229671

طلا در برابر صعود دلار کوتاه آمد

دنیای معدن: قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی صعود ارزش دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا، از بالاترین رکورد سه ماهه که روز جمعه ثبت کرده بود، عقب نشینی کرد.

به گزارش دنیای معدن، بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۸۵۱ دلار و ۹۶ سنت رسید. در معاملات جمعه گذشته قیمت‌ها بیشترین افزایش را از اواسط اکتبر داشت و تا سطح ۱۸۶۵ دلار و ۱۵ سنت پیش رفتند که بالاترین قیمت از ۱۹ نوامبر بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۸۵۲ دلار و ۸۰ سنت رسید.

عاملی که مانع افزایش قیمت معاملات نقدی طلا شد، رشد دلار و ارزهای دارایی امن بود. همزمان بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا هم افزایش داشت.

بازده بالاتر به جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا لطمه می‌زند زیرا هزینه نگهداری این فلز که دارایی بدون بازدهی است را افزایش می‌دهد. همچنین صعود ارزش دلار، طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر می کند.

ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی "دیلی فارکس" در این باره گفت: خریداران فرصت طلبی که منتظر ادامه روند صعودی قیمت‌ها در روز جمعه بودند، کمی عقب نشسته‌اند و اندکی تحکیم در سطوح فعلی قیمت وجود دارد. با این حال وضعیت اوکراین ریسک قابل توجهی است زیرا با شدت نوسانی که می تواند ایجاد کند، ممکن است باعث پایین رفتن بازده اوراق قرضه شود که این اتفاق از افزایش قیمت طلا پشتیبانی خواهد.

آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد روسیه ممکن است هر زمانی به اوکراین حمله کند و بهانه غیرمنتظره‌ای برای این حمله پیدا کند. با این حال مسکو با وجود این که بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین مستقر کرده است، هر گونه برنامه‌ای برای حمله به اوکراین را تکذیب و غرب را به هیستری متهم کرد.

بر اساس گزارش رویترز، آوتار ساندو، تحلیلگر شرکت "فیلیپ فیوچرز" در یادداشتی نوشت: تا زمانی که نشانه‌ای از تنش زدایی وجود نداشته باشد، روند قیمت طلا صعودی خواهد بود و خریداران منتظر صعود قیمت تا مرز ۱۹۰۰ دلار هستند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۲۳ دلار و ۵۸ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۰۳۱ دلار و ۸۶ سنت رسید. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۲.۷ درصد افزایش، به ۲۳۶۸ دلار و ۵۱ سنت رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید