238589

رکود بازار جهانی سنگ آهن عمیق تر می شود

دنیای معدن: سنگ آهن امسال در بازار کامودیتی ها ضعیف ترین عملکرد را داشته و تا زمانی که بهبود اقتصادی در چین قطعی نشود این روند نزولی و رکود عمیق تر هم خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از فولاد ایران، قراردادهای آتی سنگ آهن در بورس سنگاپور ۷ ماه متوالی نزولی بوده و بدترین عملکرد را از سال ۲۰۱۳ تاکنون داشته است. قیمت این قراردادها در حدود ۸۱ دلار در هر تن و یک سوم اوج خود در ماه می سال گذشته است.

احتمالاً بازار سنگ آهن چشم انداز منفی بیشتری در پیش رو دارد، زیرا هنوز در مورد پایان قرنطینه های کرونا در چین نقطه روشنی وجود ندارد و هیچ طرح کلی دقیقی از اقدامات اقتصادی برای تقویت اقتصاد این کشور به چشم نمی خورد. احتمالاً فشارها بر حاشیه سود کارخانه های فولاد چین ادامه خواهد داشت.

صنعت فولاد چین از تابستان نسبت به یک بحران هشدار داده بود و در سه ماهه سوم، کارخانه های بزرگ اولین زیان کل خود را حداقل از سال ۲۰۱۸ تاکنون تجربه کردند و در مقابل، خرید سنگ آهن را کاهش دادند.

بدون هیچ تغییر عمده ای در سیاست های دولت چین، انتظار می رود که قیمت سنگ آهن باز هم تضعیف شود و آخرین پیش بینی های شرکت سیتی گروپ و گروه گلدمن ساکس، کاهش قیمت تا ۷۰ دلار در هر تن را نیز برآورد کرده است.

شایعات تایید نشده در رسانه های اجتماعی در اوایل هفته گذشته اظهار داشتند که دولت چین نحوه خروج از سیاست کووید صفر را ارزیابی می کند و این به افزایش جزیی قیمت ها کمک کرد. با این حال، بسیاری افراد از این که یک دستور ریاست جمهوری چین به راحتی ظرف چند ماه لغو شود، تردید دارند و اگر چیزی باشد، تنها هیجان بازاری را نشان می دهد که تقریبا به طور کامل به آینده سیاست های پکن بستگی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید