231460

با افزایش مصرف سنگ آهن کارخانه‌های چین، موجودی در میان شیوع کرونا کاهش یافت

دنیای معدن: طی روزهای 17 تا 23 مارس، هم مصرف روزانه و هم موجودی سنگ آهن فاین وارداتی سینترینگ در میان فولادسازان مناطق اصلی تولید فولاد چین تحت نظرسنجی Mysteel شاهد کاهش هفتگی بود. منابع بازار این افت را به حمل و نقل محدود مواد خام از جمله سنگ آهن در میان افزایش اخیر موارد ابتلا به کرونا در سراسر چین نسبت داده اند.

به گزارش دنیای معدن، براساس نظرسنجی Mysteel، تا 23 مارس، استفاده روزانه از سنگ آهن فاین وارداتی سینترینگ در میان 64 کارخانه چینی به 507 هزار تن در روز کاهش یافت که پس از افزایش دو هفته قبل، 17,400 تن در روز یا 3.3 درصد در هفته کاهش را نشان می دهد.

در میان شش منطقه و ناحیه مورد بررسی، فولادسازان تانگشان واقع در هبی در شمال چین و شاندونگ در شرق چین قابل توجه ترین کاهش را در استفاده از سنگ آهن داشتند که اولی با 13500 تن در روز یا 9.3 درصد کاهش هفتگی به مصرف 131,400 تن در روز رسید و دومی با کاهش 5900 تن در روز یا 9.5 درصدی هفتگی به مصرف 56,300 تن در روز رسید.

به گفته یک تحلیلگر مستقر در شانگهای در طول چند روز گذشته، برخی کارخانه‌ها در تانگشان که با کمبود مواد خام و مواد اولیه مواجه بودند، مجبور شدند فعالیت دستگاه های سینترینگ خود را پس از اینکه دولت محلی از 22 مارس قرنطینه منطقه ای را در کل شهر اعمال کرد به حالت تعلیق درآورند و کوره‌های بلند خود را خاموش کنند.

اگرچه مقامات محلی در 21 مارس اعلام کردند که برخی از شرکت‌های صنعتی کلیدی در صورتی که کسب‌وکار آنها مربوط به حفاظت از محیط زیست یا کالاها و خدماتی برای «تضمین عملکرد ایمن» کارخانه‌ها و مواردی از این قبیل باشد، می‌توانند برای ورود خودروها به مناطق قرنطینه شده درخواست دهند اما این سیاست همانطور که گزارش شد، تنها تأثیر کمی در کمک به تکمیل مجدد مواد خام کارخانه‌ها خواهد داشت.

این تحلیلگر اظهار داشت: اما با این حال، کارخانه‌های بیشتری مواد خام فولادسازی را تمام کرده اند و کوره‌های بلند بیشتری شاهد انباشت محصول بوده اند.

از سوی دیگر، جدیت و تمایل تولید این کارخانه‌ها نیز با انباشته شدن موجودی محصولات نهایی فولادی در کارخانه‌های آنها کاهش یافته، زیرا تحویل از طریق کامیون‌ از کارخانه‌ها نیز به دلیل محدودیت‌های حمل‌ونقل محدود شده است.

به گفته وی، در مورد شاندونگ، سومین استان تولیدکننده فولاد چین، تولید اکثر کارخانه‌ها به دلیل محدودیت حمل و نقل سنگ آهن وارداتی از بنادر محلی با گسترش سریع کرونا در این استان، با مشکل مواجه شده است.

او گفت: به هر حال، تمایل خرید آن‌ها برای سنگ آهن به دلیل کاهش سود حاصل از فروش فولاد کم شده است،  البته این فارغ از افزایش قیمت سنگ‌آهن وارداتی است که خود به مشکلات می افزاید.

موجودی سنگ آهن فاین سینترینگ که توسط 64 کارخانه نگهداری می شود، به پایین ترین سطح از دسامبر گذشته رسید و با 744,100 تن یا 4.7 درصد کاهش هفتگی به حدود 15 میلیون تن رسیده است. با نرخ مصرف کنونی، تناژ موجود به اندازه نیاز حدود 27 روز کارخانه ها مانند بررسی قبلی، کافی است.

با این وجود، بررسی Mysteel نشان می دهد که موجودی سنگ آهن در میان 19 کارخانه فولاد تانگشان به آنها اجازه استفاده از 7 تا 12 روز را می‌دهد و برخی از آنها فقط برای 3 تا 5 روز موجودی سنگ آهن دارند.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید