228303

آیا روند بورس بازگشایی تجلی را با تقاضا همراه می کند؟

دنیای معدن: در حال حاضر شاخص کل بورس از نظر تکنیکال سطوح حمایتی است به همین دلیل پیش بینی می شود با سبز شدن بازار بازگشایی تجلی با تقاضا همراه شود.

به گزارش دنیای معدن، مدیر عامل شرکت توسعه معادن و فلزات به عنوان سهامدار عمده ای تجلی اعلام کرده است هفته آینده نماد تجلی بازگشایی می شود، این نماد که در شهریور امسال پس از افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی با سلب حق تقدم در بازار فرابورس عرضه شد که به دلیل اینکه با استقبال سرمایه گذاران رو برو شد به سرعت تمام سهامی را که عرضه کرده بود خریداری شد.

این نماد در چند ماه گذشته بسته بوده و شاید یکی از دلایل آن روند نزولی شاخص بازار سرمایه بوده و همین مساله می توانست روی عرضه و تقاضای این سهم تاثیر بگذارد. البته به تازگی در کدال این شرکت مطلبی منتشر کرده مبنی بر اینکه سهامدار عمده، جهت تقبل کلیه آثار مالی و حقوقی بدهی های احتمالی و معوق قبل از عرضه عمومی تعهدنامه ای امضا کرده و از این طریق سهامدار را نسبت به صورت های مالی افشا نشده سال های قبل شرکت مصون کرده است، این مساله می تواند معاملات سهم را از شایعات و ... دور نگهدارد و چشم انداز مثبتی را پیش روی معاملات قرار دهد.

طبق اطلاعات اولیه در زمان عرضه تجلی بعد از افزایش سرمایه قرار شده تعداد سهام آن از 10 میلیارد سهم به 62 میلیارد سهم برسد و بیش از 31 میلیارد سهم آن به شرکت ومعادن، بیش از 10 میلیارد سهم آن به شرکت چادرملو و بیش از 10 میلیارد سهم به شرکت گل گهر عرضه شد و مابقی که شامل بیش از 9 میلیون سهم است هم عرضه عمومی شده است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تیتر 20 درباره این نماد گفت: تجلی شرکت پروژه محور است و زیرمجموعه نماد ومعادن هست و از آنجایی که این شرکت سرمایه ای داشته و پذیرنویسی با روش سلب حق تقدم انجام داده و با روش های مرسوم به نوعی عرضه اولیه نبوده است زمان بازگشایی آن با تفاوت از عرضه اولیه های دیگر انجام می شود.

رضا روحی با بیان اینکه بازگشایش نماد تجلی به دلیل روال اداری به تاخیر افتاده است، افزود: بسیاری از سرمایه گذاران در چند وقت اخیر پیگیر بازگشایی نماد بودند، اما از آنجایی که مدیران در حال اجرای اقدامات مربوط به افزایش سرمایه بوده اند نماد بعد از طی مراحل به سرعت آماده بازگشایی شده و به زودی اتفاق می افتد.

او افزود: در حال حاضر سرمایه شرکت 10 هزار میلیون ریال بوده و به 62 میلیون میلیون ریال رسیده و تعداد سهام آن 10 میلیون سهم به 62 میلیارد سهم رسیده است، به همین دلیل می توان گفت که یکی از بزرگترین نمادهای فرابورس خواهد بود که می تواند در شاخص هم تاثیرگذار باشد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه سه شرکتی که سهامدار عمده ای این نماد هستند جزو شرکت های سودساز و موثر در بازار سرمایه هستند پیش بینی می شود این نماد هم به سرعت مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد، زیرا بازدهی پروژه های معدنی بالاست و سهامداران می توانند در مجامع به سودهای خوبی دست پیدا کنند.

هرچند در چند وقت اخیر گروه کانی های فلزی در بورس به عنوان شرکت های صادرات محور تحت تاثیر جو روانی بازار مبنی بر روند نزولی دلار قرار گرفته اند، اما از انجایی که تحقق برجام می تواند هزینه صادرات محصولات معدنی را کاهش دهد و از طرف دیگر تامین ماشین الات و تجهیزات پروژه های معدنی را تسهیل کند بعد از یک وقفه باید شاهد افزایش تقاضا برای خرید نمادهای این گروه در بازار باشیم.

در حال حاضر شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 279 هزار واحدی قرار دارد که از نظر تکنیکال سطوح حمایتی است و پیش بینی می شود که در حوالی همین محدوده تغییر روند بدهد و بار دیگر بورس روزهای سبزی را ببیند. اگر این اتفاق تا اوایل هفته آینده رخ دهد و بعد از آن نماد تجلی بازگشایی شود به طور قطع شاهد صف خرید سنگینی برای این نماد خواهیم بود، اما اگر جو بازار همچنان منفی باشد معاملات این عرضه اولیه هم می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد و شاید نقش حقوقی سهم در معاملات سهم بیشتر اثرگذار باشد.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید