221930

افزایش قیمت لیتیوم؛ معدنکاران نمی توانند با روند رونق بازار باتری خود را هماهنگ کنند

دنیای معدن -بلومبرگ: قیمت لیتیوم روند رو به رشد خود در طول یک سال گذشته را بازهم افزایش داد ، زیرا افزایش تقاضا باعث کمبود مواد اصلی باتری در این بخش شده است.

به گزارش دنیای معدن، بر اساس شاخص Benchmark Mineral Intelligence (BMI) در رابطه با کربنات و هیدروکسید لیتیوم، قیمت ها در یک سال گذشته بیش از دو برابر شده اند. همچنین تقاضا برای مواد اولیه مورد استفاده در خودروهای برقی و تجهیزات ذخیره سازی انرژی های تجدیدپذیر افزایش یافته است و در حالی که شرکت های معدنی به دنبال افزایش عرضه هستند ، اما موجودی کافی برای تامین میزان مصرف موردنیاز صنایع وجود ندارد.

کامرون پرکس تحلیلگر مقیم ملبورن در گفتگو با BMI اظهار داشت: تزریق بودجه به پروژه های لیتیوم هنوز هم بسیار اندک است، زیرا روند کسری کالا در بازار آغاز شده است. در حالی که همه گیری کرونا محدودیت های عرضه را تشدید کرد، رکود طولانی در این بازار از دوران اوج آن در سال 2018 به معنای کند شدن سرمایه گذاری در این بخش بود.

به گزارش بلومبرگ، در زمینه تقاضا، دوران گذار به انرژی های سبز، پذیرش خودروهای برقی را تسریع کرده و کارشناسان پیش بینی می کنند که مصرف جهانی لیتیوم تا پایان این دهه پنج برابر افزایش یابد.

همچنین این احتمال وجود دارد که لیتیوم به اندازه کافی استخراج نشود، بنابراین این اتفاق می تواند رقابت شدید تولید خودروهای برقی را نیز کند نماید.

قیمت ها در سراسر زنجیره تامین بالا می روند. دومین مزایده شرکتPilbara Minerals در خصوص کنسانتره اسپودومن Spodumene، یک پیشنهاد 2،240 دلاری در هر تن برای یک محموله 8000 تنی را دریافت کرد، که این عدد بسیار بالاتر از رقم مطرح شده در افتتاحیه آن در ماه ژوئیه می باشد که 1250 دلار در هر تن بود.

بر اساس داده های پایگاه Asian Metal قیمت کربنات لیتیوم چین تنها در طی دو ماه گذشته تقریباً دو برابر شده و قیمت هیدروکسید لیتیوم نیز در این مدت بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

هزینه های باتری

این جهش قیمت سازندگان باتری را تحت فشار قرار می دهد، همچنین آنها برای سایر مواد اولیه کلیدی موردنیاز خود مانند کبالت و مس با افزایش قیمت روبرو شده اند.

به گفته جیمز فریث، تحلیلگر BNEF پس از یک دهه کاهش سالانه قیمت باتری ها، اکنون این احتمال وجود دارد که با افزایش هزینه های مواد اولیه این صنعت، این روند کاهشی متوقف شود. این در حالی است که حدود 40 درصد از هزینه باتری به کالاهای اولیه مورد نیاز در تولید آنها مربوط می شود.

با این حال، فریث در ماه سپتامبر نوشت، ممکن است تولیدکنندگان باتری بتوانند برخی از هزینه های بالاتر را از طریق بهبود فرآیند تولید، کاهش نرخ ضایعات و روی آوردن به مواد شیمیایی ارزان تر جبران نمایند.

جعفری طهرانی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید