224995

ادعای روزنامه دولت درباره علت مشکل قطع گاز شرکت های سیمانی و تنها راهکار

دنیای معدن: روزنامه دولت با توجه به علت برنامه قطع گاز شرکت های سیمانی و صنعتی از آبان مدعی شد دولت جدید در مدت کوتاه نمی تواند اقدامی انجام دهد و تنها یک راهکار صرفه جویی ملی است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روزنامه ایران، شرکت گاز استان ها به غیر از استان های جنوبی از 24 آبان طی نامه ای به شرکت های صنعتی و سیمانی نسبت به قطع گاز اطلاع رسانی کرده و از برخی شرکت ها درخواست شده سوخت مازوت را جایگزین کنند.

اما چرا دولت سیزدهم از آبان ماه گرفتار قطع گاز شرکت های صنعتی و سیمانی شد؟ اگر در این فصل گاز قطع شود در ماه های سرد سال یعنی دی، بهمن و اسفند شرکت های صنعتی چه شرایطی خواهند داشت؟

کارشناسان معتقدند در سال های گذشته برای رفع این مشکل هیچ سرمایه گذاری صورت نگرفته و حتی سه سال پیش برنامه ای تدوین شد که در راستای آن بتوان نسبت به تأمین گاز شرکت های صنعتی اقدام کرد ولی هیچکدام از برنامه ها حتی پیشرفت فیزیکی 10 درصدی هم نداشت. دولت گذشته تنها انشعاب گاز را بیشتر کرد و در این حوزه سرمایه گذاری جدیدی انجام نداد و همین امر سبب شد در ماه آبان شرکت های صنعتی و سیمانی با قطع گاز روبرو شوند.

حال نگرانی صنایع بزرگ و سیمانی ها این است که دو ماه پایانی سال که همواره شاهد قطع گاز بودند، چه اتفاقی خواهد افتاد. از طرفی استفاده از سوخت جایگزین هم برای شرکت هایی که در نزدیکی شهرها هستند، قابل استفاده نیست. سوخت جایگزین گاز، مازوت است و سازمان حفاظت محیط زیست شرکت های صنعتی که در اطراف شهرها از این سوخت استفاده کنند، پلمب می کند که این امر به منزله کاهش تولید و کاهش عرضه محصول در بازار است. به عبارت دیگر اتفاقی که در تابستان به واسطه قطعی برق رخ داد در پاییز و زمستان 1400 هم تکرار خواهد شد.

فارغ از آنکه مصرف گاز برابر با مصرف ۱۲ کشور ثروتمند اروپا است و فرهنگ مصرف در حوزه های مختلف نهادینه نشده، دولت های گذشته در این حوزه با جدیت ورود نکردند یا با قطع گاز امور را سپری کردند در حالی که در شرایط تحریم و نوسان قیمت ها، ثبات تولید اهمیت بسزایی دارد.

به تعبیر برخی از تولیدکنندگان سیمان، دولت سیزدهم با اهمال کاری که دولت گذشته کرد، اکنون در منگنه قرار گرفته و قطعاً در مدت کوتاه نمی توان در جهت تأمین گاز شرکت های صنعتی اقدام کرد. لذا تنها یک راهکار باقی می ماند و آن صرفه جویی ملی است. اگر همه مردم در مصرف گاز صرفه جویی کنند، گاز شرکت های صنعتی قطع نخواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید