238146

وعده های بی سرانجام وزیر صمت در کنترل بازار مصالح ساختمانی/نقش گرانی سیمان و فولاد در رشد قیمت مسکن

دنیای معدن: سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفـت: بی توجهی به بازار مصالح ساختمانی و عدم مدیریت درست محصولات پر کاربرد در ساختمان یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در رشد قیمت مسکن در سالهای اخیر بوده و علی رغم تمامی وعده های وزیر صمت در این حوزه شاهد نتیجه مثبتی نبودیم.'

به گزارش دنیای معدن، عبدالجلال ایری در گفت و گویی، در خصوص افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نحوه مدیریت این بازار پر تلاطم گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در اجرای برنامه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی نرخ مصالح ساختمانی است و طبیعتا هرچقدر قیمت مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان افزایش پیدا کند، بهای تمام شده ساختمان ها نیز افزایش خواهند داشت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزیر صمت هنگام دریافت رای اعتماد از مجلس وعده هایی را در خصوص کنترل بازار سیمان و فولاد مطرح کرد که متاسفانه به آنها جامه عمل نپوشاند. به عنوان مثال وعده کاهش قیمت فولاد تا 10 هزار و سیمان تا 25 هزار تومان بوده که هم اکنون نرخ فعلی بازار با وعده وزیر فاصله بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه مصالح ساختمانی یکی از عوامل گرانی بازار مسکن به شمار می رود، اضافه کرد: بی توجهی به بازار مصالح ساختمانی و عدم مدیریت درست محصولات پر کاربرد در ساختمان یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در رشد قیمت مسکن در سالهای اخیر بوده و علی رغم تمامی وعده های وزیر صمت در این حوزه شاهد نتیجه مثبتی نبودیم.

ایری اظهار کرد: در حال حاضر برای ساخت مسکن روستایی وام های 200 میلیون تومانی در نظر گرفته شده که متاسفانه پرداخت آن با چالش های بسیار زیادی همراه بوده و هم اکنون نیز موانع زیای پیش روی متقاضیان برای دریافت تسهیلات مذکور است. این تاخیر ها در شرایطی رخ داده که قیمت مصالح ساختمانی نیز مسیر صعودی خود را پیش گرفته است، بی تردید تداوم این رشد قیمت ها، روستائیان را در ساخت مسکن علی رغم داشتن وام با مشکل مواجه می کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: وزیر صمت خود را فردی دغدغه مند در حوزه کنترل مصالح ساختمانی نشان داد اما آن چیزی که در ماه های مسئولیت وی شاهد بودیم، کم توجهی به این حوزه بوده است. ضمن اینکه گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی و عدم تنظیم درست بازار کالاهای مصرفی نیز از جمله گلایه های ما از عملکرد وزیر صمت است و وزیر محترم باید هر چه زودتر عملیات اجرایی جهت کاهش قیمت مصالح ساختمانی با تعامل سازنده با کارخانجات تولید سیمان و فولاد و رفع مشکلات تولیدکنندگان در زمینه های فوق را تسهیل کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید