239512

سرمایه‌گذاری آسان‌تر در بازار طلا

دنیای معدن: قرار است به‌زودی گواهی سپرده شمش طلا در بورس‌کالا راه‌اندازی شود. اجماع نظر تمامی کارشناسان بازارهای کالایی بر این است که قامت جدید برای شمش طلا شرایط را برای سرمایه‌گذاری آسان می‌کند. احمد بیات، مدیر کالایی کارگزاری نهایت‌نگر از این زاویه به اهمیت این موضوع می‌پردازد.

به گزارش «دنیای معدن»، بیات به راه‌‌‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش در بورس‌کالا اشاره کرد و گفت: قرار است معاملات گواهی سپرده شمش طلا به‌زودی در بورس‌کالای ایران راه‌اندازی شود. بنابراین ذکر چند نکته در خصوص کارکردهای گواهی سپرده شمش طلا و همچنین قرارداد آتی شمش طلا می‌‌‌تواند به نگاه دقیق‌تر علاقه‌‌‌مندان به بازار طلا و تسهیل سرمایه‌گذاری در این بازار کمک کند. وی افزود: همه می‌دانیم که طلا، کالای عمومی است و معمولا جذابیت‌های خاصی برای همه مردم دنیا دارد. بسیاری از مردم علاقه‌‌‌مندند بخشی از سرمایه‌ خود را به سرمایه‌گذاری در طلا به‌عنوان دارایی امن اختصاص دهند. همچنین به دلیل نوسان‌‌‌ها و هیجان‌‌‌های ناشی از تغییرات قیمت این دارایی، جذابیت معاملات طلا در قالب ابزارهای مالی متنوع بیشتر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در خصوص گواهی سپرده کالایی تجربه خوبی در بورس‌کالا به دست آمده، به‌طوری که قبلا و در حال حاضر تعدادی از معاملات محصولات کشاورزی همچون زعفران، برنج یا زیره با همین ابزار معاملاتی انجام می‌شود. حتی تجربه گواهی سپرده سکه که با رونق قابل‌توجهی مواجه است، می‌‌‌تواند به رونق معاملات گواهی سپرده شمش طلا کمک کند و نیاز بعضی از ذی‌نفعان بازار را پاسخ دهد. گواهی سپرده کالایی مزایای قابل‌توجهی دارد که به چند مورد از آنها باید اشاره کرد. معاملات گواهی سپرده شمش طلا به صورت پیوسته انجام می‌شود و در بستر آنلاین، مشتریان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و معاملات را انجام دهند. کالاهای قابل معامله در بستر بورس‌کالا با استعلام و اطمینان از اصالت معامله انجام می‌شود و نگرانی مربوط به اعتبار معاملات را که نزد خریداران است، برطرف می‌کند.

مدیر کالایی کارگزاری نهایت‌نگر گفت: معاملات در این بازار نسبت به هزینه‌‌‌هایی که بازار سنتی دارد، با هزینه ناچیز مبادلاتی انجام می‌شود و همین می‌‌‌تواند به‌عنوان مزیت شناخته شود. گواهی سپرده شمش طلا می‌‌‌تواند هم سرمایه‌‌‌های خرد را در بازار جذب کند و هم عمق معاملات را افزایش دهد. به این ترتیب افراد با سرمایه‌‌‌های اندک می‌‌‌توانند وارد بازار گواهی سپرده شمش طلا شوند. پیش‌تر تجربه گواهی سپرده سکه نشان داد که این دست از قراردادها می‌‌‌توانند بخشی از سرمایه‌های خرد را جذب کنند و به معاملات عمق ببخشند. بیات افزود: سرمایه‌گذاری که به این بازار می‌‌‌آید، هدفش این است که بدون نیاز به تحویل فیزیکی خرید و فروش کند. با قراردادهای گواهی سپرده شمش طلا این امنیت در انبار (خزانه بانک) شکل می‌گیرد و بدون اینکه نیاز به جابه‌جایی باشد، سرمایه‌گذار می‌تواند خرید و فروش را انجام دهد و از نوسانات قیمت دارایی پایه، سود کسب کند.

این کارشناس بازار تصریح کرد: از مزیت‌های دیگری که با راه‌اندازی قراردادهای گواهی سپرده شمش طلا ایجاد می‌شود، بحث انبارداری در بورس‌کالاست که در مورد طلا، بانک‌ها تضامین لازم را ارائه کرده‌اند و خریدار و دارنده گواهی سپرده شمش طلا این اطمینان را دارند و با هزینه نسبتا اندک انبارداری، هم امنیت این دارایی حفظ می‌شود و هم نگرانی‌ها برطرف می‎شود. وی گفت: مادامی که این دارایی حفظ شود، طبیعتا به مثابه اوراق بهادار به فروش می‌رود و می‌‌‌توان وجه آن را یک‌روز بعد از فروش، دریافت و توسط کارگزار به حسابش واریز کرد. در مجموع فعال شدن گواهی سپرده شمش طلا می‌‌‌تواند ابزاری باشد که به سرمایه‌گذاری آسان‌تر در بازار طلا کمک کند.

مدیر کالایی کارگزاری نهایت‌نگر بیان کرد: درصورتی‌که بازار قراردادهای آتی شمش طلا نیز راه‌اندازی ‌‌‌شود، علاوه بر مزایای بازار گواهی سپرده شمش طلا می‌‌‌تواند ویژگی‌‌‌های بازار قراردادهای آتی را هم در اختیار ذی‌نفعان آن بگذارد. از جمله این مزیت‌‌‌ها، اهرمی بودن بازار است؛ به این معنا که سرمایه‌گذاران با سرمایه بسیار کمتر می‌‌‌توانند نسبت به معاملات اقدام کنند (بسته به شرایطی که بورس‌کالا تعریف می‌کند). معمولا وجه تضمین اولیه هم یک‌چهارم یا یک‌هفتم ارزش دارایی است و همین ویژگی می‌‌‌تواند به جذابیت معاملات آتی شمش طلا کمک کند.

 

وی تصریح کرد: دوطرفه بودن معاملات شمش طلا مزیت دیگر آن خواهد بود، به این ترتیب در معاملات آتی شخص می‌‌‌تواند بدون اینکه دارایی را داشته باشد و با تحلیل اینکه بازار کاهشی یا افزایشی خواهد بود، در موقعیت‌‌‌های فروش یا خرید قرار می‌گیرد. به این ترتیب هم دارایی، دارایی مطلوبی خواهد بود و هم ابزار برای سرمایه‌گذاران جذاب است تا امکان پوشش ریسک از نوسانات قیمتی در آینده نیز مهیا شود. مدیر کالایی کارگزاری نهایت‌نگر افزود: همچنین ذی‌نفعان بازار می‌‌‌توانند از موقعیت آربیتراژی (Arbitrage در علم اقتصاد به معنای بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است) بازار استفاده کرده و سود تضمین‌شده خود را احصا کنند. در واقع کسانی که می‌‌‌خواهند از نوسان قیمت سود ببرند، این بازار مطلوب خواهد بود و می‌تواند سرمایه‌های مختلف را جذب کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید