225879

چین در فکر ایجاد یک مرکز قیمت گذاری سنگ آهن برای اطمینان از ثبات قیمت هاست

دنیای معدن: روزنامه Global Times (نشریه اختصاصی حزب کمونیست چین): چین در حال بررسی تاسیس یک مرکز قیمت گذاری سنگ آهن برای تقویت نفوذ این کشور در بازار به عنوان بخشی از تلاش های گسترده اش برای تضمین عرضه و قیمت های پایدار در پی افزایش قیمت هاست که تأثیر قابل توجهی بر صنایع چین می گذارد.

به گزارش دنیای معدن، کارشناسان می گویند که ایجاد یک سیستم مالی مرتبط برای فعال کردن تبادلات مالی فعال بصورت آنلاین به دستیابی قدرت قیمت‌گذاری کمک زیادی می‌کند.

شی ژیونگ، مدیر کل بورس کالای دالیان، در هفدهمین کنفرانس بین المللی آتی چین (شنژن) گفت که این بورس نفوذ خود را بر قیمت کالاهای مهم افزایش می دهد و به ایجاد مراکز قیمت گذاری دانه سویا و سنگ آهن برای خدمت به بنگاه ها در حوزه کشاورزی، فولاد و سایر صنایع مرتبط و تضمین امنیت زنجیره تامین سرعت می بخشد.

وانگ گوکینگ، مدیر تحقیق مرکز تحقیقات اطلاعات فولاد پکن روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت که از طریق ایجاد یک سیستم مالی مناسب، تجارت آنلاین سنگ آهن فعال تر خواهد شد که بر قیمت گذاری تأثیر خواهد گذاشت.

وانگ گفت: چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن و خریدار عمده این ماده در جهان، شاهد قراردادهای بیشتری خواهد بود و در نتیجه قدرت قیمت گذاری این کشور افزایش خواهد یافت.

وی افزود: افزایش قدرت قیمت گذاری همچنین به جلوگیری از تسلط تولیدکنندگان انحصاری سنگ آهن بر قیمت های بازار کمک می کند. برای صنعت فولاد چین، قدرت قیمت گذاری بهتر می تواند هزینه ها را کاهش داده و سود را بالا ببرد.

چین تلاش هایی را برای تنوع بخشیدن به منابع وارداتی خود در حوزه سنگ آهن انجام داده است. حداقل 60 درصد از واردات سنگ آهن چین از استرالیا انجام می شود اما اعتقاد بر این است که عرضه کنندگان دیگری مانند برزیل و آفریقای جنوبی و سایر کشورها از پتانسیل بالایی برای افزایش عرضه به چین برخوردار هستند.

قیمت سنگ آهن در ماه نوامبر به دلیل تقاضای ضعیف کاهش یافت. با کاهش تقاضای چین برای فولاد و گسترش تولید بازیگران جهانی، تحلیلگران صنعت می گویند که قیمت سنگ آهن کاهش بیشتری خواهد یافت.

در 10 ماهه اول سال 2021، تولید فولاد خام چین 877 میلیون تن بود که 0.7 درصد کاهش سالانه داشته است.

وانگ گفت: مرکز قیمت‌گذاری سنگ‌آهن احتمالاً با هیچ چالشی از نظر اجرا مواجه نخواهد شد، اما ممکن است واکنش‌هایی را از سوی بازارهای بین‌المللی تجارت کامودیتی های فله دریافت کند.

وی در مورد اینکه چه زمانی می‌توان چنین مرکزی را تاسیس کرد، گفت: این مرکز باید با سیاست ملی مطابقت داشته باشد و به همین دلیل اجرای آن کمی زمان بر است.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید