229869

ضرورت راه اندازی کارخانه های فرآوری در جوار معدن کوهبنان

دنیای معدن-نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان در مجلس گفت: تنها راه نجات کوهبنان و کاهش محرومیت، راه اندازی کارخانه های فرآوری در جوار معادن و صنعتی شدن شهرستان است.

به گزارش دنیای معدن، عفت شریعتی کوهبنانی نماینده زرند و کوهبنان در مجلس امروز در نشست با مدیرکل صمت استان و شهردار کوهبنان اظهار کرد: کرمان ویژگی های منحصر به فردی در عرصه های مذهبی، فرهنگی اجتماعی، صنعت و معدن دارد.

وی تاکید کرد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری عملی کردن اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید همراه با مانع زدایی ها و پشتیبانی هاست که پیشرفت کشور را رقم می زند.

شریعتی کوهبنانی افزود: شهر کوهبنان جایگاه خاصی از منظر صنعت و معدن دارد و تقویت بنیان های صنعتی امید جوانان شهرستان است.

وی تاکید کرد: معادن سرب و روی کوهبنان از سال ۹۹ فعالیت خود را شروع کردند که برخی ادعای راکد ماندن این معادن و جابه جایی کارخانه و انتقال آن به شهرستان دیگری را دارند.

نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان در مجلس گفت: ضرورت دارد در آینده نزدیک فعالیت ها برای حرکت و جنبش معادن سرب و روی انجام شود، زیرا ماندن در کوهبنان مستلزم اشتغال، تحول، کار آفرینی و اعتلای این شهرستان است.

وی خاطر نشان کرد: کوهبنان به دلیل کم توجهی در محاق محرومیت خاص قرار دارد که در راستای رفع مشکلات باید زمینه برای راه اندازی کارخانه های فرآوری همواره شود.

شریعتی ابراز داشت: راه اندازی کارخانه سرب و روی و احداث هر چه سریعتر جاده کوهبنان به زرند از خواسته های بحق مردم کوهبنان است که باید هر چه زودتر محقق شود.

وی تاکید کرد: تنها راه نجات کوهبنان و کاهش محرومیت، راه اندازی کارخانه های فرآوری در جوار معادن و صنعتی شدن شهرستان است.

در ادامه احمد محمدی شهردار کوهبنان گفت: رشد و بالندگی صنعت استان زبان زد عام و خاص است که این مهم مرهون سیاست و سرمایه گذاری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: کوهبنان نسبت به شهرستان های همجوار از ظرفیت بالای معادن برخوردار است و در زمینه معدنی خصوصا معادن سرب و روی حرف برای گفتن دارد.

شهردار کوهبنان اظهار داشت: شهرستان کوهبنان علی رغم داشتن پتانسیل ها و ظرفیت های بکر طبیعی و تاریخی متاسفانه در ادوار گذشته بسیار محروم واقع شده، در حالی که تاریخ کوهبنان گواهی می دهد که این شهر در گذشته یک شهر صنعتی بوده و مارکوپولو از صنعت کوهبنان و محصولات صادراتی آن به نیکی یاد کرده است.

مهدی حسینی نژاد مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز عنوان کرد: حدود ۳۸ سال پیش من در معادن ذغال سنگ کوهبنان حضور پیدا کردم در حالی که امروز از معادن چیزی باقی نمانده است.

سالانه ۱۲۰ میلیون تن از معادن استان استخراج می شود

مدیر کل صمت استان کرمان افزود: در گذشته اشتغال در معادن باید با برنامه همراه می شد و صنایع جانبی در کنار معادن ایجاد می کردیم تا خدمات بهتری ارائه شود متاسفانه خشت اول را کج نهادیم.

وی یادآور شد: طبق قانون معادن متعلق به عموم مردم است، در حالی که یک حقوق دولتی از معادن اخذ و به خزانه واریز می شود که باید دوباره به استان ارجاع داده شود.

حسینی نژاد بیان داشت: ۱۵ سال گذشته را رصد کردیم که باید ۱۵ درصد سهم واریزی به استان بر می گشت در حالی که زیر یک درصد به استان برگشته، که باید تلاش شود سهم استان محقق شود.

وی ابراز داشت: شورای معادن را در استان راه اندازی کردیم تا در راستای ایجاد کارخانه های فرآوری، حفظ محیط زیست و... گام برداریم و در سطح استان برای توسعه و رفاه استان اقدام کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: ۲۰ درصد حقوق دولتی را برای سرمایه گذاران می بخشیم تا خدمات مطلوب تری در حوزه های آب، گاز و در مجموع زیرساخت ها ارائه کنند.

وی ادامه داد: در سال آینده ۲۹ هزار میلیارد تومان را باید به خزانه واریز کنیم که باید بیش از ۵ هزار میلیارد تومان را در حوزه ساخت کارخانه ها، حفظ محیط زیست و... کار کنیم.همچنین درسال آینده از طریق شورای معادن باید حدود ۸ هزار میلیارد تومان در کرمان سرمایه گذاری شود.

وی یادآور شد: در استان سالانه ۱۲۰ میلیون تن استخراج معادن داریم که از ۲۲ معدن ذغال سنگ استان در طول سال یک میلیون تن استخراج داریم که اکثر معادن ذغال سنگ زیان ده هستند، چون قیمت تمام شده ذغال سنگ ۷۰ درصد نیروی انسانی است که تلاش می کنیم که رشد و توسعه معادن صورت پذیرد، در حالی که نزدیک به ۳۳ درصد ذغال سنگ کشور را ما تولید می کنیم.

در ادامه حجت الاسلام داود خالداری سخنگوی شورای شهر کوهبنان گفت: ۵۰ درصد معادن زغال سنگ متعلق به کوهبنان و بیشتر مردم در معادن مشغول به کار هستند در حالی که تعدادی از مردم شهرستان به دلیل کار در اعماق درونی زمین دچار بیماری تنفسی و ریوی هستند.

سخنگوی شورای شهر کوهبنان افزود: مزایا و منافع معادن زغال سنگ باید به کوهبنان برگردد. معادن باید حساب خود را در بانک های شهرستان افتتاح کنند تا از باجه شدن بانک ها جلوگیری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید