236186

«بویلر سبز» راهکاری برای استفاده مجدد از نیروگاه‌های زغال سنگ

دنیای معدن: شرکت «Holtec International»، ارائه‌دهنده‌‌ تجهیزات نیروگاهی که در طراحی و ساخت قطعات رآکتورهای هسته‌‌ای تخصص دارد، در ماه مه از فناوری «دیگ بخار سبز» خود رونمایی کرد که برای تغییر کاربری نیروگاه‌های موجود با سوخت زغال سنگ طراحی شده است. این غول صنعتی تامین‌کننده تجهیزات و سیستم‌های صنعت انرژی است که در شهر ماونت لورل، نیوجرسی تاسیس شده و در فلوریدا، ایالات متحده مستقر است. این شرکت تجهیزاتی را برای مدیریت سوخت هسته‌ای مصرف شده در رآکتورهای هسته‌ای می‌فروشد.

به گزارش دنیای معدن، این سازمان می‌گوید مذاکراتی با صاحبان احتمالی نیروگاه‌های زغالی برای ساخت نخستین تاسیسات دیگ‌های بخار (بویلر) سبز در جریان است. بویلرها تجهیزاتی هستند که در صنایع برای تولید بخار آب داغ با دما و فشار بالا به کار می‌روند. بویلرهایی که در نیروگاه‌ها استفاده می‌شوند با نام بویلرهای نیروگاهی شهرت دارند. از این بویلرها برای تولید فشار فوق‌العاده زیاد برای تولید جریان برق استفاده می‌شود. فرآیندی که در این بویلرها به صورت چرخه انجام می‌شود با عنوان «چرخه Rankine»  معروف است. در حقیقت بویلرهای نیروگاهی به دیگ‌های بخار یا ژنراتورهای بخار گفته می‌شود که برای تولید بخار و استفاده از انرژی حرارتی و گرمایی آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. بویلرها در نیروگاه‌ها یک جزوجدایی‌ناپذیر از تاسیسات آن محسوب می‌شوند. دیگ‌های بخار داخل نیروگاه‌ها با استفاده از سوخت‌های فسیلی نظیر زغال سنگ، گاز و ... می‌توانند حجم زیادی از گرما را تولید کنند و سپس آب را به بخار آب مبدل سازند.

جو دلمار، مدیر ارشد امور دولتی و ارتباطات هولتک در ماه مه ‌در گفت‌وگو با وب‌سایت پاور اظهار کرد: دیگ بخار سبز، اساسا یک سیستم ذخیره انرژی مدولار با ظرفیت بالا است که شامل یک مخزن حرارتی بزرگ پر از نمک‌های مهندسی شده و ذرات منتشر‌کننده مادون قرمز است. هر ماژول می‌تواند حدود ۶۰ مگاوات ساعت انرژی حرارتی را با هدف طراحی استاندارد ۱۲ ساعته ذخیره کند. این سیستم از سه مخزن استوانه‌‌ای بزرگ به‌شدت عایق‌‌بندی شده تشکیل شده است که شامل مخزن پیش‌گرم‌کننده، دیگ بخار و مخزن فوق گرم‌کننده (سوپرهیتر) است که عمدتا با نمک‌‌های مهندسی‌شده پر شده‌‌اند و مجهز به لوله‌هایی با پیکربندی خاص برای تبدیل آب به بخار فوق‌‌گرم هستند. همچنین هر مخزن حاوی یک مجموعه لوله است که امکان انبساط و انقباض بالا را در طول عملیات نیروگاه بدون ایجاد خستگی بالا ناشی از سیکل حرارتی فراهم می‌آورد و در برابر انجماد مخزن حرارتی پوششی در حالی که دمای آن برای چرخه تولید بخار کاهش می‌یابد، مقاومت می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید