235861

در برنامه دادستان مطرح شد

معدن سنگ آهن به زیست بوم فین آسیب زده / سازمان صنعت و معدن در زمینه معدن آک ‎کهور همکاری ندارد

دنیای معدن: در برنامه نهم مرداد دادستان، به موضوع مشکلات زیست محیطی معدن سنگ آهن آک کهور که در شهر فین استان هرمزگان احداث شده است، پرداختیم؛ در این قسمت از برنامه علیرضا صالحی، دبیر مجمع مطالبه گران استان هرمزگان به صورت حضوری و حبیب مسیحی تازیانی، مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان و حسن پاسلار، عضو شورای شهر فین به صورت اسکایپی بر خط برنامه حضور داشتند؛ در انتهای این برنامه نیز مستند آک کهور برای اولین بار از قاب تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو پخش شد.

به گزارش دنیای معدن به نقل ازخبرگزاری دانشجو، علیرضا صالحی، دبیر مجمع مطالبه گران استان هرمزگان با اشاره به سابقه بهره برداری معدن سنگ آهن آک کهور و مشکلات اخیر آن گفت: معدن سنگ آهن آک کهور ۱۸ سال است که در منطقه در حال بهره برداری است و این معدن به صورت خصوصی سهامی خاص اداره میشود از سال ۹۷ این معدن حوضچه ای را تاسیس می کند که این حوضچه طبق گزارش محیط زیست هیچگونه تمهیداتی برای ایمنی و خروج رسوبات سنگ آهن دیده نشده و متاسفانه وارد زیست بوم منطقه فین شده و خساراتی را به دنبال داشته است.

دبیر مجمع مطالبه گران استان هرمزگان بیان کرد: در منطقه بهره برداری معدن سه جاذبه گردشگری و طبیعی وجود دارد که شامل چشمه آب گرم و غار و گنبد نمکی است که فعالیت معدن به این جاذبه های گردشگردی آسیب زده است و خیلی از دام های مردم آن منطقه مریض شده اند و حتی تلف شده اند. از سال ۹۷ این موضوع مشخص شد و اداره کل محیط زیست سه مرتبه از منطقه بازدید داشته و در گزارشاتی تاکید میکند که سهل انگاری در احداث حوضچه این معدن باعث آسیب شده است و هشدار داده که هر چه سریعتر این مشکل را حل کنند.

صالحی افزود: الان تقریبا از نامه محیط زیست چهار سال است میگذرد و این معدن حوضچه را ترمیم نکرده و بدون توجه به گزارشات محیط زیست و سازمان صمت به کار خودش ادامه می دهد و مسئولیت های اجتماعی که در قبال آسیب زدن به زیست بوم منطقه را باید اجرایی کند، انجام نمی دهد؛ از سال ۹۷ تقریبا دغدغه اصلی مردم شهر فین معدن سنگ آهن است و همه مردم به این وضعیت اعتراض داشتند.

حبیب مسیحی تازیانی، مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان درباره پیگیری وضعیت زیست محیطی معدن سنگ آهن آک کهور گفت: در خصوص معدن آک کهور حساسیت های از طرف مردم وجود دارد و ما در حال پیگیری های قضایی هستیم و همچنان این پرونده در دستگاه قضایی باز است و تاکیداتی دادستان محترم انجام داده است که موضوع سریعا حل شود.

تازیانی ادامه داد: بخشی از مشکلات معدن در خصوص آلودگی هواست که بیش از ۶۰ درصد تغییراتی انجام شده، سیستم های معدن به روز شده و در خصوص آلودگی هایی که در سد باطله و آب برگشتی وجود دارد کارشناسان محیط زیست که بازدید کردند به این نتیجه رسیدند که به دادستان محترم تحویل داده شود و این تغییرات را در حوضچه ها ثابت و بدنه مستحکمی داشته باشد و در هنگام بارندگی آلودگی پخش نشود و آسیب جدی به منابع آبی نداشته باشد.

مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان اظهار داشت: این آسیب ها به دستگاه قضایی منتقل شده و پیگیر هستیم این موضوع صددرصد در منطقه حل شود و به دنبال از بین بردن کامل این صنعت نیستیم بلکه میخواهیم هم توسعه پایداری صورت بگیرد و تولید رونق بگیرد و هم اینکه محیط زیست، مشکلات مردم را حل کند.

وی درباره پیگیری های اداره محیط زیست استان هرمزگان افزود: ما گزارشات خود را مستمر به دستگاه قضایی ارسال میکنیم و این گزارشات هر ماه صادر میشود و آخرین گزارش ماه قبل صادر شده؛ اگر دستگاه قضایی حکم به عدم تمکین معدن دهد ما پیرو دستگاه قضا خواهیم بود.

حسن پاسلار عضو شورای اسلامی شهر فین درباره فعالیت این معدن گفت: از سال ۹۷ با احداث حوضچه جدید فرآوری سنگ آهن باعث شده که کشاورزی منطقه، دام داری و پرورش ماهی و میگو از بین برود؛ مطالباتی از طرف شورای شهر برای مردم صورت گرفت، اما متاسفانه کم لطفی هایی از طرف مسئولین استانی وجود دارد و بنده چندین با شخصا به سازمان صنعت و معدن مراجعه کردم، اما متاسفانه این سازمان هیچ همکاری نداشته است.

عضو شورای اسلامی شهر فین درباره پیگیری قضایی فعالیت معدن سنگ آهن توضیح داد: پرونده معدن در قوه قضائیه در جریان است حکم هم صادر شده که مبلغی بیش از ۲۳ میلیاردتومان جریمه به خاطر خسارت به کشاورزان منطقه در نظر گرفته شده است معدن تا به حال هیچ مسئولیت اجتماعی را انجام نداده است؛ زیرساخت های منطقه و محیط زیست با فعالیت این معدن از بین رفته، اما نزدیک ۱۸ سال است هیچ مسئولیت اجتماعی را انجام نشده در حالی که طبق قانون میتوان یک درصد از درآمد معدن را خرج منطقه کرد و بسیاری از مشکلات مردم به این وسیله حل شود.

 

وی در پایان گفت: ما مخالف تولید نیستیم بلکه مخالف این هستیم که محیط زیست از بین میرود و فعالیت این معدن هیچ فایده ای برای مردم منطقه ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید