234757

تقاضای شرکت های بزرگ فرانسوی برای کاهش فوری مصرف انرژی

دنیای معدن: شرکت های بزرگ انرژی در فرانسه در بحبوحه کمبود منابع انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، خواستار کاهش «فوری» مصرف انرژی در این کشور توسط افراد و شرکت ها شدند.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روسیا الیوم، شرکت های انرژی فرانسوی Engie، EDF و TotalEnergies نسبت به رشد سریع قیمت مواد خام ناشی از کاهش عرضه از روسیه ابراز نگرانی کرده اند. این شرکت های بزرگ انرژی در فرانسه خواستار کاهش فوری مصرف انرژی در این کشور توسط افراد و شرکت ها، در بحبوحه بحران کمبود منابع سنتی انرژی شده اند. این شرکت ها در نامه ای سرگشاده خطاب به فرانسوی ها خواستند تا فوراً در مصرف برق، گاز و فرآورده های نفتی صرفه جویی کنند. در این نامه آمده است: ما خواهان آگاهی و اقدام جمعی و انفرادی هستیم تا هر یک از ما، هر شرکت و هر مصرف کننده فورا مصرف انرژی، برق، گاز و فرآورده های نفتی را کاهش دهد. گزارش های قبلی از فرانسه حاکی از بحران انرژی در این کشور و تهدید جدی آن برای انسجام اجتماعی و سیاسی فرانسه بوده است. پیشتر اگنس پانیه روناشت، وزیر انرژی فرانسه گفته بود که واردات گاز روسیه کاهش یافته است، اما متوقف نشده است. در همین زمینه، رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان هم خواستار کاهش مصرف گاز در این کشور به دلیل بحران انرژی شده است. وی هشدار داد که کمبود منابع انرژی می تواند به تعطیلی کامل برخی از تاسیسات تولیدی منجر شود. جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت منابع انرژی به ویژه گاز طبیعی شده و همین موضوع کشورهای اروپایی را بر آن داشته تا مردم را به کاهش مصرف دعوت کنند. «الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه هم پنجشنبه گذشته اعلام کرد که کشورش در حال پر کردن تاسیسات ذخیره گاز تا پاییز آینده است که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد است.

اوایل امروز فرانسه از راه اندازی مجدد نیروگاه زغال سنگ با هدف تضمین تامین انرژی در زمستان خبر داد. از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین بازار انرژی جهان به دلیل افزایش تقاضا و محدودیت عرضه و از همه آنها مهم تر، تحریم های شدیدی که کشورهای غربی علیه روسیه اعمال کرده اند، در وضعیتی بحرانی قرار گرفته و اقتصادهای سراسر جهان، بالاخص اقتصادهای غربی را با بحران تورم و قیمت های بی سابقه انرژی روبه رو کرده است. از سوی دیگر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هم پرداخت هزینه های گاز طبیعی صادراتی این کشور به اتحادیه اروپا و سایر کشور هایی که اقدامات محدودکننده علیه روسیه اعمال کرده اند را از یورو و دلار به روبل تغییر داده است. ۴۰درصد از گاز و زغال سنگ مصرفی اروپا و یک چهارم نفت و محصولات نفتی این قاره سبز از روسیه تأمین می شود و از همین رو قطع کامل واردات گاز روسیه و جایگزین کردن منابع دیگر برای اروپا غیرممکن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید