228653

مشکلات معادن زغال سنگ استان کرمان یک شبه حل نمی شود

دنیای معدن - مدیرعامل جدید شرکت زغال سنگ کرمان گفت: مسائل و مشکلات معادن زغال سنگ استان کرمان یک شبه ایجاد نشده که یک شب حل شود اما در تلاش هستیم برای همیشه دغدغه کارگران در این شرکت مرتفع شود.

به گزارش دنیای معدن، استان کرمان ذخایر عظیم مواد معدنی را در دل خود جای داده و دومین ذخایر مس جهان و همچنین معادن تیتانیوم، سنگ های قیمتی، کروم، سنگ آهن و زغال سنگ در این استان قرار دارد و از این رو از این استان را بهشت معادن می نامند و با این وجود مردم و کارگران این استان تاکنون سهم چندانی از این ذخایر عظیم نداشتند.

معادن زغال سنگ یکی از مهمترین معادن این است و کرمان یکی از قطب های تولید زغال کشور به حساب می آید و کارگران زیادی در این معادن مشغول به کار هستند؛ کارگرانی که سال هاست در شرایط سخت و تلخ بی عدالتی، تبعیض، حقوق های ناچیز، پرداخت نشدن حق بیمه، کار در شرایط سخت و ناایمن تونل های زیرزمینی استخراج زغال و ... مجبورند جان خود را کف دستشان بگیرند و به اعماق زمین بروند.

کارگرانی که مدت ها است به وضع موجود اعتراض داشته و از شرایط کاری خود گلایه مند هستند و با وجودی که تلاش های زیادی برای حل مشکلات آنها شده و مسئولان زیادی پای کار آمدند با این وجود این اعتراضات همچنان پابرجا است.

سید محسن شریفی مدیرعامل جدید شرکت زغال سنگ کرمان با اشاره به برنامه های خود برای حل مشکلات کارگران معادن زغال سنگ کرمان اظهار داشت: در جلسه معارفه هم عرض کردم که طبق قوانین نظام در خدمت کارگران هستیم.

وی با بیان اینکه خودم معدنی هستم، سال ها در کنار کارگران بودم، شرایط کاری آنها را درک می کنم و همیشه در تلاش هستم که مشکلات کارگران را حل کرده و به آنها کمک کنم گفت: حق و حقوق کارگران را طبق قوانین و هر چه که قانون مشخص کند بند به بند انجام می دهیم و تلاش می کنم که هوای کارگران را داشته باشیم.

مدیرعامل جدید شرکت زغال سنگ کرمان با اشاره به اینکه برنامه های خوبی برای معادن داریم و اولویت ما بحث ایمنی معادن است گفت: معادن زغال سنگ آبستن خطر است، سخت ترین کار دنیا محسوب می شود و هدف ما این است که این کارگران باید به سلامت داخل تونل رفته و به سلامت به نزد خانواده برگردند.

وی با اشاره به مسائل و مشکلاتی که در چند ماه گذشته وجود داشته گفت: کارگران معادن زغال سنگ باید چند ماهی صبر کنند تا بتوانیم از این مسائل عبور کنیم؛ مشکلات و مسائلی برای این شرکت ایجاد شده و امیدواریم که با کمک مسئولان مشکلات حل شده و برای همیشه دغدغه کارگران در این شرکت مرتفع شود.

شریفی با بیان اینکه مدت کمی از زمان قبول مسئولیت من در این شرکت می گذرد و در این مدت از معدن زغال سنگ هجدک بازدید کردم افزود: به لحاظ ایمنی وضعیت مطلوبی داشت، تقریبا امکانات آن به روز بود و نسبت به دیگر معادن کشور شرایط بهتری داشت اما باز هم باید روی آن کار شود.

وی با بیان اینکه اعتقاد من این است که هر چه روی ایمنی کار و هزینه شود سود کردیم ادامه داد: اگر جلوی اتفاقات گرفته شود اول کارگران ما سلامت هستند و در کنار آن از بروز مشکلاتی که برای شرکت مسائل مالی و مشکلات دیگر به دنبال دارد جلوگیری می شود.

مدیرعامل جدید شرکت زغال سنگ کرمان ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم سروسامانی به این شرکت بدهیم عنوان کرد: شرکت زغال سنگ کرمان هفت معدن دارد، شرکت بزرگی است و منابع زیادی برای بهینه کردن سیستم آن نیاز است اما این معادن اولویت بندی شده تا بتوان با اولویت به آنها بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه از تاریخی که آمدم همه چیز را رصد کردم و امیدواریم از این تاریخ به بعد کارگران معادن زغال سنگ مشکلات بیمه ای نداشته باشند گفت: طبق قوانین تلاش می کنیم حق و حقوق کارگران را آنها پرداخت کنیم و به عنوان کارفرما این وظیفه ما است.

شریفی با بیان اینکه از این به بعد طبق قوانین عمل کرده و اجازه نمی دهیم کسی خارج از چارچوب عمل کند گفت: این بیت المال است و بخشی از آن اموال مردم بوده و بخشی حقوق کارگران است و در نهایت طبق قانون عمل می کنیم.

اراده ای برای حمایت از معادن زغال سنگ نیست1100 تن زغالسنگ از استان کرمان به کشور ترکیه منتقل شدرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: قیمت ‎گذاری مناسب زغال سنگ پیگیری می شود

وی با بیان اینکه از این به بعد هر مشکل و اعتراضی وجود داشته باشد مدیران خواسته شده و از آنها پاسخ می خواهیم و نتیجه را به کارگران اعلام می کنیم گفت: حق اولاد در فیش های حقوقی کارگران معدن در نظر گرفته شده و ما هم مراقبت ها و کنترل ها را بیشتر می کنیم تا حقوق آنها به درستی پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان با بیان اینکه طرح طبقه بندی کارگران، کشوری بوده اما نامه نگاری هایی انجام شده افزود: در حال حاضر و طبق قانون این ضریب 1.5 است و اگر قرار باشد ضریبی تغییر کند از بالا بوده و دست ما نیست.

وی با بیان اینکه معادن بخش خصوصی و دولتی تعاریف متفاوتی دارند و بسته به شرایط متفاوت هستند افزود: سعی می کنیم با توجه به شرایط فعلی کشور و مشکلات معیشتی کمک کنیم تا این مشکلات مرتفع شود اما این مسائل یک شبه ایجاد نشده که یک شب حل شود و ما هم نمی توانیم معجزه کنیم اما باید این روند را آغاز شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید