240693

نبود تقاضا سنگ‌‌‌آهن را ارزان کرد

دنیای معدن: در آستانه سال نوی چینی مواد اولیه برای فولادسازان جهانی ارزان شد، سنگ‌‌‌آهن تا مرز ۱۲۰دلار افت قیمت داشت و زغال متالورژیک چین بدون تغییر نرخ معامله شد. این در حالی بود که بروز باران‌‌‌های سیل‌‌‌آسا در استرالیا با ایجاد محدودیت در عرضه از رشد بهای این محصول فوب استرالیا حمایت کرد.

در این شرایط قراضه برای فولادسازان ترکیه نیز به دلیل کاهش تقاضا ارزان شد. به گزارش «دنیای معدن»، چینی‌‌‌ها به استقبال تعطیلات سال نو رفتند، سنگ‌‌‌آهن در روز بازگشایی بازار در سومین هفته ژانویه ارزان شد. پلتس، شاخص سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز دوشنبه ۱۶ژانویه با ثبت کاهش ۲۵/ ۶دلاری برابر ۱۲۰دلار و ۷۵سنت ارزیابی کرد. براساس گزارش انجمن آهن و فولاد چین، تولید فولاد نهایی در این کشور در بازه زمانی اول تا دهم ژانویه نسبت به بازه ۲۱ تا ۳۱دسامبر ۳‌درصد کاهش یافت؛ این در حالی است که سطح موجودی سنگ‌‌‌آهن در انبارها ۱۴‌درصد افزایش داشته است. بخشی از رشد موجودی سنگ‌‌‌آهن مربوط به ذخیره‌‌‌سازی پیش از شروع تعطیلات سال نوی چینی است. با این حال به نظر می‌رسد، فولادسازان چینی به کار خرید و ذخیره‌‌‌سازی مواد اولیه پیش از شروع تعطیلات خاتمه داده‌‌‌اند و سنگ‌‌‌آهن دریایی آسیا با کاهش حضور متقاضیان چینی ارزان می‌شود.

محدودیت عرضه، زغال را گران کرد

بازار زغال‌‌‌سنگ متالورژیک استرالیا روز ابتدایی هفته را با رشد نرخ آغاز کرد. بارندگی قابل ملاحظه در استرالیا و احتمال محدودیت در عرضه از این رشد قیمتی حمایت کرد. به این ترتیب پلتس، پریمیوم زغال متالورژیک فوب استرالیا را در روز ۱۶ژانویه برابر ۳۱۱دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد که این رقم نسبت به نرخ آن در روز قبل رشد ۲دلاری داشت.  یکی از تاجران فعال در این بازار از احتمال رشد بیشتر قیمت زغال متالورژیک استرالیا ظرف هفته جاری و هفته پایانی ماه ژانویه به دلیل استمرار بارندگی در استرالیا خبر داد.

بارندگی قابل‌ملاحظه‌‌‌ای در تمامی منطقه کوئیزلند استرالیا گزارش شده و ادامه دارد. این موضوع می‌‌‌تواند تحویل زغال از معادن به خریداران را به تاخیر بیندازد.  در حالی که بازار با کسری عرضه زغال روبه‌روست، خریداران هندی که تحت فشار کاهش حاشیه سود فولادسازای قرار دارند، ترجیح دادند فعلا در حاشیه بمانند و از ارائه قیمت‌های بالاتر برای خرید زغال اجتناب کنند.  پلتس، پریمیوم زغال متالورژیک CFR چین را در روز ۱۶ژانویه بدون تغییر نرخ برابر ۳۱۲دلار در هر تن ارزیابی کرد. این بازار با نگرانی نسبت به محدودیت عرضه از سوی منابع استرالیایی مواجه است؛ اما تضعیف تقاضا پیش از شروع تعطیلات باعث شده تا افزایشی در نرخ زغال تحویل چین ایجاد نشود.

[بنر دی ماه آهن آلات]

فولادسازان ترکیه به دنبال قراضه ارزان

قیمت قراضه وارداتی به ترکیه در میانه عدم‌تمایل فولادسازان ترکیه برای عدم‌خرید مواد اولیه گران به آهستگی ارزان می‌شود. به این ترتیب پلتس، بهای هر تن قراضه وارداتی تحویل ترکیه را در روز ۱۶ژانویه با کاهش ۵/ ۵دلاری نسبت به‌ روز جمعه ۱۳ژانویه برابر ۵/ ۴۰۸دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.  با وجود این، برخی منابع از حضور فعال فولادسازان ترکیه در بازار و تلاش برای خرید با تخفیف در روز دوشنبه خبر داده و معتقدند این موضوع مانع استمرار روند کاهش قیمت در این بازار در میان‌مدت می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید