234426

با وجو تولید برابر؛

ویدئو: صادرات سنگ‌های تزئینی ایران یک دهم ترکیه !

حجم ویدیو: 3.88M | مدت زمان ویدیو: 00:01:13 دانلود ویدیو

دنیای معدن-دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: با وجود برابری ایران و ترکیه در تولید سنگ‌های تزئینی که رقمی حدود ۱۰ میلیون تن است، صادرات این نوع سنگ در ایران کمتر از یک میلیون تن و معادل یک دهم صادرات ترکیه است.

به گزارش دنیای معدن، آقای احمد شریفی، با اشاره به ظرفیت سنگ‌های تزئینی در کشور، گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار واحد معدنی و بیش از ۴ هزار واحد فرآوری در حوزه سنگ‌های تزئینی در کشور فعالیت می‌کنند که ظرفیت اسمی آن‌ها معادل تولید ۳۰ میلیون تن سنگ خام و ۲۰۰ میلیون متر مربع سنگ فرآوری شده است.

 

وی افزود: همچنین ارزش ذاتی این صنعت ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود که ۴ و نیم میلیارد دلار آن مربوط به سنگ خام و حدود ۴ میلیارد دلار نیز مربوط به سنگ‌های فرآوری شده است؛ اما در حال حاضر ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار از این ظرفیت برای صادرات استفاده می‌شود.

دبیرکل انجمن سنگ ایران در ادامه با اشاره به وضعیت تولید و صادرات سنگ‌های تزئینی در ترکیه و مقایسه آن با ایران گفت: ترکیه در تولید سنگ خام و فرآوری شده با ایران برابری می‌کند، اما در صادرات بسیار جلوتر از ایران است به نحوی که صادرات سنگ‌های تزئینی در این کشور رقم ۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود که بیش از ۱۰ برابر صادرات سنگ تزئینی ایران است.

وی ادامه داد: ایران با ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید سنگ‌های خام، کمتر از یک میلیون تن صادرات دارد، در حالی که ترکیه با ۱۰ میلیون تن ظرفیت، بیش از ۳ میلیون تن سنگ خام صادر می‌کند.

شریفی اضافه کرد: ترکیه ۸ میلیون تن از ظرفیت ۱۰ میلیون تنی سنگ خود را تولید می‌کند که از این مقدار حدود ۴ میلیون تن را به صورت خام و حدود ۴ میلیون تن دیگر را به صورت فرآوری صادر می‌کند و مجموع صادرات آن به بیش از ۷ میلیون تن می‌رسد؛ این در حالی است که صادرات سنگ فرآوری شده در ایران حدود ۸۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

دبیرکل انجمن سنگ ایران غفلت از توان صادراتی این صنعت را برای کشور متوجه وزارت صمت دانست و تاکید کرد: تنها راهکار نجات این صنعت برای ارتقا، توجه به صادرات آن است؛ به همین دلیل حوزه معاونت معدنی وزارت صمت باید نگاه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشد تا با رفع مشکلات آن، بتواند از ظرفیت این صنعت برای صادرات، ارزآوری و اشتغال استفاده کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید