224157

«رتبه‌بندی معلمان» پول پاشی نیست

دنیای معدن- وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: رتبه‌بندی معلمان پول پاشی نیست. کاملاً تناسب بین نظام پرداخت و تخصص است.

به گزارش دنیای معدن، مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در نشست صمیمانه با جمعی از معلمان، کارشناسان ستادی و ادارات، نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت به معنی آینده کشور است یعنی تربیت 15 میلیون انسان است. یک روایت از پیامبر اکرم(ص) خطاب به امیرالمومنین (ع) داریم که تو اگر یک نفر را احیاکنی انگار که همه­ انسان‌­ها را احیا کرده‌­ای.

وی ادامه داد: این یک توفیق عجیبی است که من فکر می­‌کنم در کل عمرم نعمتی بزرگتر از این نصیبم نشده باشد. بنده از زمان جمع‌بندی آیت الله رییسی برای معرفی بنده، تا کنون حدود 10 جلسه با نخبگان حوزه تعلیم و تربیت برگزار کرده‌ام.

فیاضی اضافه کرد: بنده خود را جزیی از جریان فکری انقلابیِ متخصص و مجرب می‌دانم و از تعلق به آن مفتخرم و خدمت به کسانی که در فرهنگ تعلیم و تربیت دارند فعالیت می‌کنند، را بزرگترین توفیق می‌دانم.

وی اضافه کرد: از سال‌های قبل معتقدم حوزه مأموریت آموزش و پرورش محدود به خود آموزش و پرورش نیست و باید سایر دستگاه‌ها هم نقش خود را ایفا کنند. در مرکز پژوهش­ها هم وقتی بحث برنامه هفتم مطرح شد و سازمان برنامه، سند آمایش سرزمین را آورده بود، در شورای معاونین گفتم که یک اشکالی چهل ساله مداومی داریم؛ اگر انقلابمان ایدئولوژیک بود پس ذاتش فرهنگی است و لذا قلبش تربیت نیرو باید باشد نه اقتصاد؛ اقتصاد شرط لازم است، نود است، اما صد نیست. بنابراین انسان اقتصادی نباید مبنای طرح توسعه و برنامه آمایش سرزمین باشد و چرا باید سند توسعه را سازمان برنامه و بودجه بنویسد؟ چرا آموزش و پرورش نباید بنویسد؟ آمایش سرزمین را چرا سازمان برنامه و بودجه بنویسد؟ چرا آموزش و پرورش نباید بنویسد؟ آیا بخاطر اینکه منابع پولی دست اوست پس او باید بنویسد؟ این را باید تغییر داد.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری این چهل سال را گام دوم شمرده‌اند و این دولت اولین دولت گام دوم است. یعنی باید گام چهل ساله را طراحی کند یعنی اگر منطق این است که آموزش و پرورش باید قلب راکتور توسعه کشور قرار بگیرد پس هدف را همین بگذاریم و بعد مهندسی معکوس کنیم و ببینیم چه کار باید بکنیم. لذا نگاهمان باید متفاوت باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بله یک سری مسائل روی میز و مطالبات جدی داریم. اما باید زیرساخت‌هایی را نیز فراهم کنیم. کارهای بسیار خوبی در آموزش و پرورش اتفاق افتاده است. آموزش و پرورش خوب است اما ما به کم راضی نیستیم و تا خوب‌تر فاصله داریم.

وی با بیان اینکه نگاه بنده به ماجرای تحول این است تحول باید در کلاس درس رقم بخورد، افزود: بخشنامه‌ای و مدیریت در ستاد وزارتخانه نیست. باید در پی اثربخشی بود. بنابراین قلب این راکتور پیشرفت کشور می‌شود معلم، یعنی معلم است که باید تربیت بشود و هر چقدر ما روی معلم سرمایه‌گذاری کنیم برای ما برد است.

فیاضی تصریح کرد: یک معلم گاهی یک زندگی را عوض می‌کند. من به آقای رییس جمهور هم عرض کردم که ما می‌خواهیم نگاهمان را به دانشگاه فرهنگیان و امثالهم عوض کنیم. در اینجا باید از زیر سنگ هم شده پول جور کنیم و هزینه کنیم. باید نگاه سرمایه‌ای داشته باشیم نگاه هزینه‌ای درست نیست . لذا هرتحولی بخواهد رخ بدهد در مدرسه و کلاس باید رخ بدهد.

وی افزود: ما اشتباه کردیم آمدیم تو ستاد وزارتخانه و ستاد اجرای سند تحول زدیم. ما باید برویم در مدرسه ستاد اجرای سند تحول بزنیم. باید تفویض اختیار بشود. یک نظام تفویض اختیار باید شکل بگیرد. شورای مدرسه باید اختیارات جدی پیدا کنند. بله نظام تعلیم و تربیت کاملاً حاکمیتی است، خصوصی هم نیست و حضرت امیرالمومنین علیه السلام در نامه‌ای به مالک اشتر فرمودند وظیفه‌ی تو که  قرار است حاکم بشوی این است که مردم را تعلیم بدهی؛ این کار تو هست.

وی تصریح کرد: هیچ حکومتی حتی حکومت بی‌دین هم نظام تعلیم و تربیت یعنی شکل‌دهی به آینده کشور را به بخش خصوصی نمی‌دهد. اما این معنایش این نیست که تو متصدی همه چیز خودت باشی. لذا اگر قرار است منِ آموزش و پرورش تنظیم‌گری را در دست بگیرم باید تمرکزم را روی آن بگذارم. باید به جای آنکه وزیر در ستاد باشم، وزیر در مدرسه باشم، باید در مدارس و شهرستان‌ها بچرخم و ببینم آن استانداردهایی که طراحی کردم به درستی اجرا می‌شود یا خیر.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: باید نظارتم را جدی کنم اما اجرا را واگذار کنم. به عنوان مثال، بازگشایی در شرایط کرونا به شیوع کرونا در منطقه بستگی دارد، به نوع درس بستگی دارد، مثلاً درس اتومکانیک در فنی و حرفه‌ای که مهارتی است باید حضوری آموزش داده شود و غیرحضوری نمی‌شود، به تراکم کلاسی بستگی دارد، ستاد در اینجا نمی‌تواند ضابطه بدهد، بلکه پروتکل می‌دهد و می‌گوید با رعایت این موارد خودت تصمیم بگیر که کِی و چطور مدارس باز شود. ما فکر می‌کنیم مدیران در لایه‌های پایین‌تر نمی‌توانند خودشان تصمیم بگیرند. لذا همه هنر ما باید در بکارگیری این ظرفیت عظیم باشد، یعنی به جای اینکه بگویم حرف مرا گوش کنید، بگویم این کار با شما باشد و روابط را تنظیم کنم، اختیار بدهم تا خودشان در یک قاعده‌ای اداره کنند.

وی تصریح کرد: من بر اساس یک آیین‌نامه داخلی مجلس خواستم به گونه‌ای عمل کنم که از روز اول وارد عرصه اجرا شوم. ماده ۲۳۵ آیین نامه داخلی مجلس می‌گوید وزیر بر اساس برنامه‌ای که روز رأی اعتماد ارائه می‌دهد باید سالانه گزارش بدهد. یعنی آن برنامه مصوب مجلس است و باید طبق آن عمل کند و گزارش دهد. بنابراین ما برنامه را دقیق بستیم که همین را مبنا قرار دهیم و تقسیم کار کنیم و روز اول را هم از دست ندهیم. این برنامه دو بخش است، یک بخش آن مسائل فوری فعلی است، یک بخش هم مسائل تحولی است. ما الان یک سری مسائل فوری داریم که حتماً باید تعیین تکلیف شود و پای آن هم باید بایستیم تا جلو برود.

وی ادامه داد: یکی از اینها بحث رتبه‌بندی است. الحمدلله مجلس پای کار آمده و ما هم باید هر چه که تصویب شود با قدرت اجرا کنیم و من به آقای رییس جمهور و در مصاحبه‌ها هم گفتم که به نظرم این داستان از مصادیق اَتَم عدالت است، چرا که رتبه‌بندی که پول پاشی نیست. کاملاً تناسب بین نظام پرداخت و تخصص است. البته چندین سال است که باید اجرا می‌شده و نشده است. به نظر من رتبه بندی نقطه عطف و یکی از الطاف خفیه الهی برای آموزش و پرورش است. چرا که اگر واقعاً درست اجرا شود اتفاق بزرگی میفتد و کیفیت آموزشی ارتقا پیدا می‌کند.

یک مسأله دیگر مطالبات معوق معلمان است. اگر حق التدریس ماه به ماه پرداخت شود آیا دیگر کمبود معلم خواهیم داشت؟ چطور است که دیگران وقتی اضافه کاری می‌کنند سر ماه می‌‌گیرند اما معلمی که کلاس رفته باید یکسال بعد حق الزحمه خود را بگیرد؟ ما به مجلس هم گفتیم بیایید کمک کنید و ردیف بودجه برای حق التدریس‌ها بگذارید بعد ببینید آیا کمبود معلم پیدا می‌شود؟

بحث دیگر حقوق بازنشستگی است که باید این‌ها را جدی دنبال کرد. البته من اگر توفیق باشد یک وزیر هستم و همه حاکمیت نیستم، برای حل این مسائل همه حاکمیت و دولت باید پای کار بیاید. من به آقای رییسی گفتم من اگر فقط یک درخواست از شما داشته باشم این است که شما در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش  حضور پیدا کنید و همان جا وضعیت را ببینید و دستور بدهید، چون شما یعنی کل دولت.

مسأله دیگر دانشگاه فرهنگیان است. دانشگاه فرهنگیان قلب ماجراست. ما باید تلاش کنیم که درجه یک بشود. سرمایه‌گذاری اصلی اینجاست. ما هر چقدر در دانشگاه فرهنگیان هزینه کنیم بردیم. الان آموزش و پرورش بهترین نخبگانی که تربیت می‌کند را به آموزش عالی می‌دهد اما به خودش برنمی‌گردد. دانشگاه فرهنگیان باید ارتقا یابد.

یکی دیگر از مسائل فوریت‌دار صندوق ذخیره فرهنگیان است. برخی می‌گفتند قرار بوده در صندوق ذخیره سپرده‌گذار باشند، گفتم قرار این نبوده، ۹۶.۵ درصد از بودجه آموزش و پرورش برای حقوق می‌رود و ۳.۵ درصد می‌ماند که به برنامه چیزی نمی‌رسد و قطره‌ای است که به رفاهیات اختصاص می‌یابد. این رفاهیات را کجا باید تأمین کند؟ اگر صندوق ذخیره بتواند با اصلاحاتی متولی رفاهیات شود کار تمام است. فرهنگی چرا باید سپرده‌گذار باشد؟ سپرده‌گذار باشد که نظارت نتواند بکند؟ من تا این حرف را زدم جریانات خاصی شروع کردند به توییت زدن که در اساسنامه ماهیت حقوقی صندوق ذخیره مشخص است و شما نمی‌توانید این را تغییر دهید. در پاسخ باید بگویم خیر، ماهیت حقوقی آن مشخص نیست و قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را مکلف کرده که تا خرداد ماه اساسنامه صندوق را جهت تصویب به مجلس بدهد پس ماهیت معلوم نیست و باید اصلاح شود. آموزش و پرورش همه چیز دارد، اگر فقط بتوانیم نقشه را تنظیم کنیم که این زنجیره‌های ارزش را پیدا کنیم همه چیز هست و ما اصلاً نیاز به دولت نداریم. ببینید باید مدل اقتصادی وزارتخانه تغییر کند.

خوب صحبت در مورد همه اجزای برنامه زمان بیشتری می‌طلبد و هم اکنون زمان ما به پایان رسیده است. همه شما ره به خداوند می‌سپارم.

 

دیدگاهتان را بنویسید