229517

کاهش تولید سیمان در فصل زمستان بدلیل کمبود گاز است

دنیای معدن: رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی بیان کرد: میزان تولید کارخانه های سیمان در فصل زمستان به دلیل نداشتن گاز ممکن است فراز و نشیبی نداشته باشد اما وضعیت بحران زا نیست و هیچ کمبودی در تولید سیمان وجود ندارد.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا افشین رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: هم اینک به دلیل مسائلی که در فصل زمستان برای تامین گاز به وجود می آید، بیشتر کارخانه های سیمان استان از سوخت جایگزین (مازوت یا نفت کوره) استفاده می کنند.

افشین همچنین تصریح کرد: برخی دیگر از کارخانه های سیمان در حال تعمیرات بوده و تولیدی ندارند و برخی دیگر از کلینکر دپو شده خود برای تولید سیمان استفاده کرده اند لذا چندان نیازی به مصرف سوخت نداشته اند.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی ادامه داد: : عمده کارخانه های سیمان در خراسان رضوی دارای منابع ذخیره سوخت دوم (مازوت) هستند و همراهی شرکتهای گاز و پخش فرآورده های نفتی را در فصل زمستان امسال داشته اند.

وی در ادامه افزود: از آنجا که محدودیت در تامین گاز را برای صنایع سنگینی مانند سیمان و فولاد در زمستان خواهیم داشت، برنامه ریزی لازم برای تامین سوخت دوم (نفت کوره) مورد نیاز این واحدها با همکاری شرکت توزیع پخش فرآورده های نفتی استان انجام گرفته است.

افشین با اشاره به کمبود گاز در فصل زمستان متذکر شد: میزان تولید کارخانه های سیمان در فصل زمستان به دلیل نداشتن گاز ممکن است فراز و نشیبی نداشته باشد اما وضعیت بحران زا نیست و هیچ کمبودی در تولید سیمان وجود ندارد.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی تاکید کرد: اگر هم ۱۰۰ درصد سوخت مورد نیاز واحدهای سیمان تامین شود و آنها با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود سیمان تولید و به بازار عرضه کنند، بازار کششی برای جذب سیمان ندارد و بیشتر تولیدات آنها روی دستشان می ماند.

وی یادآور شد: هم اینک ۱۰ سال است که دولت صدور پروانه برای تاسیس واحدهای سیمان را ممنوع کرده، زیرا بازار از سیمان اشباع شده است و باید کارخانه های سیمان به سمت صادرات محصولات خود حرکت کنند.

افشین در خاتمه با اشاره به ظرفیت تولید سیمان د خراسان رضوی اذعان کرد: ظرفیت تولید سیمان در خراسان رضوی سالانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است و حدود هفت واحد تولیدی سیمان در استان فعال هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید