232801

حکاکی ۳۰ جزء کامل قرآن روی سنگ طبیعی عقیق

دنیای معدن: نخستین بار در دنیا، ۳۰ جزء کامل قرآن روی سنگ طبیعی عقیق یمن، با بهره گیری از فناوری نانو حکاکی شد.

به گزارش دنیای معدن، حامد اتحادی استاد جواهر شناسی و جواهرتراشی دانشگاه صنایع و معادن در مورد حکاکی قرآن روی سنگ های قیمتی، گفت: با استفاده از فناوری نانو و روش ماکروالکترونیک، حکاکی متون قرآنی روی سنگ انجام شده است. امروز تمام سوره های قران کریم با استفاده از این روش روی یک نگین انگشتری از جنس عقیق یمنی حکاکی می شود.

وی با اشاره به اینکه از میان سنگ ها، فقط «عقیق یمنی» و «در نجف» قابلیت این کار را دارند، ادامه داد: این دو سنگ می توانند ۴۰۰ درجه حرارت مورد نیاز برای انجام این کار را به راحتی تحمل کنند. برای حکاکی آیات قرآن روی سنگ عقیق با استفاده از فناوری نانو، ابتدا سنگ عقیق مورد نظر با یک لایه کروم به صورت بخار آغشته می شود و بعد با استفاده از اشعه الکترونیک که هزار بار از لیزر ریزتر است، روی سنگ آغشته به کروم حکاکی انجام می شود.

این جواهرشناس اظهار داشت: استفاده از لایه بخار کروم به این خاطر است که این فلز هادی الکتریسیته بوده و، چون فلز بسیار سختی است، به هنگام حکاکی روی آن خطوط در هم ادغام و یا موجب خرابی خط نمی‌ شود.

اتحادی گفت: برای اولین بار در دنیا یک قرآن که ۳۰ جزء کامل و ۶۶۶۶ آیه را شامل می شود با خط عثمان طا ها روی سنگ طبیعی عقیق یمن توسط فناوری نانو و در مقیاس یک بیلیونیم کوچک و حک شده است.

سازنده عقیق های حکاکی شده با آیات قرآن کریم، افزود: با استفاده از این روش، سنگ هایی در چهار هزار نقشه و طرح متفاوت حکاکی و به صورت نگین انگشتر یا گردن آویز های سنتی و طلا ساخته شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید