232104

بزرگ‌ترین معدن‌کار الماس جهان تحت تحریم‌های آمریکا

دنیای معدن: آلروسا، بزرگ‌ترین تولیدکننده الماس جهان از نظر تولید، با تحریم‌های جدیدی که توسط اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC) وضع شده، دچار خسارت شدیدی شده است. الروسا شرکت استخراج معدن الماس روسی است که در تاریخ ۱۹ فوریه ۱۹۹۲ تاسیس شده و در حال حاضر، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده الماس در جهان شناخته می‌شود. شرکت آلروسا در زمینه اکتشاف، استخراج، تولید و فروش الماس فعالیت می‌کند. بخش اصلی عملیات این شرکت در جمهوری یاقوتستان، در منطقه یاکوتسک مستقر است.

به گزارش دنیای معدن، به نقل از   ماینینگ ویکلی،  وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اواخر روز پنج‌شنبه اعلام کرد آلروسا را ​​در لیست اتباع ویژه تعیین شده تحت تحریم (SDN) قرار داده است که عملا یک شرکت تحریم شده را از سیستم بانکی ایالات متحده بیرون کرده و تجارت آن با آمریکایی‌ها را ممنوع می‌کند. این آژانس دولتی گفت این اقدام علیه شرکت دولتی معدن الماس روسیه به دنبال قطع منابع درآمد اضافی برای مسکو صورت می‌پذیرد.

همچنین هر نهادی که آلروسا ۵۰ درصد یا بیشتر در آن بهره دارد، چه به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم، شامل این تحریم‌ها خواهد شد. خزانه‌داری گفت مشتریان این شرکت و سایر طرف‌های مقابل باید تمامی ‌معاملات خود را با این معدنکار روسی تحت کنترل دولت، تا ۷ می ‌به طور کامل متوقف کنند. سهام این شرکت با انتشار این خبر سقوط کرد و در معاملات روز جمعه در مسکو نزدیک به ۱۳درصد کاهش یافت.

آلروسا و مدیر اجرایی آن سرگئی اس. ایوانوف، تحت تاثیر موج اول محدودیت‌های اعلام شده توسط واشنگتن قرار گرفتند که توانایی این شرکت را برای افزایش بدهی و سهام جدید در ایالات متحده محدود می‌کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در این خصوص اظهار کرد: این اقدامات که در هماهنگی با وزارت امور خارجه و متحدان و شرکای ما انجام می‌شود، نشان‌دهنده تلاش مستمر ما برای محدود کردن دسترسی کرملین به دارایی‌ها، منابع و بخش‌هایی از اقتصاد است که برای تامین و تامین مالی وحشیگری پوتین ضروری است.

اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز پس از حمله روسیه به اوکراین، این معدنچی را تحریم کردند. الماس از نظر ارزش یکی از ۱۰ محصول صادراتی غیر انرژی روسیه است که این کشور در سال ۲۰۲۱ مجموعا بیش از ۵/ ۴ میلیارد دلار صادرات داشته است. آلروسا مسوول ۹۰ درصد تولید الماس روسیه و ۲۸ درصد از عرضه جهانی این محصول است. این شرکت در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴/ ۳۲ میلیون قیراط الماس تولید و بیش از ۴ میلیارد دلار فروش داشت که عمدتا به دلیل تقاضای مصرف‌کنندگان الماس در ایالات متحده است.

کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند تحریم‌ها علیه این شرکت معدنی دارای شکاف بزرگی است. الماس‌های خام روسیه به کشور دیگری، معمولا هند، فرستاده می‌شوند که در آنجا صیقل داده شده و برش داده می‌شوند که باعث می‌شود در نهایت محصول به عنوان الماس هندی در بازار جهانی عرضه شود. موضوع دیگر این است که الماس‌هایی با منشأهای مختلف اغلب پس از صیقل دادن مخلوط می‌شوند که این موضوع می‌تواند کار را برای شرکت‌هایی که به طور مستقل متعهد به توقف خرید کالاهای روسی هستند دشوارتر کند.

شورای جواهرات (RJC)، سازمان استاندارد جهانی صنعت جواهرات و ساعت، در اوایل ماه آوریل گام‌هایی در این راستا برداشت و عضویت آلروسا را به حالت تعلیق درآورد. دیوید بوفارد، کارشناس این گروه، در بیانیه‌ای گفت: ما اساسا بر هدف RJC متمرکز می‌شویم که اطمینان حاصل شود همه جواهرات به‌طور مسوولانه تهیه می‌شوند. از طرف دیگر شرکت‌های جواهرات مستقر در ایالات متحده Tiffany & Co و Signet Jewelers در ماه مارس گفتند دیگر الماس‌های جدید استخراج شده در روسیه را خریداری نخواهند کرد.

آلروسا در ماه مارس از شورای الماس طبیعی (NDC) که اتحادیه بازار تولیدکنندگان پیشرو سنگ‌های قیمتی در جهان است، خارج شد. با انجام این کار، این شرکت نه تنها از هیات مدیره کنار رفت، بلکه تمام کمک‌های مالی خود را نیز به این اتحادیه قطع کرد. معدنچی مستقر در میرنی در سخا همچنین دارای ۴۱ درصد سهام در شرکت تولید الماس آنگولا کاتوکا است که تحت تاثیر آخرین تحریم‌های ایالات متحده با توجه به OFAC قرار نگرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید