238882

قرارداد احداث پایانه جابجایی زغال سنگ در سرخس ایران با روسیه منعقد شد

دنیای معدن- رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس خراسان رضوی گفت: یک سرمایه گذار اهل روسیه برای احداث پایانه تخصصی ریلی جابجایی زغال سنگ و کودشیمایی با منطقه ویژه اقتصادی سرخس این استان قرارداد منعقد کرده است.

به گزارش دنیای معدن، محمد رضا برهمند روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: ارزش قرارداد احداث بارانداز ریلی یادشده به مساحت ۲۶ هکتار، معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است و در حال حاضر علاوه بر خرید زمین، برخی تجهیزات از سوی این سرمایه گذار روس از طرف ایرانی خریداری شده است.

وی گفت: سرمایه گذار یاد شده پیش از این قرارداد ترانزیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن زغال سنگ و کودشیمایی از طریق خطوط ریلی ایران را منعقد کرده بود، بر این اساس کالاهای ذکر شده از طریق مرز ریلی سرخس پس از بارگیری در کیسه های یک تنی با خطوط ریلی ایران و در ادامه از طریق بندرعباس به هندوستان ارسال می شود.

رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس خراسان رضوی اظهار داشت: پایانه تخصصی انتقال بار یاد شده مخصوص بارهای فله از جمله زغال سنگ است تا امکان ترانشیپمنت کالای یادشده در مرز ریلی سرخس از قطارهای روسیه با ریل عریض به شبکه ریلی کشورمان انجام شود.

 ترانشیپ یا ترانشیپمنت عبارت است از انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر. این نوع نقل و انتقال بیشتر در حمل و نقل ترکیبی رایج است که در آن از وسایل نقلیه مختلف از جمله کشتی، هواپیما، قطار، کامیون، تریلر و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می شود. جریان انتقال غالبا با تخلیه و بارگیری مجدد همراه بوده و به ۲ شکل انتقال مستقیم و انتقال غیر مستقیم است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس در نزدیکی نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق، ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد. این نوار مرزی در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح آباد خراسان رضوی واقع است.

 

دیدگاهتان را بنویسید