239679

آیا طلای جهانی آماده پرواز است؟

دنیای معدن: پس از رالی عظیم ماه نوامبر، در نهایت شاهد خریدهای بعدی در بازار طلا هستیم زیرا قیمت‌ها هفته را با بالاترین سطح چهار ماهه بالای ۱۸۰۰ دلار در هر اونس به پایان می‌رساند.

به گزارش دنیای معدن، فشار کوتاه ماه نوامبر و به دنبال آن افزایش قیمت در دسامبر، قیمت طلا را با کاهش یک درصدی به منطقه تقریباً خنثی در سال سوق داده است. سال ۲۰۲۲ برای بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا، سال ناامیدکننده‌ای بوده است. علیرغم افزایش فوق‌العاده تورم، طلا شاهد تقاضای سرمایه‌گذاری ضعیفی بوده است. سودمندی طلا به عنوان یک محافظ تورم نتوانست بر باد مخالف دلار قوی آمریکا غلبه کند زیرا فدرال رزرو مجبور شد نرخ بهره را با سریع‌ترین سرعت در بیش از ۴۰ سال گذشته افزایش دهد.

خوان کارلوس آرتیگاس، رئیس تحقیقات جهانی در شورای جهانی طلا گفت با وجود افزایش قیمت طلا، این فلز گرانبها وظیفه خود را به عنوان یک تنوع در سبد سرمایه‌گذاری انجام داده است. وی در مصاحبه با کیتکو نیوز گفت: سرمایه‌گذارانی که در سال ۲۰۲۲ طلا را در سبد خود داشتند بازده بهتر، زیان کمتر و نوسانات کمتری را مشاهده می‌کردند و ما انتظار داریم که این وضعیت در سال ۲۰۲۳ ادامه یابد.

شورای جهانی طلا در پیش بینی خود روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ قیمت نسبتاً ثابتی را در مواجهه با عدم اطمینان اقتصادی قابل‌توجه مشاهده کند. اگرچه احساسات در فضای فلز گرانبها در حال تغییر است اما هنوز آخرین مانع برای عبور وجود دارد. آخرین جلسه سیاست پولی فدرال رزرو سال ۲۰۲۲ در هفته آینده بانک مرکزی ایالات‌متحده مسیر سال جدید را تعیین خواهد کرد.

فدرال رزرو در ماه سپتامبر، شاهد اوج نرخ بهره صندوق‌های فدرال رزرو در سال ۲۰۲۳ در ۴.۶ درصد بود. انتظار می‌رود که این پیش‌بینی‌ها به ۵ درصد نزدیک‌تر شوند. اگر نرخ پایانی به بالای ۵ درصد برسد، قیمت طلا با افزایش ارزش دلار، ممکن است با باد مخالف جدیدی روبرو شود.

با این حال، در طرف دیگر تحلیلگرانی هستند که می‌گویند اقدامات تهاجمی بیشتر فدرال رزرو تنها اقتصاد را به سمت یک رکود طولانی مدت عمیق‌تر سوق خواهد داد. در عین حال، طلا بیش از مجموع تقاضای سرمایه‌گذاری آن است. تقاضای بانک مرکزی برای این فلز گرانبها توجه بازار را در ماه گذشته به خود جلب کرده است و ما متوجه شدیم که چین دوباره خرید می‌کند.

بانک چین اعلام کرد که در ماه نوامبر ۳۲ تن طلا خریداری کرده است که برای اولین بار از سپتامبر ۲۰۱۹ ذخایر رسمی خود را افزایش داده است. برخی از تحلیلگران گفته‌اند که این امر بیشتر ثابت می‌کند که روند دلارزدایی همچنان در حال افزایش است.

 

دیدگاهتان را بنویسید