228910

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن به فولادسازان: سنگ آهن را به تومان می خرند، شمش فولاد را به دلار می فروشند

دنیای معدن-عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: تولیدکنندگان شمش فولاد، سنگ آهن را یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در هر تن خریداری می کنند اما محصول خود را با قیمت های همپای نرخ جهانی می فروشند که این رویه به هیچ عنوان منطقی نیست.

به گزارش دنیای معدن، عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران در گفت و گویی با اشاره به تأثیر این اجحاف قیمتی اظهار کرد: در حال حاضر با 100 میلیون تن سنگ آهن، 28 میلیون تن شمش فولاد تولید می شود و برای تحقق برنامه تولید 50 میلیون تنی شمش لازم است تولید سنگ آهن دو برابر شود که اگر از معدنکاران حمایت نشوند این افزایش تولید اتفاق نخواهد افتاد و در نهایت، فولادسازان برای تأمین مواد اولیه دچار مشکل خواهند شد.

حذف رانت و فساد در زنجیره فولاد

هادی گلزار با بیان اینکه دولت برای متعادل سازی سود در کل زنجیره تولید سیاستی را اتخاذ کرده است، افزود: طبق آخرین تصمیمات دولت قرار است تولیدات زنجیره فولاد از کنسانتره به بعد در بورس کالا عرضه شود که این تصمیم از حذف رانت و فساد در بازار محصولات فولادی خبر می دهد.

او گفت: با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و تعیین قیمت در این بازار، منافع تولیدکننده صنایع بالادستی که سال ها زیر پا گذاشته می شد و باعث زیان های مستمر بخش تولید شده بود، تأمین خواهد شد.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران قیمت ها باید بر اساس نیاز و متناسب با عرضه و تقاضای صورت گرفته در بازار تأمین شود تا یک تعادلی در بازار حاکم باشد.

او با بیان اینکه هرگونه دخالت و پایین نگهداشتن دستوری قیمت ها سرانجام به ضرر خریدار نیز تمام می شود، خاطرنشان کرد: وقتی یک بخش از تولید ضعیف نگاه داشته شود و با زور و اجبار هزینه های تولید آن بخش پرداخت نشود، کم کم قدرت تولید در آن بخش نیز کاهش می یابد و بنابراین شاید فولادی ها بتوانند چند سالی سنگ آهن ارزان بخرند اما در بلندمدت اساساً سنگ آهنی تولید نخواهد شد که آن ها بتوانند خریداری کنند.

تولید سنگ آهن فقط برای نیاز فعلی بازار کافی خواهد بود

این فعال بخش معدن تأکید کرد: در حال حاضر تولید شمش در کشور 28 میلیون تن است بنابراین فعلاً، تولید سنگ آهن پاسخگوی نیاز فولادسازان است. اما طبق برنامه توسعه فولاد قرار است تولید شمش به 50 میلیون تن در سال برسد و برای این میزان تولید شمش لازم است تولید سنگ آهن تقریباً دو برابر شود. اما اگر بنا باشد معدنکاران تولیداتشان را همواره با زیان بفروشند به طورقطع این افزایش تولید رخ نخواهد داد و فولادسازان برای تولیدات خود ناگزیر به استفاده از مواد معدنی وارداتی با قیمت های بسیار بالا خواهند شد.

گلزار عنوان کرد: برای تولید 50 میلیون تن شمش فولاد، 120 میلیون تن کنسانتره و 180 میلیون تن سنگ آهن نیاز است. درحالی که هم اکنون، تولید سنگ آهن کمتر از 100 میلیون تن است بنابراین فولادی ها به تومان سنگ آهن می خرند و به دلار شمش را صادر می کنند درصورتی که بیش از 70 درصد هزینه های معدن به دلار است.

این فعال بخش معدن یادآور شد: اگر صنایع بالادستی که سنگ آهن است دچار زیان شود و تولید در آن بخش کاهش یابد کل زنجیره دچار خسران خواهد شد و این زیان حلقه به حلقه بسط خواهد یافت.

کارشکنی فولادی ها مقابل تصمیم متعادل سازی قیمت

به اعتقاد او، بررسی شرایط بازار، دولت را سرانجام به این نتیجه رساند که تنا در صورت تعادل قیمتی در کل زنجیره و تقسیم سود عادلانه بین حلقه هاست که رشد تولید اتفاق می افتد به همین دلیل نیز پس از سال ها اجحاف به بخش معدن تصمیم به متعادل سازی قیمت ها گرفت.

گلزار با بیان اینکه فولادی ها که سال هاست از یک سود بادآورده و بی ضابطه ای استفاده می کردند، این تصمیم به مذاقشان خوش نیامد و شروع به کارشکنی کردند، ادامه داد: اگر بناست حمایتی صورت گیرد باید کل زنجیره حمایت شود زیرا اینکه یک بخش را لاغر و زیان ده نگه داریم و یک بخش را فربه و سرشار از سود کنیم، نهایتاً به زیان کل مجموعه تولید منجر خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران افزود: امروز با مشکل جدی در تولید سنگ آهن، نبود اکتشافات، کمبود ماشین آلات سنگین معدنی و مستهلک بودن تجهیزات معدنی در کشور روبرو هستیم لذا در این شرایط منطق حکم می کند که بخش معدن حمایت شود تا بتواند از مرحله زیان عبور کرده و به رشد تولید برسد.تسنیم

 

دیدگاهتان را بنویسید