226850

وضعیت باثبات تر گل گهر در بازار سهام

کگل؛ سهمی قابل اتکا، حتی در روزهای سخت بازار

دنیای معدن: عملکرد ماهیانه نماد «کگل» در آذرماه ۱۴۰۰، در بازار سهام نشان از وضعیت باثبات‌تر این سهم در مقایسه با سایر رقبا و برخلاف وضعیت کلی بازار دارد.

به گزارش دنیای معدن؛ در ماهی که گذشت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که با نماد «کگل» روی تابلوی اصلی بورس معامله می شود، موفق شد با وجود ریزش های پردامنه شاخص کل بورس، وضعیت تثبیت شده تری داشته و بتواند سهامداران خود را از ضررهای سنگین محفوظ نگاه دارد.

قیمت پایانی کگل در روز نخست آذرماه ۱۴۰۰، در محدوده ۲۳،۸۴۰ریالی به ثبت رسیده بود که در پایان ماه پس از افتی ۲۸۰ تومانی به محدوده ۲۱،۰۴۰ریالی رسید. این در حالیست که بورس تهران نیز در این بازه زمانی افتی سنگین را تجربه کرده و شاخص کل بورس نیز با ریزشی بالغ بر ۵درصدی به محدوده یک میلیون و ۳۱۸هزار واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز که در ابتدای ماه گذشته در محدوده ۳۸۶هزار واحدی بود، در روز ۳۰ آذرماه و پس از پایان معاملات، در محدوده ۳۴۸هزار واحدی به کار خود در پاییز ۱۴۰۰ پایان داد. روند نوسانات شاخص هم‌وزن در آذرماه نیز حاکی از ریزشی ۱۰ درصدی است که با توجه به روند کلی بازار افت سنگینی را روایت می کند و نشان از وضعیت نامساعد اغلب سهم ها دارد.

با توجه به آمار و ارقامی که به ثبت رسیده و همچنین ریزش‌های سنگینی که در گروه معدن و صنایع معدنی رخ داده می‌توان گفت که نماد کگل موفق شده دوره بحرانی ماه آخر پاییز را با اصلاح حداقلی پشت سر گذاشته و وارد دی ماه ۱۴۰۰ شود.

البته میزان ورود و خروج پول حقیقی از این سهم نیز موید همین موضوع است که گل گهر توانسته با اتکا به عملکرد پایدار و صورت های مالی و گزارشات دقیقی که در اختیار سهامداران قرار داده، اعتماد حقیقی ها را جلب کرده و در روزهایی که پول حقیقی با سرعت بسیار بالایی از بازار خارج می شد، وضعیت این سهم به مراتب بعتر از اغلب نمادهای دیگر بود و بین شاخص‌سازها نیز از شرایط پایدارتری برخوردار بود.

از آنجایی که بازار سهام، زمستان را با یک جهش ۴۰هزار واحدی روی تابلوهای تالار شیشه‌ای آغاز کرده و از طرفی هم بسیاری از کارشناسان روزهای به مراتب بهتری را برای بورس تهران پیش‌بینی می‌کنند، انتظار می‌رود روند قیمتی سهم‌های مختلف (مخصوصا شاخص سازها) به مراتب بهتر از هفته‌های گذشته باشد.

هرچند نباید فراموش کرد تحلیل‌های بنیادی کگل نیز حاکی از بهبود وضعیت این مجموعه در حوزه صنایع معدنی خواهد بود چرا که سیاست‌های در پیش گرفته شده توسط دولت این نوید را می‌دهد که احتمالا میزان تقاضا برای مصالح ساختمانی در آینده نه چندان دور افزایش چشمگیری خواهد داشت. در این صورت قطعا محصولاتی که کگل به بازار عرضه می‌کند نیز به دلیل نیاز بازار فروش به مراتب بالاتری نسبت به نیمه نخست سال جاری خواهند داشت.

طبیعی است که در این صورت گل‌گهر سیرجان با سهمی بیش از ۳۰ درصد در زمینه تولید کنسانتره سنگ‌آهن در کشور می تواند بخش بزرگی از سود حاصل از رونق بازار را به خود اختصاص داده و طبیعتا زمینه را برای بهبود چشمگیر روند ارزش سهام خود در بورس، فراهم کند.اقتصاد آنلاین

 

 

دیدگاهتان را بنویسید