232793

برای افزایش طول عمر معدن چادرملو

تامین‌کنندگان سنگ‌آهن فراخوانده شدند

دنیای معدن-زهرا مجتهد : شرکت معدنی و صنعتی‌ چادرملو طی فراخوان‌های متعدد از تامین‌کنندگان سنگ‌آهن برای تامین مواد اولیه یاری می‌گیرد چرا که این شرکت برای تامین نیاز مواد اولیه برای تولید محصولات مختلف خود نیازمند سنگ‌آهن است.

به گزارش دنیای معدن، در این راستا مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اینکه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید از چند روش بهره می‌گیریم، گفت: امسال با توجه به کاهش ذخایر معدن فعلی چادرملو، با فراخوان‌های عمومی ‌از تمامی‌ تامین‌کنندگان سنگ‌آهن بومی ‌و خارج از استان و همچنین معادن کوچک مقیاس برای تامین نیاز خود کمک می‌گیریم.

حسین اطمینان به عمر کوتاه معدن فعلی چادرملو اشاره کرد و افزود: در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن عمر معدن چادرملو ۵ سال و از دیدگاه کارشناسی به مدت ۳ سال ذخیره سنگ‌آهن دارد و می‌تواند نیاز این شرکت را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ناچار هستیم برای افزایش طول عمر معدن چادرملو در کنار عملیات استخراج، ۳۰ تا ۴۰ درصد از سنگ‌آهن مورد نیاز را خریداری کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که برای حل این معضل تامین‌کنندگان استان یزد را شناسایی کرده‌ایم، یادآور شد: دو تامین‌کننده در استان یزد و دو تامین‌کننده دیگر از خارج از استان در سال گذشته به یاری ما آمدند و ما ۳۳ درصد از نیاز سنگ‌آهن خود را از این ۴ تامین‌کننده سنگ‌آهن خریداری کردیم؛ که عدد قابل ملاحظه‌ای است.

وی در خصوص عیار سنگ‌آهن‌های خریداری شده به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به آنالیز خطوط، کلاس‌بندی لازم انجام شد و به صورت ترکیبی از سنگ‌آهن‌های خریداری شده استفاده کردیم‌. وی به دیگر راهکار تامین مواد اولیه موردنیاز چادرملو که بحث اکتشافات معدنی است اشاره کرد و تصریح کرد: چادرملو با در اختیار داشتن دستگاه‌های جدید حفاری، اکتشافات جدیدی را به ویژه در معدن D۱۹ در پیش خواهد داشت و با توجه به اینکه ذخایر این معدن قطعی است بهره‌برداری از آن به زودی محقق می‌شود.

رکوردهای تولید

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۴۰۰ توانست بیش از ۱۲ میلیون تن کنسانتره به تولید برساند. همچنین در کارخانه گندله‌سازی چادرملو رکورد تولید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندله به ثبت رسید. این در حالی است که چادرملو در کارخانه شمش فولاد خود بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار تن شمش فولادی تولید کرد.

عدم توقف برنامه صادراتی فولاد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نظر دارد ۱۵۰ هزار تن بیلت در سال ۱۴۰۱ صادر کند. این شرکت با وجود برنامه وضع عوارض صادراتی از سوی وزارت صمت، برای تامین ارز مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای خود این اقدام را صورت می‌دهد که با محاسبات صورت داده شده از سوی چادرملو، رقم ۲۶۰ میلیارد تومان عوارض صادراتی  را باید پرداخت کند و این رقم به هزینه‌های شرکت اضافه خواهد شد‌. این شرکت طی اطلاعیه‌ای به سازمان بورس اعلام کرده است که در صورت پرداخت چنین رقمی، با توجه به حجم عملکرد چادرملو، رقم عوارض اثر چندانی بر عملکرد شرکت نخواهد گذاشت.

قراردادهای روی میز مدیرعامل

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از پیشگامان ورود به عرصه بومی‌سازی در فرآیند تولید از معدن تا فولاد و از نخستین شرکت‌هایی است که  در سال‌های اخیر، داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را با تکیه بر خلاقیت و توانمندی صنعتگران داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان  به طور جدی دنبال کرده و در این راستا سرمایه‌گذاری‌های عظیمی ‌نیز انجام داده است.

به تازگی مدیر عامل چادرملو از انعقاد قرارداد با شرکت فولاد اسفراین، برای بومی‌سازی رولر‌های تجهیز HPGR که در واحد خردایش کنسانتره مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیازمند برخورداری از دانش بالایی  است ‌را از جمله گام‌های عملی در جهت بهره‌گیری از دانش فنی داخلی خبر داد.

یکی دیگر از قراردادهای مهم چادرملو در سال گذشته با شرکت صنایع مس باهنر جهت ساخت باس تیوب‌های مسی است که در ترانسفورماتور کوره قوس الکتریک و کوره پاتیلی فولادسازی از آن استفاده می‌شود و ساخت این قطعه در این سایز برای اولین بار در کشور انجام می‌شود.بیش از ۳۰ هزار قطعه صنعتی در چادرملو بومی‌سازی شده است  به طوری‌که در بخش کنسانتره‌سازی بالای ۹۰درصد قطعات و تجهیزات ساخت داخل است، در کارخانه گندله‌سازی بالای ۹۵ درصد بومی‌سازی شده است، در کارخانه فولادسازی بالای ۸۰ درصد قطعات بومی‌سازی شده و در کارخانه احیای مستقیم که هنوز نوپا است و دو سال است که بهره‌برداری از آن آغاز شده حدود ۷۰ درصد  قطعات و تجهیزات آن بومی‌سازی شده است.

 چادرملو در بخش مکانیکال نیز نزدیک به ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات را بومی‌سازی کرده‌ است که پیشرفت قابل قبولی است و می‌توان گفت که در کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی به صورت انگشت شمار قطعاتی هستند که هنوز داخلی‌سازی نشده‌اند.

 این رویکرد زیر بنایی علاوه بر جلوگیری از خروج و صرفه‌جویی ۲۰ میلیون یورو ارز،  زمینه ارتقای دانش فنی متخصصان داخلی را نیز فراهم کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید