242679

سنگ‌‌‌آهن ۵۰ دلاری در ۲۰۲۳

دنیای معدن: سنگ‌‌‌آهن در بازه بلندمدت به دلیل رشد کمتر تقاضا و افزایش عرضه کاهش پیدا می‌کند. در حالی که موسسه فیچ برآورد خود از بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن را در سال‌جاری را از ۱۱۰دلار به ۱۲۵دلار افزایش داد، انتظار دارد که در بلندمدت قیمت هر تن سنگ‌‌‌آهن تا مرز ۵۰دلار نیز سقوط کند.

به گزارش «دنیای معدن»، اقبال به تولیدکنندگان و معامله‌‌‌گران سنگ‌‌‌آهن ظرف ماه‌‌‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ بازگشت و این محصول پس از تجربه کاهش بیش از ۵۰درصدی نرخ در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ مجددا افزایشی شد؛ اما اغلب پیش‌بینی‌‌‌ها این رشد نرخ را در بلندمدت بادوام نمی‌‌‌بینند. رشد بهای سنگ‌‌‌آهن ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی سال‌جاری میلادی متاثر از بهبود نسبی تولید فولاد در چین درپی کاهش سیاست کرونا صفر و بازگشایی بخش قابل‌توجهی از اقتصاد این کشور رقم خورد. اما موسسات معتبر بین‌المللی به حفظ روند افزایشی تقاضا امید چندانی ندارند؛ بنابراین آینده روشنی در انتظار سنگ‌‌‌آهن نیست. موسسه فیچ‌سولوشن در آخرین برآورد خود، میانگین نرخ فروش هر تن سنگ‌‌‌آهن در سال ۲۰۲۳ را از ۱۱۰ دلار به ۱۲۵دلار افزایش داد. این موسسه در گزارش خود تاکید دارد که کاهش سیاست کرونا صفر در چین و اصلاح بازار املاک و مستغلات در چین می‌‌‌تواند از بهبود بهای سنگ‌‌‌آهن ظرف کوتاه‌مدت حمایت کند.

موسسه فیچ انتظار دارد که میزان عرضه در سال‌جاری در سطح ثابتی در میان تولیدکنندگان بزرگ باقی بماند. داده‌‌‌های این موسسه نشان می‌دهد که میزان تولید سنگ‌‌‌آهن بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده ظرف سه‌ماه ابتدایی امسال افزایش داشته است، اما بعید است که این روند در مابقی سال ادامه‌‌‌دار شود. گزارش اخیر دولت استرالیا از احتمال کاهش سالانه ۹/ ۰درصدی تولید سنگ‌‌‌آهن این کشور ظرف پنج‌سال اخیر خبر می‌دهد. این کاهش تولید به دلیل احتمال تضعیف تقاضا و جلوگیری از سقوط آزاد قیمتی در این بازار رقم خواهد خورد. چین در سال گذشته میلادی حدود ۵۷‌درصد از تقاضای جهانی سنگ‌آهن را به خود اختصاص داد. انتظار می‌رود که هدف کاهش تولید فولاد در چین به افت تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن از سوی این کشور بینجامد.

چین در سال ۲۰۲۲ برای اولین مرتبه پس از شش‌دهه از کاهش جمعیت این کشور خبر داد؛ این موضوع موید کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در چین طی بلندمدت خواهد بود. در عین حال برآورد می‌شود که عرضه جهانی سنگ‌‌‌آهن تا سال ۲۰۲۸ سالانه به‌‌‌طور متوسط به میزان ۱/ ۳‌درصد رشد کند. به این ترتیب در بازه پنج‌ساله بازار سنگ‌‌‌آهن با رشد عرضه و کاهش رشد تقاضا مواجه شده و این موضوع عامل فشار قیمت بر این بازار خواهد بود. در حالی که احتمال کاهش اندک تولید سنگ‌‌‌آهن از سوی استرالیا وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که برزیل تا سال ۲۰۲۸ به طور متوسط سالانه ۶‌درصد بر میزان تولید خود بیفزاید. به این ترتیب موسسه فیچ انتظار داد که بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن تا سال ۲۰۲۳ تا کف قیمتی ۵۰دلار سقوط کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید