242570

واگذاری استخراج معدن سرب و روی در قندهار در برابر ساخت جاده

دنیای معدن -هیئت حاکمه افغانستان استخراج روی و سرب از معدنی در ولایت قندهار را به ازای ساخت ۲۵۰ کیلومتر جاده به یک شرکت خصوصی واگذار کرد.

به گزارش دنیای معدن هیئت حاکمه افغانستان استخراج روی و سرب از معدنی در ولایت قندهار را به ازای ساخت ۲۵۰ کیلومتر جاده به یک شرکت خصوصی واگذار کرد.

هیئت حاکمه افغانستان به ازای ساخت ۲۵۰ کیلومتر جاده در مسیر بزرگراه «قندهار ـ ارزگان» و «ترینکوت ـ دهراوود»، استخراج روی و سرب را از معدن «بی بی گوهر» شهرستان «خاکریز» ولایت قندهار به یک شرکت خصوصی واگذار کرد.

عبدالحنان حامد رئیس معادن و پترولیوم در قندهار دراین باره می گوید: ساخت ۲۵۰ کیلومتر جاده در مسیرهای یادشده حدود ۷۰ میلیون دلار هزینه دارد، این هزینه توسط شرکت «بلال بصیر» پرداخت می شود و در مقابل این شرکت معادن سرب و روی «بی بی گوهر» را استخراج می کند.

وی افزود که شرکت مذکور علاوه بر ساخت جاده از هر تُن روی و سرب، ۱۵ تا ۱۷ درصد نیز به هیئت حاکمه افغانستان سهم خواهد داد.

حامد با اظهار اینکه معدن «بی بی گوهر» دارای ذخایر طلا و نقره نیز هست، تأکید کرد با شرکت خصوصی مذکور تنها برای استخراج روی و سرب به مدت پنج سال قرارداد شده است.

به گفته مسئولان شرکت ساختمانی خصوصی «بلال بصیر»، با ساخت جاده بزرگراه ارزگان ـ قندهار و استخراج معدن، زمینه اشتغال برای صدها نفر فراهم خواهد شد.

«محمد رفیق منگل» مسئول پروژه این شرکت می گوید که در استخراج معدن «بی بی گوهر» سه هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم کار خواهند کرد.

گفتنی است که استخراج ۱۲ معدن در قندهار آغاز شده است و هفته گذشته نیز هیئت حاکمه افغانستان پروژه سیمان «شوراندام» را به یک شرکت خصوصی واگذار کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید