226806

روزهای اوج بازار سنگ آهن رو به پایان است

دنیای معدن: به نظر می رسد سنگ آهن که معیاری برای سنجش وضعیت اقتصادی چین و تغییرات نرخ دلار استرالیا بوده، سال پر هیجانی را پشت سر می گذارد چرا که در ماه می از ۲۳۰ دلار عبور کرد و در نوامبر به ۸۵ دلار رسید و حال طی ۶ هفته متوالی تا ۵۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش «دنیای معدن» به نقل از فولاد ایران، ظاهرا این نوسانات قرار است تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد، زیرا افزایش تولید فولاد در ماه جاری، با محدودیت های معمول تولید فصلی در آستانه بازی های المپیک زمستانی در فوریه، در اوایل سال آینده آرام می شود. فاکتور اثر گذار دیگری نیز وجود دارند. چین به دنبال کاهش انتشار کربن است و انتظار می‌رود تولید فولاد آن برای دومین سال کاهش یابد، در حالی که بخش مسکن چین مملو از بدهی است که بر مصرف فولاد و رشد بهتر آن فشار می‌آورد.

تقاضای سنگ آهن نیز در سطح جهان به تدریج نزولی می شود چرا که مصرف قراضه برای کاهش آلاینده ها بیشتر می شود. انتظار می رود تولید فولاد چین سال آینده تا ۵۰ میلیون تن کاهش یابد.

با توجه به همه این شرایط انتظار می رود قیمت سنگ آهن سال آینده میانگین ۸۵ دلار در هر تن را داشته باشد البته سیتی گروپ ۹۶ دلار را برآورد کرده و برخی دیگر تا ۷۰ دلار را میانگین قیمت سنگ آهن در سال آینده می دانند.

قابل ذکر است آخرین متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی عیار ۶۲ درصد در چین ۱۲۳.۸ دلار در هر تن سی اف آر چین ثبت شده که ۶۰ سنت رشد روزانه داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید