240208

پایان ۲۰۲۲ برای سنگ‌‌‌آهن، زغال و قراضه خوش بود

دنیای معدن: محصولات زنجیره آهن و فولاد، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین را دور زدند و به این ترتیب بر نرخ سنگ‌‌‌آهن، قراضه و زغال متالورژیک ظرف روز پایانی سال افزوده شد. به گزارش «اکوایران»، ظرف روزهای پایانی سال اقبال به معاملات سنگ‌‌‌آهن بازگشت، به نحوی که پلتس، نرخ سنگ‌آهن دریایی آسیا عیار ۶۲‌درصد را در روز جمعه ۳۰دسامبر برابر ۱۱۷دلار و ۳۵سنت ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در جمعه هفته قبل یعنی ۲۳دسامبر، ۵دلار به‌ازای هر تن بیشتر بود.

به گزارش دنیای معدن، افزایش تمایل متقاضیان به خرید سنگ‌‌‌آهن با امید به بهبود فعالیت ساخت‌‌‌وساز در چین از ماه مارس و کاهش احتمالی عرضه سنگ‌‌‌آهن از سوی برزیل با توجه به شروع فصل باران‌‌‌های موسمی در این کشور از مهم‌ترین دلایل رشد بهای این محصول بود. به این ترتیب، در حالی که بخشی از عرضه‌‌‌کنندگان در تعطیلات کریسمس به‌سر می‌‌‌بردند، رشد تقاضا از سوی خریداران چینی زمینه رشد بهای این محصول ظرف روزهای پایانی سال میلادی را فراهم کرد. امسال سال نو چینی در روزهای ابتدایی بهمن برگزار می‌شود و شروع زودهنگام سال نو و تعطیلات باعث شده است تا بر فعالیت بازار سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین به‌منظور ذخیره‌سازی در انبارها ظرف روزهای پایانی دسامبر افزوده شود. زغال متالورژیک فوب استرالیا نیز ظرف هفته پایانی سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰دلاری را به ثبت رساند، به‌نحوی که پلتس، بهای این محصول را در روز ۳۰دسامبر برابر ۲۹۴دلار و ۲۵سنت ارزیابی کرد.

به گفته پلتس، یک‌فولادساز هندی در این روز قراردادی برای خرید ۴۰‌هزار تن زغال با نرخ ۲۹۷دلار به‌ازای هر تن منعقد کرد. احتمال افزایش تقاضا از سوی فولادسازان چینی و احتمال اختلال در عرضه این محصول از سوی معادن استرالیا با توجه به شروع فصل باران‌‌‌های موسمی در این کشور به ایجاد فضای افزایش قیمت در این بازار کمک کرد. البته برخی فعالان بازار نیز محدوده قیمتی ۲۵۰ تا ۲۶۰دلار را نرخی منطقی برای زغال استرالیا برشمرده و ترجیح دادند از خرید زغال در روز پایانی سال اجتناب کنند. پلتس بهای زغال متالورژیک تحویل بنادر چین را نیز در روز پایانی معاملات در سال ۲۰۲۲ برابر ۳۱۵دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. به این ترتیب، این محصول ظرف هفته پایانی سال تغییر نرخ محسوسی نداشت. احتمال تضعیف نرخ زغال از سوی مصرف‌کنندگان باعث شد تا از میزان تقاضای این محصول در بنادر چین کاسته شود.

قراضه وارداتی به ترکیه نیز در هفته پایانی سال ۲۰۲۲، رشد غیرمنتظره ۱۵دلاری داشت، به نحوی که پلتس بهای این محصول را در روز ۳۰دسامبر برابر ۴۰۱دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. به گفته منابع بازار، کاهش دسترسی به قراضه در فصل زمستان، پایین‌بودن موجودی انبارهای این محصول، تاخیر در تقاضا برای قراضه که باعث جهش تقاضا در روز پایانی سال شد، پیش‌بینی کاهش بهای برق در ترکیه و احتمال بهبود تقاضای میلگرد در بازار داخلی ترکیه از جمله دلایل جهش بهای قراضه در هفته پایانی دسامبر بودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید