234591

خریداران گاز مشتری زغال سنگ شدند

دنیای معدن: بزرگترین خریداران گاز روسیه در اروپا، دنبال سوخت های دیگری هستند و ممکن است برای جبران عرضه کمتر از سوی مسکو، زغال سنگ بیشتری بسوزانند.

به گزارش دنیای معدن، آلمان، ایتالیا، اتریش و هلند همگی اعلام کرده اند برای کمک به عبور از بحران کمبود انرژی که باعث شده است قیمتهای گاز افزایش سرسام آوری پیدا کند و به چالش سیاستگذاران در مبارزه با توم، افزوده است، از نیروگاه های زغال سوز استفاده خواهند کرد.

دولت هلند روز دوشنبه اعلام کرد سقف تولید نیروگاه های زغال سوز را حذف و نخستین فاز پلان بحران انرژی را فعال خواهد کرد.

دانمارک هم نخستین مرحله از پلان گاز اضطراری را به دلیل ابهام درباره روند واردات گاز از روسیه، آغاز کرد.

ایتالیا پس از این که شرکت نفتی اِنی اعلام کرد گازپروم تنها بخشی از گاز درخواستی این شرکت را تحویل خواهد داد، در یک قدمی اعلام وضعیت فوق العاده انرژی قرار گرفت.

آلمان که گاز کمتری از روسیه دریافت می کند، جدیدترین پلان برای تقویت ذخیره سازی گاز را اعلام کرد و همچنین اعلام کرد ممکن است نیروگاه های زغال سوز که قرار بود بازنشسته شوند را مجددا راه اندازی کند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان و یکی از اعضای حزب سبز که خواستار حذف سریع تر استفاده از زغال سنگ بود، گفت: این اقدام ناراحت کننده است اما برای کاهش مصرف گاز در این وضعیت، یک ضرورت محض است. اگر این کار را انجام ندهیم، با این ریسک روبرو می شویم که تاسیسات ذخیره سازی گاز تا پایان سال و در فصل زمستان، به طور کامل پر نشوند.

روسیه روز دوشنبه انتقادهای قبلی خود را تکرار و تاکید کرد خود اروپا مقصر این وضعیت است. غرب روسیه را در واکنش به حمله نظامی به اوکراین، هدف تحریم قرار داده است.

قیمت گاز ماه آتی هلند که قیمت پایه بازار اروپاست، روز دوشنبه حدود ۱۲۴ یورو (۱۳۰ دلار) به ازای هر مگاوات ساعت معامله شد که از رکورد ۳۳۵ یورو ثبت شده در سال میلادی جاری، کمتر بود اما بیش از ۳۰۰ درصد افزایش بر مبنای سالانه نشان می دهد.

مارکوس کِربِر، مدیرعامل شرکت RWE که بزرگترین تولیدکننده نیرو در آلمان است، گفت: ممکن است سه تا پنج سال طول بکشد تا قیمت برق به سطح پایین تری افت کند.

جریان گاز روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم ۱ که مسیر اصلی تامین گاز بزرگترین اقتصاد اروپاست، روز دوشنبه حدود ۴۰ درصد بود با این حال نسبت به ابتدای هفته گذشته، بالاتر بود.

اوکراین اعلام کرد خطوط لوله این کشور ممکن است به پر کردن خلا عرضه از طریق نورد استریم ۱ کمک کنند. مسکو پیش از این اعلام کرده بود نمی تواند گاز بیشتری از طریق خط لوله اوکراین ارسال کند.

اِنی ایتالیا و یونی پر آلمان در میان شرکتهای اروپایی هستند که اعلام کردند حجم گاز کمتر از میزان قرارداد از روسیه دریافت می کنند. مخازن گاز اروپا پر می شوند اما ذخیره سازی گاز با نرخ آهسته تری صورت می گیرد.

سطح این ذخایر روز دوشنبه به حدود ۵۴ درصد رسید در حالی که اروپا پر شدن این ذخایر به میزان ۸۰ درصد تا اکتبر و ۹۰ درصد تا نوامبر، هدف گذاری کرده است.

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد در صورت سقوط تامین گاز به سطوح نگران کننده، برگرداندن نیروگاه های زغال سوز به چرخه فعالیت، می تواند حداکثر ۱۰ گیگاوات ظرفیت اضافه کند.

علاوه بر بازگشت به زغال سنگ، تدابیر آلمان شامل یک سیستم فروش برای تشویق صنعت برای مصرف گاز کمتر و کمک مالی به اپراتور بازار گاز آلمان از طریق وام دهنده دولتی کی اف دبلیو برای پر کردن سریعتر مخازن ذخیره سازی گاز است.

شرکت RWE اعلام کرد ممکن است فعالیت سه نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی که با زغال سنگ قهوه ای فعالیت می کنند را در صورت لزوم طولانی کند.

دولت اتریش روز دوشنبه به شرکت نیروی وربوند اجازه داد در صورت محدود شدن عرضه گاز از سوی روسیه، یک نیروگاه گازسوز ذخیره را تبدیل کند تا بتواند با استفاده از زغال سنگ، برق تولید کند. شرکت OMV اتریش اعلام کرد برای دومین روز، قرار است نصف میزان معمول گاز را دریافت کند.

هلند سقف تولید نیروگاه های زغال سوز را حذف کرد تا در صورت قطع عرضه گاز از سوی گازپروم به اروپا، گاز داشته باشد. راب یتن، وزیر انرژی هلند اظهار کرد: دولت فاز هشدار اولیه از پلان بحران انرژی سه مرحله ای را فعال کرده است.

شرکت دولتی گازپروم با اشاره با تاخیر در بازگشت تجهیزاتی که قرار بود توسط شرکت زیمنس انرژی در کانادا سرویس شوند، هفته گذشته ظرفیت ارسال گاز در خط لوله نورد استریم ۱ را کاهش داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: ما گاز داریم و آماده تحویل دادن هستیم اما اروپا باید تجهیزاتی که تحت تعهدات آنها قرا بود تعمیر شوند، را برگردانند.

مقامات آلمان و ایتالیا می گویند روسیه از این موضوع به عنوان بهانه ای برای کاهش عرضه گاز استفاده می کند.

ایتالیا اعلام کرده است اگر روسیه همچنان عرضه گاز را محدود نگه دارد، ممکن است این کشور وضعیت اضطراری مربوط به گاز را اعلام کند.

بر اساس گزارش رویترز، این اقدام تدابیری را برای کاهش مصرف به جریان خواهد انداخت که شامل سهمیه بندی گاز برای کاربران صنعتی منتخب، افزایش تولید در نیروگاه های زغال سنگ و درخواست برای واردات گاز از صادرکنندگان دیگر تحت قراردادهای فعلی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید