243240

چهار شرط احداث نیروگاه توسط سیمانی‌‌‌ها

دنیای معدن- سید‌سجاد موسوی : تولیدکنندگان سیمان در صورتی حاضر به راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس هستند که دولت شروط اصلی آنها از جمله امکان استفاده از برق تولیدی در صورت قطع برق کارخانه و همچنین تامین سوخت نیروگاه و خرید برق به نرخ مناسب را تضمین کند.

به گزارش دنیای معدن، تامین انرژی اصلی‌ترین دغدغه صنعت سیمان به شمار می‌رود و اخیرا موضوع استفاده از زباله‌ها به عنوان سوخت کوره و همچنین راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس توسط این شرکت‌ها در برخی محافل مطرح می‌شود؛ با وجود این مشکلات متعددی در این مسیر وجود دارد. به این معنا که موضوع بهره‌برداری از زباله‌ها به دلیل تعدد نهادهای ذی‌ربط و همچنین شرکت‌های پیمانکاری راه را بر سرمایه‌گذاری در این مسیر می‌بندد.

در سوی دیگر موضوع ایجاد نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس که در فصل تابستان و اعمال محدودیت‌های دولت بتواند بخشی از نیاز کارخانه‌های سیمان را تامین کنند، با اما و اگرهای بسیاری همراه است؛ به این معنا که از یکسو دولت در پیک مصرف تابستانی و قطع برق؛ مالکان نیروگاه‌ها را ملزم به قرار دادن برق تولیدی در اختیار شبکه عمومی می‌کند و بر این اساس حتی در صورت قطع برق کارخانه، امکان استفاده از برق تولیدی برای مالکان فراهم نیست. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران انتظار دارند در سایر فصول که دمای هوا کاهش می‌یابد، دولت با قیمت مناسبی برق تولیدی را از آنها خریداری کند که این اتفاق هم به دلیل دستوری بودن قیمت برق از صرفه لازم برخوردار نیست؛ بنابراین تحقق ساخت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس و خود‌تامین با شرایط کنونی به سختی امکان‌پذیر است و اگر دولت می‌خواهد در صنعت سیمان رشد تولید اتفاق بیفتد، باید مساله انرژی به‌ویژه تولید برق را مرتفع کند.

مدیرعامل سیمان تهران  به «دنیای‌اقتصاد» گفت: قطعا تامین انرژی اصلی‌ترین دغدغه صنعت سیمان به شمار می‌رود و استفاده از زباله‌ها به عنوان سوخت کوره‌های سیمان می‌تواند بسیار راهگشا باشد و شرکت‌ها هم از این طرح استقبال می‌کنند اما واقعیت این است که اختیارات برای اجرای چنین طرحی با توجه به نهادهای متولی و پیچیدگی‌های مالکیت زباله‌ها وجود ندارد.

علی‌اصغر گرشاسبی در مورد ایجاد نیروگاه‌های خودتامین و کوچک‌مقیاس توسط شرکت‌های سیمانی اظهار کرد: ایجاد نیروگاه‌های کوچک نیازمند همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت است. به هر حال راه‌اندازی نیروگاه‌های هر چند کوچک و خود‌تامین برای صنعت سیمان بسیار هزینه‌بر است و تنها در صورتی این سرمایه‌گذاری برای سیمانی‌ها توجیه دارد که اولا برای تامین مالی از طریق تسهیلات وزارت نفت و وزارت نیرو مساعدت کنند، چرا که صنعت سیمان از توان مالی لازم برخوردار نیست. نکته دوم اینکه سوخت موردنیاز این نیروگاه‌ها باید توسط وزارت نفت تامین شود و سوم اینکه شرکت‌های سیمانی در زمان محدودیت‌های برق بتوانند از برق تولیدی خودشان به طور کامل برای تولید استفاده کنند که البته در شرایط حاضر وزارت نیرو زیر بار این شرط نمی‌رود و معتقد است باید شرکت‌ها برق را در اختیار شبکه قرار دهند. نکته چهارم اینکه وزارت نیرو باید متعهد شود برق تولیدی را در فصول دیگر سال با قیمت مناسب از شرکت‌های سیمانی خریداری کند؛ هر کدام از این موارد انجام نشود، عملا اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست. وی با اشاره به اینکه بازار سیمان وضعیت آرامی را سپری می‌کند و به‌رغم افزایش تقاضا خبری از افزایش بهای سیمان در بازار نیست، ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۲ بهای گاز با رشد سه برابری، ۱۴۰۰ تومان و بهای برق هم تا ۶ برابر سال گذشته تعیین شده که البته این ارقام توسط مجلس تایید نشده و در نهایت به دولت واگذار شده است؛ بنابراین احتمال تعدیل این ارقام وجود دارد.

گرشاسبی با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلیل طولانی شدن زمان محدودیت‌های برق و گاز شرکت‌ها مجبور به استفاده از ذخایر کلینکر خود شدند، افزود: عمده کارخانه‌ها فاقد کلینکر ذخیره هستند و همین امر در صورت اعمال محدودیت‌های جدید در تابستان امسال می‌تواند با کاهش عرضه بازار را دچار آشفتگی کند.

 

مدیرعامل سیمان تهران تصریح کرد: در سال گذشته به دلایلی همچون محدودیت‌های سوخت و برق، ۱۶ تا ۲۰ میلیون تن کمتر از ظرفیت اسمی سیمان تولید شد در حالی که صادرات این میزان سیمان ۵۰۰ میلیون دلار برای شرکت‌ها ارز‌آوری به همراه دارد؛ اگر دولت به دنبال تحقق رشد تولید و کنترل تورم است، باید برای مساله تامین انرژی چاره‌اندیشی کند. از سوی دیگر کنترل تورم در صنعت سیمان از گلوگاه دولت می‌گذرد؛ به این معنا که دولت با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی شرکت‌های سیمانی که متاثر از دخالت در قیمت‌گذاری سیمان بوده، باید در نرخ برق و گاز، عوارض و همچنین حقوق دولتی معادن این صنعت تجدید نظر اساسی کند تا از این طریق تولیدکننده بتواند سیمان را با قیمت متعادل به دست مصرف‌کننده برساند.

 

وی افزود: متاسفانه شاهد حواشی مختلفی توسط برخی افراد عمدتا سیاسی در مورد شرکت در طول سال هستیم. حتی برخی از آلودگی ناشی از سوخت مازوت در فصل زمستان انتقاد می‌کردند در حالی که سال‌هاست استفاده از سوخت مازوت تحت هر شرایطی برای سیمان تهران ممنوع شده است و از طرفی تمامی مسائل بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست با جدیت در سیمان تهران دنبال می‌شود.

مدیرعامل سیمان تهران در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات سیمان گفت: صادرات سیمان وضعیت آرامی را سپری می‌کند و عمده مشکل در شرایط حاضر رساندن سیمان به مبادی صادراتی و بنادر است، چرا که حمل‌ونقل از شرایط قابل قبولی برخوردار نیست.

گرشاسبی با انتقاد از سیاست‌های دولت در قبال ارز حاصل از صادرات عنوان کرد: در حالی که واردات قطعات برای کارخانه‌های سیمان با ارز آزاد انجام می‌شود، اما ارز حاصل از صادرات با نرخ بسیار کمتری از صادر‌کننده دریافت می‌شود و همین امر افت انگیزه صادرات را به همراه دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید