224349

بلومبرگ: اجلاس گلاسکو ضمانت اجرایی چندانی ندارد

دنیای معدن: تارنمای بلومبرگ در باره اجلاس تغییرات آب و هوایی کاپ ۲۶ در گلاسکو نوشت که با وجود واژه بندی بیانیه پایانی، باز هم پول حرف اول را در زمینه تولید انرژی می زند و این نشست ضمانت اجرایی چندانی ندارد.

به گزارش دنیای معدن؛ بلومبرگ می افزاید: با اینکه لحن بیانیه پایانی این نشست، نرم تر از پیشنهاد اولیه است، اما تعهد امیدوارکننده ای وجود دارد که تلاش برای کاهش پرداخت یارانه برای سوخت های فسیلی است.

به نوشته بلومبرگ؛ با وجود تغییر تعهدات گنجانده شده در متن بیانیه پایانی کنفرانس آب و هوایی گلاسکو از تسریع قطع استفاده از زغال سنگ و پرداخت یارانه های سوخت های فسیلی بر اساس پیشنهاد اولیه به افزایش تلاش ها برای کاهش تولید نیروی برق از زغال سنگ و قطع یارانه های ناکارآمد برای سوخت های فسیلی، این واژگان و عبارت ها به ندرت خواهند توانست بر انتشار گازهای آلاینده قدرت های بزرگ در سال های آینده که بیشترین تولید کننده این گازها هستند، تاثیر بگذارند.

بسته هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری اعلام شده در گلاسکو برای تسریع انتقال آفریقای جنوبی از "زغال سنگ"، نمونه ای برای چگونگی اجرای این برنامه است و هند پیش از این طرحی یک تریلیون دلاری برای تسریع انتقال منابع تولید انرژی در دهه کنونی پیشنهاد کرده بود.

در دوره برگزاری کنفرانس اقلیمی پاریس در ۲۰۱۵، انرژی های تجدیدپذیر قابل دسترس ترین راه تازه تولید برق تنها در چند کشور اروپایی بود که در هیچ مکانی قابل رقابت با انرژی های فسیلی موجود نبود.

با توجه به افزایش همه ساله هزینه های پرداخت یارانه برای سوخت های فسیلی و دشوارتر شدن کنارگذاشتن آنها با تجمیع آسیب های آن در جهانی که سرمایه گذاری های سالانه انرژی نزدیک به ۲ تریلیون دلار می رسد، مشکل کمبود این بودجه نیست، بلکه نادرستی مکان ها و مقصدهای هزینه کرد آن است.

با اینکه کشورهای در حال رشد به رغم قرار گرفتن بیش از پیش در معرض آسیب های تغییرات آب و هوایی، به علت کمبود سرمایه گذاری، نتوانسته اند به هدف قطع انتشار کربن برای تولید برق، دست یابند، اما بزرگ ترین ناکارآیی، یارانه های پرداختی که سامانه های انرژی را تضعیف می کنند، نیست، بلکه از دست رفتن توان بالقوه بشر در صورت شکست در تامین انرژی پاک و ارزان برای سیاره خودمان است که اکنون در دسترس قرار دارد.

کشورهای جهان شنبه شب به توافق تازه ای دست یافت اند که قصد دارد تا مصرف زغال را به عنوان بدترین عامل گازهای گلخانه ای کاهش دهد. در این توافق همچنین بر کاهش سریع تر انتشار آلاینده ها تصریح شده و به کشورهای درحال توسعه وعده کمک های مالی بیشتری را برای سازگاری با آثار تغییرات اقلیمی داده شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که با وجود دستیابی به این توافق فاجعه اقلیمی همچنان پابرجاست. وی در بیانیه ای اعلام کرد که کنفرانس اقلیمی جهان با گام های خوشایند رو به جلو پایان یافت اما کافی نبود.

دبیرکل سازمان ملل در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: نتیجه بیست و ششمین نشست آب و هوایی یک مصالحه است که منافع، تضادها و وضعیت اراده سیاسی در جهان امروز را منعکس می کند. وی با اشاره به اینکه این اقدامات کافی نبوده، تاکید کرد: زمان رفتن به حالت اضطراری است. نبرد اقلیمی، نبرد برای زندگی های ماست و این مبارزه باید با پیروزی پشت سر گذاشته شود.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا هم اذعان کرد که عملا هیچ پیشرفتی در توافق گلاسکو جز مواردی که قبلا موافقت شده بود حاصل نشد. او بر همین اساس تصریح کرد: زمانی برای استراحت وجود نخواهد داشت و هنوز کارهای سختی در پیش است.

ایران هم گفته است که از عبارت بند توافق در مورد پایان دادن به یارانه سوخت های فسیلی راضی نیست و از موضع هند در این زمینه حمایت می کند. پیشتر وزیر محیط زیست هند گفته بود که اجماع بر سر این مساله (پایان دادن به یارانه سوخت های فسیلی) دشوار است و اینکه سوخت های فسیلی به بخش هایی از جهان اجازه می دهد تا به ثروت و استانداردهای بالای زندگی دست یابند.

بر اساس تازه ترین تحقیقات صورت گرفته جهان با وجود وعده هایی که در اجلاس گلاسکو مطرح شد، با اهداف مربوط به محدودسازی افزایش گرمای زمین، فاصله زیادی دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته دنیا به سمت ۲.۴ درجه سانتیگراد افزایش دما پیش می رود که فراتر از ۱.۵ درجه ای است که کشورها به آن متعهد شده اند.

آلوک شارما رئیس اجلاس امسال در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد که از نتیجه مذاکرات راضی نیست اما توافق به دست آمده باید به عنوان یک کل حفظ شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید