238218

تشدید فشار آمریکا بر نیکاراگوئه؛ تحریم صنعت طلا و ۵۰۰ نفر از افراد مرتبط با دولت

دنیای معدن- آمریکا در راستای تشدید فشارها علیه نیکاراگوئه، صنعت طلای این کشور را تحریم و ورود ۵۰۰ نیکاراگوئه ای مرتبط با دولت به این کشور را ممنوع کرد.

به گزارش دنیای معدن، آمریکا صنعت طلای نیکاراگوئه را به این دلیل که «بخش مهمی» در تامین مالی دولت است تحریم کرد و وزارت خزانه داری این کشور، دولت نیکاراگوئه را متهم کرد که «(دنیل) اورتگا (رئیس جمهوری نیکاراگوئه) و دوستانش همچنان از سود حاصل از تولید و فروش طلا استفاده می کنند تا جیب خود را پر کنند و به کسانی که رژیم را در قدرت نگه می دارند، پول پرداخت کنند».

هدف این تحریم ها، «اداره کل معادن» نیکاراگوئه (DGM) است که «بخش مهمی در عملیات طلای تحت کنترل دولت است». تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی با فرمان اجرایی جدیدی به امضای «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا همراه است و طبق آن، برخی روابط تجاری در حوزه طلا، از جمله واردات به آمریکا از نیکاراگوئه و صادرات آمریکا به این کشور محدود می شود.

صنعت طلا ممکن است نخستین بخش در فهرست تحریم های آمریکا باشد، چرا که واشنگتن احتمالا تحریم ها را به سایر صنایع نیکاراگوئه گسترش دهد.

«ریکاردو زونییگا» معاون سرپرست وزارت امور خارجه آمریکا در امور قاره آمریکا مدعی شد: ما امروز در مورد طلا صحبت می کنیم اما مجوز جدید که توسط دولت صادر شده است، اجازه می دهد تا سایر بخش های اقتصادی نیکاراگوئه تا زمانی که تاثیری مشابه (صنعت طلا) در تقویت رژیم استبدادی داشته باشند، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

وی افزود: در بازار طلای نیکاراگوئه سالانه حدود یک میلیارد دلار جابجا می شود که بیش از ۷۵۰ میلیون دلار آن، صادرات به آمریکا است.

روابط میان آمریکا و نیکاراگوئه به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ نیکاراگوئه و طرح اتهام «تقلب» علیه دولت اورتگا به شدت متشنج شده است. جنگ اوکراین و حمایت نیکاراگوئه از روسیه نیز اوضاع را پیچیده تر کرده است.

نیکاراگوئه یکی از چهار کشور و تنها کشور آمریکای لاتین بود که با روسیه علیه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت تلاش مسکو برای الحاق بخش هایی از اوکراین همراه شد.

واشنگتن که پیش از این ده ها مقام و افراد نزدیک به اورتگا را تحریم کرده است، با هدف اعمال فشار بیشتر علیه این کشور همچنین اعلام کرد که ورود بیش از ۵۰۰ فرد مرتبط با دولت نیکاراگوئه از جمله اعضای سرویس های امنیتی، قضات، دادستان ها، مقام های زندان و آموزش عالی و همچنین بستگان آن ها را ممنوع کرده است.

اقدامات جدید بایدن علیه دولت اورتگا چند روز پس از آن صورت می گیرد که اتحادیه اروپا، بسته تحریم های خود علیه این کشور را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

غرب از سال ۲۰۱۸ و به دنبال زندانی شدن عاملان کودتای نافرجام در این کشور آمریکای مرکزی که توسط آمریکا و اروپا تامین مالی می شد، تحریم های مالی علیه دولت نیکاراگوئه وضع کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید