248415

دبیر انجمن سیمان کشورمطرح کرد؛

افزایش 20 درصدی صادرات سیمان در شش ماهه نخست سال

دنیای معدن- علی‌اکبر الوندیان گفت: در حوزه سیمان 2.5 میلیون تن صادر شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته است.

به گزارش دنیای معدن، علی‌اکبر الوندیان، دبیرانجمن سیمان کشور در گفت‌وگویی بازار سرمایه ایران (سنا)، در رابطه با وضعیت تولید سیمان در شش ماه نخست سال،گفت: حدود 4 میلیون تن کلینکر در شش ماهه نخست سال صادر شده که در مقایسه با سال گذشته 20 درصد کاهش یافته است. در حوزه سیمان نیز 2.5 میلیون تن صادر شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته است.

او موانع صادراتی در بنادر و نبود اولویت در پهلوگیری کشتی‌ برای بارگیری و صادرات کلینکر را علت کاهش این محصول ذکر کرد و گفت: این مسئله سبب شده کلینکر در بنادر انبار شود و به علت شرجی بودن هوا محصولات دچار آسیب و اُفت کیفیت شوند.از این رو، ضرورت دارد امور بنادر و کشتیرانی به دلیل حفظ بازارهای صادراتی اقدامات لازم را انجام دهد.

دبیر انجمن سیمان کشور در رابطه با جامعه هدف محصولات صادراتی، گفت: بیشترین تقاضا در محصولات کلینکر مربوط به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای شرقی است. در حوزه سیمان نیز افزون بر کشورهای حاشیه خلیج فارس کشورهای همسایه شرق و شمال کشور خواهان این محصول هستند.

الوندیان درباره میزان عرضه محصولات در بازار داخل، گفت: در شش ماهه ابتدای سال در مجموع 35.6 میلیون تن سیمان در داخل کشور توزیع شده که نسبت به سال گذشته 11.6 درصد رشد داشته‌ است.

او با بیان‌اینکه 39 میلیون تن کلینکر و 35.06 تن سیمان در شش ماهه ابتدای سال تولید شده که به ترتیب 3.7 درصد و 11.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است،بیان کرد: در شش ماهه ابتدایی امسال با عرضه مستمر و مدیریت بورس کالا در حوزه عرضه‌ و تقاضا با مشکلی مواجه نبودیم و کمبودی درحوزه سیمان در بازار احساس نشد.

دبیر انجمن سیمان کشور درباره برنامه شش ماهه دوم تولیدکنندگان سیمان نیز گفت: تولیدکنندگان با چند چالش مواجه هستند زیرا از یک سو وزارت راه‌ و شهرسازی برای تکمیل پروژه‌های خود تقاضای سنگینی را درخواست داشته و از سوی دیگر با کمبود برق و گاز و مازوت مواجه هستیم.

الوندیان در پایان با اشاره به اینکه دولت باید در بحث تامین برق، گاز و همچنین تسهیل تامین سوخت جایگزین (مازوت) در بحث تولید و تامین سیمان مورد نیاز حمایت بیشتری از واحدهای تولید داشته باشد، افزود: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز رویه‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای را برای تحویل مازوت در نظر گرفته به نحوی که واحدهای تولید سیمان را با ریسک افزایش هزینه تولید و خسارت سنگین در تولید با استفاده از مازوت مواجه کرده است. بنابراین، انتظار می‌رود با اصلاح رویه‌های داخلی شرکت نفت شرایط مناسبی برای تامین سوخت جایگزین (مازوت ) فراهم کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید