245050

پیشگامی «تجلی» در ورود به حوزه لیتیوم

دنیای معدن: کشف ذخایر لیتیوم که به عنوان نفت قرن 21 از آن یاد می شود می تواند انقلابی بزرگ در بخش معدن ایران ایجاد کند که حالا شرکت پروژه محور تجلی پرچمدار این انقلاب است و تلاش می کند در این زمینه یکه تازی کند.

به گزارش دنیای معدن، با انتشار خبر کشف کانسنگ لیتیوم آن هم به میزان ۸ میلیون تن( کانسنگ) توانست حوزه عناصر استراتژیک را متحول کند و این عناصر را به ویترین بخش معدن بیاورد.   

اما در این بین نبود بانک اطلاعاتی جامع، تجهیزات و دانش فنی و همچنین سرمایه گذاری جدی و کافی می تواند مانعی جدی در مسیر توسعه باشد.

اما نگاهی به بازارهای جهانی نشان می دهد، تقاضا برای این محصولات رو به افزایش است. به عنوان مثال سال به سال به میزان تولید و همچنین تقاضای خودروهای برقی اضافه می شود و همین اتفاق میزان تقاضا برای لیتیوم را افزایش می دهد.

درواقع میزان ارزش لیتیوم به اندازه ای است که توانست لقب نفت قرن 21  را به خود اختصاص دهد.

امروز شرکت های بزرگ خودروسازی نیز به سراغ سرمایه گذاری در معادن لیتیوم رفته اند زیرا پیش بینی ها از تقاضای سال های آینده نشان می دهد که بازار می تواند با کمبود و همچنین افزایش قیمت مواجه شود. از سویی دیگر کشورهای تولید کننده لیتیوم که به مثلث لیتیومی معروف هستند تلاش می کنند برای مدیریت این بازار اپک لیتیومی را راه  اندازی کنند.

حال دیگر با این توصیف ها اهمیت مطالعه برروی ذخایر شورابه ای و رسی لیتیوم در ایران مشخص است و نمی توان از از آن چشم پوشی کرد. هرچند امروز از نظر تجهیزات و دانش فنی برای بهره برداری از ذخایر لیتیوم با مشکل مواجه هستیم اما این بار نیز تجلی به عنوان پرچم دار شرکت های پروژه محور بخش خصوصی وارد کار شده و با همکاری با شرکت های مطالعاتی، چندین محدوده لیتیوم دار را در اختیار گرفته است.

شرکت تجلی به عنوان نخستین شرکت پروژه محور کشور ، حضور در حوزه عناصر نادر خاکی و لیتیوم را افزایش داده و در این زمینه علاوه بر سرمایه گذاری وارد فازهای تحقیقاتی و همکاری با شرکت های دانش بنیان شده است.

از آنجایی که سیاست تجلی سرمایه گذاری در زنجیره ارزش است، کاملا قابل پیش بینی است که باید شرکتی در حوزه اکتشافات، شرکتی در حوزه دانش فنی و شرکتی دیگر در بحث بهره برداری وارد کار شود تا بهره برداری از ذخایر لیتیوم کشور سرعت بسیاری به خود بگیرد.

درواقع تجلی با رصد بازار به حوزه های پر سودی می رود که در کشور هم مغفول مانده و دولت هم به تنهایی نمی تواند اقدامات اجرایی در آن را کلید بزند.

تجلی نیز در یک سال اخیر حضور پر قدرت در بخش های مختلف داشته و توانسته به جذب سرمایه خوبی در بخش معدن منجر شود و همین موضوع نقطه قوت شرکتی است  که حالا کار در حوزه عناصر نادر خاکی و لیتیوم را کلید زده و می تواند اولین مجموعه خصوصی باشد که در ادامه تولید تجاری این محصول را در کشور بعنوان یک استراتژی بلند مدت ترسیم کرده  و به نوعی در آینده انقلابی در ارز آوری کشور خواهد داشت.

از سویی دیگر دستیابی به دانش و ساخت تجهیزات می تواند تجلی را راهی کشورهای دیگر برای حضور در پروژه های بین المللی کند. امروز تجلی در آغاز این راه است و باید با فراهم شدن بستر سرعت کار آن را افزایش داد.

از سویی دیگر حضور در چنین پروژه هایی می تواند حمایت سهامداران این مجموعه را افزایش دهد که این به معنای بازی دو سر برد برای تجلی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید