241401

میزان استخراج سنگ آهن در سنگان خواف ۵۰ درصد افزایش یافت

دنیای معدن: مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: میزان استخراج سنگ آهن از ابتدای دولت سیزدهم (۱۸ ماه گذشته) در این منطقه تاکنون با بیش از ۵۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه قبل از آن به افزون بر ۳۰ میلیون تن رسید.

به گزارش دنیای معدن، محمد گل‌محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت، افزون بر ۵۵ میلیون تن باطله برداری سنگ آهن با ۸۳ درصد رشد انجام شد و تولید سنگ آهن دانه بندی شده نیز در این مدت با رشد ۴۵۰ درصدی به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

وی ادامه داد: ۱۱ میلیون تن کنسانتره و افزون بر ۱۲ میلیون تن گندله سنگ آهن نیز در این مدت در سنگان خواف تولید شد که به ترتیب نسبت به ۱۸ ماه قبل از آن ۲۲ و ۱۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم در همین مدت در این مجتمع ایجاد شد که نسبت به مدت مشابه قبل از آن ۷۰ درصد رشد را نشان می دهد.

گل محمدی افزود: این مجتمع بیش از ۲۵ درصد خوراک فولاد کشور را تامین می‌کند و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ یک‌سوم خوراک فولادسازان کشور را نیز تولید خواهد کرد.

وی اضافه کرد: پنج‌ هزار و ۹۲۶ متر حفاری اکتشافی از ابتدای دولت سیزدهم در مجتمع سنگ آهن سنگان خواف انجام شده که در مقایسه با ۱۸ ماه قبل از این دولت رشد بیش از ۲ هزار و ۶۰۴ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: این مجتمع با فعالیت در سه حوزه اکتشاف، استخراج و فروش در تکمیل زنجیره فولاد کشور، همچنین رشد و توسعه فولاد میانی کشور بسیار حائز اهمیت است و یکی از برترین‌ مجتمع‌های وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) محسوب می‌شود.

مجتمع سنگ‌ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌ آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌ آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

مرکز شهرستان ۱۶۰هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید