانش آموزان از لحاظ روحی و جسمی لطمه خورده‌اند.حتی هر دانش‌آموز در هر روز ۵۰۰۰ هزار قدم کمتر برمی دارد و چاق‌تر شده‌اند.

فیاضی گفت: آموزش و پرورش مسائل فوری و حیاتی دارد که اگر در آن‌ها موفق نشود در هیچ زمینه ای دیگر موفق نخواهد شد و بحث رتبه‌بندی معلمان اولین برنامه‌ اصلی ما خواهد بود. این مطالبه به حق است زیرا پول‌پاشی نیست و ایجاد یک تناسب منطقی،  معقول، بهینه و تخصصی است. رتبه‌بندی قطعاً به نظام کیفیت آموزش در کشور کمک خواهد کرد. هر تصمیمی که از مجلس آمده است به بهترین شکل آن را اجرا خواهم کرد و آیین‌نامه آن را تهیه می‌کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دومین اصل فوری وزارتخانه کمبود نیروی انسانی است. ما ۱۸۰ هزار معلم کم داریم،‌ هر سال ۱۰ هزار معلم به این کمبودها اضافه می‌شود. علتش این است که دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۰ هزار ورودی دارد اما تعداد بازنشستگان ۳۰ هزار نفر بوده و در تراز منفی است. در بلند مدت هیچ راهی جز تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی وجود ندارد اما در کوتاه مدت نیز هیچ چاره‌ای جز استفاده از حق التدریسی‌ها،استفاده از خرید خدمتی‌ها و… نداریم.

وی تاکید کرد:‌ تخصیص حق التدریسی تا آخر ماه باید صورت بگیرد چرا معلم باید تدریس کند اما پرداخت او تا چندین ماه دیگر صورت بگیرد. در این ۲۲ ماه معلمین بیش از حضور در کلاس‌های حضوری اذیت شدند. من  بر خلاف‌ حواشی‌هایی که در فضای مجازی گفته می‌شود معلم بوده‌ام  و متوجه سختی این موضوع هستم.

فیاضی با تأکید بر معوقات فرهنگیان گفت: در هر دستگاهی که شخصی بازنشسته می‌شود معوقات او پرداخت می‌شود اما در خصوص معلمان چند بار باید قسطی شود و تا بالاخره این معوقات پرداخت شوند.

وی ادامه داد: قانون ورزش اجباری در مدارس مربوط به سال ۱۳۰۶ است،‌ ضرورت دارد که یک سری از قوانین و زیرساخت ها به روز شوند. من 9 راهبرد دیگر را هم اعلام کرده‌ام ولی چند نکته در مورد و دغدغه‌هایی که دوستان اشاره کردند عرض می‌کنم.  برخی گفتند من در مدرسه نبوده‌ام در حالی که من هفت سال در مدرسه بوده‌ام؛ من در مدرسه ملاصدرا که مرحوم پدرم مدیر آنجا بوده‌اند حضور داشتم و تدریس کرده‌ام.

وی ادامه داد:‌ برخی گفتند من از خانواده آموزش و پرورش نبوده‌ام، اما لازم است بگویم که آموزش و پرورش ابعاد دیگری هم دارد که اگر وزیر آموزش و پرورش نسبت به آن ابعاد تخصص نداشته باشد واقعاً صلاحیت لازم را ندارد.

این وزیر پیشنهادی گفت: وزیر باید یک معلم باشد، از کلاس درس و دانش آموز فهم داشته باشد، محتوا اعم از محتوای درسی، آموزش مجازی و فناوری اطلاعات را بداند. در تهیه زیرساخت‌های عمرانی آگاهی داشته باشد. بسیاری از مدارس ما نیازمند تخریب و نوسازی هستند. وزیر همچنین باید اقتضائات دانشگاه فرهنگیان و هیئت علمی را بشناسد و فرآیند توزیع کتاب‌های درسی را بداند. اکنون که ما در اواخر آبان ماه هستیم هنوز خیلی از مناطق کتاب ندارند.

فیاضی گفت: همچنین وزیر باید دارای نگاه کلان سیاست‌گذاری باشد و بتواند پژوهش‌های کاربردی انجام دهد. به لطف الهی بنده در همه این موارد توفیق حضور داشته ام.

وی اشاره کرد: من چهار سال معلمی کردم؛ سه سال معلم پرورشی بوده ام، ‌در حوزه محتوا در سازمان پژوهش بوده‌ام و اجزای بسته یادگیری غیر از کتاب درسی به عهده بنده بوده است. بنده مجری قانون ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش بودم. بسیاری از مجوزهای مدارس غیر دولتی را ما صلاحیت‌سنجی کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بنده در همین تهران ۴۰ ساختمان را نظارت کرده‌ام.عضو هیئت علمی بوده‌ام و آیین نامه ارتقا را می‌فهمم و سه سال و نیم مدیرعامل کانون اندیشه جوان بوده‌ام. من در بدنه ستاد مدیرکل بودم چطور می‌گویید که من مدیرکل نبودم و با ستاد آشنایی ندارم؟ همچنین با فرایند چاپ و نشر  آشنا هستم.

فیاضی خاطر نشان کرد: من هرگز به کسی قول ندادم ولی متعهدم تک‌تک کلاس‌های دانش‌آموزان را معلم دار کنم. بنده قائل به شایسته‌سالاری هستم در هر استان باید شایسته‌ها انتخاب شوند و به هیچ وجه انتصاب فردی، گروهی و خانوادگی نخواهم داشت.

وی افزود: برخی گفتند من از تجربه دیگران استفاده نمی‌کنم اینطور نیست من دو اتاق فکر تشکیل خواهم داد که اگر این دو با هم ادغام شوند اتفاق خوبی خواهد افتاد. اول استفاده از وزیران سابق و استفاده از تجربه مدیریتی آن‌ها است؛ دوم اتاق فکری حاصل از صاحب نظران تئوری آموزشی در فضای تعلیم و تربیت رسمی است.

فیاضی در خصوص مدرک خود گفت: در وزارت علوم کمیسیونی به نام نخبگان بدون مدرک وجود دارد که در اینجا افرادی که سطوح عالی را گذرانده باشند می‌توانند سبب شرایط و مقررات مندرج  به عنوان استاد یا به عنوان هیئت علمی دانشگاه انتخاب شوند.

وی ادامه داد: من دو امتحان جامع دادم و رساله را تدوین کردم که در نهایت با نمره عالی قبول شدم. بنده از نمایندگان درخواست دارم که با رای اعتماد خود به جریان انقلاب کمک کنند. از همه معلمین هم خواهش می‌کنم در این دوره جدید که کار دست خودشان است من را یاری کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید