237009

صنعت سیمان با ورود فناوری های جدید متحول می شود

دنیای معدن: صنعت سیمان به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شود و دارای چالش ها و فرصت های کلیدی است که با ورود فناوری و نوآوری در این حوزه تحول شکل می گیرد.

به گزارش دنیای معدن، طبق بررسی های صورت گرفته توسط مؤسسات technavio، صنعت سیمان در سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۲ بر اساس نرخ مرکب رشد سالانه تقریباً ۸ درصد را تجربه خواهد کرد. همچنین بر اساس آمار، میزان تقاضای سیمان رشد ۴.۵ درصدی داشته است.

مصرف سیمان به عنوان یکی از اصلی ترین نهاده های تولید در فعالیت های عمرانی و ساختمانی و از مهم ترین شاخص های ارزیابی توسعه اقتصادی کشور ها به شمار می آید و این صنعت، نقشی بی بدیلی در گسترش زیرساخت های اساسی یک کشور ایفا کرده و فارغ از فراز و نشیب های اقتصادی در سطح جهان، به مسیر رو به رشد خود ادامه می دهد.

همچنین بر اساس بررسی های صورت گرفته سیمان و بتن سبز درصد رشد تقاضای بیشتری نسبت به بقیه انواع محصول در بازار سیمان خواهند داشت و از آن ها به عنوان یک روند مهم در تولید سیمان یاد می شود.

سیمان و بتن سبز

تلاش هایی که در خصوص ایجاد مصالح پایدار صورت گرفته منجر به ایجاد محصولی به نام بتن سبز شده که از مواد زائد بتن ساخته و در تولید آن از انرژی کمتری استفاده می شود و کربن دی اکسید کمتری نسبت به بتن معمولی تولید می کند.

ایده استفاده از بتن سبز یا بتن اکو طی سال های اخیر در بسیاری از کشور ها رواج بیشتری یافته است. بتن سبز با استفاده از مواد زائد به عنوان بخشی از اجزا و با استفاده از فرآیند های تولیدی که برای محیط زیست مضر نیست تولید می شود.

معیار ساخت بتن اکو توسعه محصول با استفاده از زباله یا منابع بازیافتی پایدار است، چون می تواند به کاهش هزینه مواد اولیه و همچنین کاهش میزان انباشت زباله در محل دفن زباله ها کمک کند.

کشور های آسیا و اقیانوسیه بالغ بر ۵۱ درصد از سهم بازار را خواهند داشت، اما کشور های قاره آمریکا با تولید محصولات نوین و توسعه نوآوری روند رشد بالاتری از کشور های آسیایی در تصاحب سهم بازار دارند.

چالش تولید آلایندگی و اثرات زیست محیطی

میزان رشد اقتصادی در دنیا باعث توسعه شهر ها و ساخت وساز شده است که خود تأثیر به سزایی در رشد تقاضای سیمان و بتن ایفا می کند. این امر عاملی برای افزایش جذابیت و رقابت برای کسب وکار بازار بیشتر میان شرکت های فعال در این صنعت دارد.

صنعت سیمان همواره یکی از ارکان مهم توسعه در کشور های دارای پتانسیل تولید بوده است، اما از منظری دیگر تولید سیمان تولید آلایندگی و اثرات زیست محیطی قابل توجهی را به همراه دارد که در این موضوع نیاز به چاره اندیشی است.

نفوذ فناوری و نوآوری به صنایع

این صنعت همواره با هزینه های زیادی روبه روست که کاهش هزینه های جاری عامل مهمی در رشد شرکت های فعال در صنعت سیمان است. دستیابی به اهداف کاهش هزینه های عملیاتی و جاری در شرکت ها خود عامل مهمی برای سوق دادن آن ها به سمت رویکرد های نوآورانه و افزایش کارایی است و به طورقطع بهبود نوآوری و بهره وری باعث ایجاد مزیت رقابتی مهمی در تقابل با شرکت های دیگر است.

پیشرفت چشمگیر فناوری در هزاره سوم و روند رو به رشد آن یک عامل حیاتی تحول در بیشتر صنایع در جهان است. فناوری با کمک های فراوان به صنایع می تواند فرآیند های اجرایی آن ها را تسهیل و بهره وری را به شدت افزایش دهد، به طورقطع صنعت سیمان هم از این قاعده مستثنی نیست.

ظرفیت شرکت های دانش بنیان و خلاق

شرکت های فعال در این حوزه باید نگاه ویژه ای به فناوری و نوآوری های شکل گرفته در صنعت خود داشته باشند، فناوری ها در این صنعت می توانند در کاهش هزینه تولید، افزایش بهره وری، تنوع در محصولات، تطابق پذیری با محیط زیست، افزایش استحکام مواد و ... نقش بسزایی ایفا کنند.

بنابر اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروزه در اکثر صنایع نام شرکت های دانش بنیان و خلاق یکی از مهم ترین مباحثی است که مشاهده می شود، این شرکت ها با چابکی و نوآوری که در کسب وکار خود دارند باعث افزایش بهره وری و رشد در صنایع می شوند. حل مشکلات صنایع سیمان با کمک فناوری و نوآوری، می تواند خدمت مهم این شرکت ها به صنعت سیمان بشاد.

 

دیدگاهتان را بنویسید