234361

دورنمای بورسی دوقلوهای معدنی

دنیای معدن- لیلا لامعی: در سال۱۴۰۰ در مجموع ۵/ ۵۱میلیون تن کنسانتره سنگ آهن توسط ۱۱ شرکت معدنی در ایران تولید شد.

 کچاد

 

دو شرکت معدنی و سنگ‌‌آهنی گل‎گهر «کگل» و چادرملو «کچاد» ۵۴درصد از کل تولیدات کنسانتره سنگ آهن ایران را به خود اختصاص دادند. این دو شرکت با ارزش بازار در مجموع ۴۶۷هزار میلیارد تومان از بزرگ‌ترین نمادهای بورسی هستند که از ابتدای سال تاکنون رشد چندانی نسبت به شاخص کل نداشتند و از آن عقب ماندند. (کگل رشد ۱/ ۶درصدی و کچاد رشد ۲/ ۰درصدی) به همین منظور در ادامه به تشریح عملکرد۱۴۰۰ و چشم‌‌انداز ۱۴۰۱ این دو نماد که از آن با عنوان دوقلوهای معدنی/ سنگ‌‌آهنی یاد می‌‌شود، پرداخته شده است.
 

نرخ‌‌گذاری محصولات

فرآیند فروش داخلی محصولات این دو شرکت به مشتریان داخلی از طریق انعقاد قراردادهای فروش سالانه و با نرخ مشخصی بر اساس میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره‌های سه‌ماهه انجام می‌‌گیرد. با توجه به اینکه نرخ بیلت صادراتی ایران (فولاد خوزستان) براساس بیلت CIF تعیین می‌‌شود، در نتیجه رشد قیمت بیلت در بازارهای جهانی منجر به رشد نرخ بیلت صادراتی ایران است. از طرفی نرخ کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و سایر محصولات شرکت بر اساس ضریبی از نرخ بیلت صادراتی ایران (فخوز) در نظر گرفته می‌‌شوند، در نتیجه رشد بهای ارز و رشد بهای بیلت CIF اثر بسیاری در نرخ محصولات داخلی این دو شرکت خواهد گذاشت. آغاز جنگ میان اوکراین و روسیه علاوه بر اینکه منجر به جهش قیمتی سایر کامودیتی‌‌ها به‌ویژه نفت در بازارهای جهانی شد، بهای بیلت صادراتی ایران را تا 850 دلار نیز بالا برد. با فروکش بازارهای جهانی بهای بیلت ایران نیز روند کاهشی به خود گرفت. بر اساس قیمت‌‌های هفته گذشته متال بولتن قیمت فوب بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور 555- 545 دلار به ازای هر تن بود.

رشد بهای ارز چه اثری بر دو نماد معدنی‌‌ دارد؟

با توجه به اینکه عمده مشتریان دو شرکت «کگل» و «کچاد» شرکت‌های داخلی هستند و درصد کمی از محصولات صادر می‌‌شود، (3-2 درصد از فروش کل «کگل» و حدود 20درصد از فروش «کچاد» به فروش صادراتی تعلق دارد) رشد نرخ ارز اثر کمتری در فروش ریالی صادراتی شرکت دارد. اما از آنجا که نرخ‌‌گذاری محصولات داخلی این دو شرکت از جمله کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و... به صورت ضریبی از بهای بیلت صادراتی ایران (میانگین سه‌ماهه شمش بیلت فخوز) است، رشد بهای ارز در نرخ‌‌گذاری داخلی شرکت اثرات بسیاری خواهد گذاشت. با توجه به رشد بهای دلار در بازار آزاد و شکاف ایجادشده 8هزار تومانی (32درصدی) بازار آزاد با نرخ نیمایی، در صورت تداوم رشد بهای ارز در بازار آزاد، انتظارات برای رشد بهای نرخ نیمایی وجود دارد. البته روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که به صرافی‌‌ها اجازه داده است تا ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بدون محدودیت بفروشند. این امر تا حدودی می‌‌تواند منجر به کاهش شکاف ایجادشده میان دلار نیمایی با بازار آزاد شود.

سیاست‌‌های غلط برای معدنی‌‌ها

به دنبال وضع عوارض صادراتی بر زنجیره فولاد، مواداولیه معدنی و صنایع معدنی نیز ملزم به پرداخت عوارض صادراتی شدند. این امر انتقادات بسیاری به همراه داشت و تا جایی پیش رفت که وزارت صمت طی دو مرحله اقدام به اصلاح و حذف عوارض صادراتی برخی مواد و محصولات معدنی کرد.

دوقلوهای معدنی در بورس

دو شرکت معدنی «کگل» و «کچاد» به‌عنوان دو نماد بزرگ در بازار سهام به ترتیب در رتبه 6 و 7 نمادهای بورسی با بیشترین ارزش بازار قرار دارند. «کگل» با ارزش بازار 275هزار میلیارد تومانی در حال حاضر در قیمت 13770ریال و «کچاد» نیز با ارزش بازار بالغ بر 191هزار میلیارد تومان با قیمت 16060ریال معامله می‌‌شوند. (P/ E TTM) «کگل» برابر با 3/ 13 و «کچاد» برابر با 81/ 7 است.

عملکرد «کگل» در 1400

شرکت معدنی و سنگ آهنی گل‌گهر در اواخر سال1370 در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان سیرجان به ثبت رسیده است. در تاریخ 08/ 06/ 1383 سهام شرکت در بازار بورس اوراق بهادار عرضه شده است. عمده فعالیت شرکت در زمینه استخراج و بهره‌‌برداری از معادن فلزی و غیرفلزی از جمله سنگ آهن و تولید سنگ آهن دانه‌بندی‌شده، کنسانتره، گندله، فولاد و انواع محصولات فولادی برای تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور است. بالغ بر 60درصد سهام «کگل» در اختیار دو شرکت «گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید» و «شرکت سرمایه‌‌گذاری توسعه معادن و فلزات» است. ظرفیت عملی محصولات شرکت به شرح ذیل است:

* کنسانتره: 5/ 14میلیون تن

* گندله: 10میلیون تن

* گندله ریزدانه: 100هزار تن

بر اساس صورت‌‌های مالی منتهی به 29/ 12/ 1400 (حسابرسی نشده)، این شرکت در سال 1400، 7/ 7 میلیون تن سنگ آهن استخراج کرد. این در حالی است که میزان تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت 4/ 15میلیون تن و میزان تولید گندله شرکت در سال گذشته 3/ 12میلیون تن (بیش از ظرفیت عملی) بوده است که سال1400 شرکت 4/ 58هزار تن گندله ریز، 6/ 2میلیون تن کنسانتره و 10میلیون تن گندله با بهای کل 4/ 45هزار میلیارد تومان در داخل کشور به فروش رسانده است. سال99 این رقم حدود 29هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین میزان درآمد شرکت در سال گذشته از فروش صادراتی 4/ 1هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل‌‌تر رشد 84درصدی داشته است. میزان سود خالص شرکت در سال گذشته 6/ 20هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال99 با رشد 46درصدی همراه بوده است. شرکت پارسال 5/ 206تومان سود خالص به ازای هر سهم محقق کرده است.

پیش‌‌بینی سود 1401 «کگل»

در صورت ثبات در وضعیت سیاسی کشور (عدم تعیین و تکلیف در توافقات هسته‌‌ای) و تثبیت نرخ ارز در بازار آزاد در قیمت‌‌های کنونی، ثبات در نرخ بیلت صادراتی ایران (550 دلار)، با فرض برابری میزان فروش شرکت در سال1401 با سال1400 و در نهایت با در نظر گرفتن دلار 27هزار تومانی (نیمایی) انتظار می‌‌رود تا پایان سال1401 «کگل» 135تومان سود به ازای هر سهم محقق سازد که نسبت به سال1400 با کاهش 35درصدی همراه است. با EPS پیش‌‌بینی‌شده، میزان P/ E آینده‌نگر شرکت برابر با 2/ 10خواهد بود. قیمت پایانی سهم در پایان روز دوشنبه 13770ریال بوده است. در صورت رشد بهای بیلت صادراتی ایران تا 600 دلار، میزان سود شرکت به ازای هر سهم به 151تومان افزایش خواهد یافت.

عملکرد «کچاد» در 1400

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خردادماه سال1371 تاسیس شد و از سال1377 به بهره‌‌برداری رسید. در تاریخ 12/ 07/ 1382 سهام شرکت در بازار بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. عمده فعالیت شرکت در زمینه استخراج و بهره‌‌برداری از معادن فلزی و غیرفلزی از جمله سنگ آهن و تولید سنگ آهن دانه‌بندی‌شده، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، فولاد، انواع محصولات فولادی و تولید انرژی برق است. حدود 57درصد از سهام «کچاد» نیز همانند «کگل» در اختیار دو شرکت «گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید» و «شرکت سرمایه‌‌گذاری توسعه معادن و فلزات» است. ظرفیت عملی محصولات شرکت به شرح ذیل است:

* کنسانتره آهن (خشک): 5/ 11میلیون تن

* گندله: 7/ 3میلیون تن

* فولاد: یک میلیون تن

* آهن اسفنجی: 5/ 1میلیون تن

بر اساس صورت‌‌های مالی منتهی به 29/ 12/ 1400 (حسابرسی‌نشده)، این شرکت در سال1400، 11میلیون تن کنسانتره آهن (خشک)، 2/ 81هزار تن آپاتیت، 8/ 3میلیون تن گندله، 5/ 1میلیون تن آهن اسفنجی و بیش از یک‌میلیون تن فولاد تولید کرده است. میزان فروش شرکت در سال گذشته 18میلیون تن محصول با بهای کل 5/ 39هزار میلیارد تومان در داخل کشور به فروش رسانده است. سال 99 این رقم حدود 7/ 20هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین میزان درآمد شرکت در سال گذشته از فروش صادراتی 7/ 4هزار میلیارد تومان (356هزار تن فولاد) بوده که نسبت به سال قبل‌‌تر افت 41درصدی داشته است. میزان سود خالص شرکت در سال گذشته 4/ 24هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال99 با رشد 43درصدی همراه بوده است. شرکت پارسال 7/ 205تومان سود خالص به ازای هر سهم محقق کرده است.

پیش‌‌بینی سود1401 «کچاد»

در خصوص پیش‌‌بینی سود «کچاد» نیز همانند «کگل» در صورت ثبات در وضعیت سیاسی کشور (عدم تعیین و تکلیف در مذاکرات هسته‌‌ای) و تثبیت نرخ ارز در بازار آزاد در قیمت‌‌های کنونی، ثبات در نرخ بیلت صادراتی ایران (550 دلار)، با فرض برابری میزان فروش شرکت در سال1401 با سال1400 و در نهایت با در نظر گرفتن دلار 27هزار تومانی (نیمایی)، انتظار می‌‌رود تا پایان سال1401 «کچاد» 180تومان سود به ازای هر سهم محقق سازد که نسبت به سال1400 با کاهش 12درصدی همراه است. با EPS پیش‌‌بینی‌شده، میزان P/ E آینده‌نگر شرکت برابر با 2/ 9 خواهد بود. قیمت پایانی سهم در پایان روز دوشنبه 16060ریال بوده است. لازم به توضیح است در صورت رشد بهای بیلت صادراتی ایران تا 600 دلار، پیش‌‌بینی می‌‌شود شرکت 206تومان به ازای هر سهم محقق سازد. در آن صورت P/ E آینده‌‌نگر سهم برابر با 8/ 7 خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید