222155

بررسی مهم ترین مطالبات کارگران معادن ذغال سنگ

دنیای معدن: کارگران معادن خصوصی شمال کرمان خواستار یکسان سازی حقوق معادن خصوصی با دولتی، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل،حذف دلالان از سود استخراج زغال سنگ و امنیت و ایمنی شغلی شده اند.

دنیای معدن؛ مدتی است که کارگران معادن خصوصی زغال سنگ شمال کرمان از جمله معادن پابدانای جنوبی، چشمه پونه، سراپرده، باب شکون، گله توت طی اعتراضاتی خواستار یکسان سازی حقوق و مزایا، طرح طبقه بندی مشاغل شامل شدن تمام آیتم های قانون وزارت کار و امنیتی شغلی شده اند.

این کارگران ادعا کرده اند که فاصله حقوقی آنها با سایر کارگران معادن دولتی تا سه برابر می رسد و همچنین بند های ماده ۴۸ قانون وزارت کار شامل حال آنها نشده است. کارگران زرند کرمان هم خواستار پایان یافتن مابه تفاوت حقوق کارگران معادن خصوصی با دولتی حذف پیمانکاران شده اند.

بر این اساس تعدادی از کارگران با ثبت سوژه ای در فارس من با عنوان «درخواست همسان سازی حقوق کارگران معادن شمال کرمان»خواستار رفع مشکلات و برطرف کردن مطالبات شان شده اند.

«فاطمه السادات حسینی» از مطلعان مطالبات کارگری کارگران شمال کرمان در گفت وگویی، در خصوص درخواست های کارگران معادن خصوصی شمال کرمان گفت: از اردیبهشت ماه ۹۹ اولین اعتراضات کارگران معادن خصوصی شمال کرمان شکل گرفت، حدود هزار و ۶۰۰ نفر در ۷ معدن زغال سنگ در شمال کرمان به صورت خصوصی مشغول به کار هستند.

مطالبات آنها پس از اعتراضات کارگری آغاز شد و از آن زمان از من خواسته شد که به عنوان مسئول رسانه ای درخواست هایشان را به گوش مسئولین و رسانه ها برسانند. خبرشان به صورت مکتوب کار شد و پس از آن رئیس صندوق بازنشستگان زغال سنگ از تهران به کرمان آمد و در جلسه ای که با نمایندگان گذاشته شد، اعلام شد طبقه بندی کارگران انجام می شود و ضریب ۲ برای آنها لحاظ می شود. همچنین گفته شد که فیش های حقوقی را بررسی می کنند. فیش های حقوقی کارگران دارای تفاوت های بسیاری است و قرار شد مابه التفاوت حقوق به کارگران پرداخته شود. خواسته شد کارگران به سر کار خود برگردند.

از همان معدن و از جمع همان کارگران ۴ نفر در معدن حُجتَک در همان تونلی که از قبل هم اعلام شده بود که استاندارد نیست زیر زغال سنگ گرفتار شدند و جانشان را از دست دادند، همان کارگران با درخواست های پیشین اعتراض کردند و این اعتراضات بعد از فوت ۲ نفر دیگر از کارگران این معادن بود که بر اثر ریزش خاک در کوهبنان به وقوع پیوست. آن ۲ نفر هم جان خود را از دست دادند و پس از آن اعتراضات دوباره آغاز شد. در این ۱۰ روز اعتراضات هیچ کدام از مسئولین با کارگران جلسه ای نگذاشتند و مطالبات آنها را بررسی نکردند.

* مهم ترین مطالبات کارگران بخش خصوصی معادن شمال کرمان

۱- یکسان سازی حقوق معادن خصوصی با معادن دولتی همجوار

۲- پایین بودن دستمزد نسبت به سایر مشاغل

۳- امنیت شغلی و عقد قرارداد دائم

۴- کوتاه کردن دست دلالان از صنعت زغال سنگ

۵- افزایش دستمزد به حدی که کفاف زندگی کارگران را بدهد

۶- پرداخت حق بیمه کارگران

۷- اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

* یکسان سازی معادن خصوصی با معادن دولتی همجوار حقوق و مزایا

حسینی با اشاره به تفاوت حقوق کارگران خصوصی و دولتی در معادن کرمان اظهار داشت: کارگران معادن خصوصی ادعا می کنند حقوق کارگران معادن دولتی از ۱۰ تا ۱۲ میلیون است و بعضی افراد تا ۱۵ میلیون تومان حقوق می گیرند. کارگران می گویند استخراج ما زیاد است ولی حقوق بر اساس تولید داده نمی شود و سود زغال به کارگران تعلق نمی گیرد. حقوق کارگران بخش خصوصی حدود ۴ میلیون تومان است.

* درخواست طرح طبقه بندی مشاغل​​

وی با تاکید بر لازم الاجرا بودن طرح طبقه بندی مشاغل ابراز داشت: به قوانین وزارت کار در خصوص طبقه بندی مشاغل در ماه ۴۸ قانون کار آمده است که طرح طبقه بندی مشاغل لازم الاجراست و بر اساس این ماده جلوگیری از هر بهره کشی می شود و کارفرما موظف است بر اساس ارزیابی ها طرح طبقه بندی مشاغل را انجام دهد. همه کارگران بالای ۵ سال سابقه باید شامل این طرح شوند. در خواستی که دارند این است که خود نیروها اگر بر اثر حادثه معدنی دچار آسیب شود، یا باید به قسمت استخراج بروند و یا اگر آسیب دیدند به خانه بروند و اخراج می شوند و شامل از کارافتادگی هم نمی شوند.

تا وقتی که بازنشسته نشده اند باید کار کنند. در طرح طبقه بندی بر اساس کارشناسی که انجام شده است، باید ماهیانه ۵۳۰ هزار تومان به دستمزد کارگران اضافه شود، ولی خود کارگران درخواست دارند یک میلیون تومان به حقوق شان افزوده شود و کارشناسی که این کارشناسی را انجام داده، قبول ندارد و ادعا دارد این مشاوران بیشتر به نفع صاحب معدن کارشناسی می کنند.

* امنیت شغلی و قراردادها

این شهروند کرمانی با اشاره به اینکه کارگران معادن خصوصی امنیت شغلی ندارند، افزود: در تونلی کار کرده بودند که نباید فعالیتی در آن انجام می شد. تونل تخریب شد و ۴ نفر در آن فوت کردند. کارگران هیچ لوازم ایمنی ندارند، مهم ترین لوازم ایمنی برای کارگران ماسک و لباس است ولی ناظری برای سنجش سطح ایمنی کارگران و معادن وجود ندارد. لباس هایی که استفاده می کنند به صورت طولانی مدت است.

خدمات درمانی شامل این کارگران نشده و اگر حادثه ای حین کار در معادن به وقوع بپیوندد مرکزی خاص برای انجام مراحل درمانی وجود ندارد. آنها حتی آمبولانس اختصاصی ندارند و چنانچه حادثه ای برای آنها رخ دهد باید از مناطق اطراف درخواست آمبولانس دهند.

* قراردادهای کوتاه مدت با کارگران

وی با بیان اینکه پیمانکاران قراردادهای کوته مدت با کارگران می بندند گفت: کارگران معادن خصوصی شمال کرمان از قراردادهای کوتاه مدت خود گله دارند و درخواست قراردادهای طولانی مدت دارند. همیشه این کارگران دلهره دارند که هر وقت پیمانکار اراده کند، باید بروند و چنانچه دچار حادثه شوند، اخراج می شوند. قرارداد با خود پیمانکار بسته می شود. صاحبان این معادن اشخاص حقوقی هستند و زیر نظر قانون اداره کار قرار دارند.

هر معدن ۳۰۰ کارگر دارد ...۷ معدن اعتراض داشتند.جایی برای مراجعه بعد از آسیب دیدن ندارند و باید به صورت آزاد به بیمارستان مراجعه کنند. به بعضی معادن حق اولاد تعلق می گیرد و مابقی حق ها را ندارند.نمایندگان هر سه سال یکبار توسط خود کار فرما انتخاب می شوند و کارگران در انتخابشان دخیل نیستند. قراردادهای کارگران از یک ماه تا ۸۹ روز است. طبق قانون اگر قرارداد به ۹۰ روز برسد حق اخراج کارگران را ندارند اما قراردادهای فعلی تا۸۹ روز است و کارگران به صورت روز مزد محسوب می شوند.

* دست درازی دلالان به بازار زغال سنگ

این ثبت کننده سوژه فارس من با اشاره به اینکه تمام شرکت ها بخشی از سود فروش را به کارگران اختصاص می دهند گفت: کارگران معادن خصوصی درخواست دارند که دست دلالان از زغال سنگ کوتاه شود. آنها می خواهند سود به جیب دلال نرود و خود کارگران بتوانند از فروش و استخراج زغال سنگ نفع ببرند. حق تولید و استخراج دریافت نمی کنند، سال ها پیش انتخاباتی برگزار شد و چند نماینده در این انتخابات مشخص شدند، اما پس از آن دیگر هیچ نماینده ای انتخاب نشده و همان نماینده های قبلی مانده اند. این نماینده ها هم در جلساتی که برگزار می شود صورت جلسه هایی را امضاء می کنند که تاییدیه کارگران را ندارد. کارگران به این موضوع اعتراض داشتند. پس از امضای صورت جلسه ها فرجه ای چند ماهه گرفته بودند که این مواد صورتجلسه اجرا شود، اما انجام نشد و اوضاع به روال قبل برگشت.

* اجرای تمام بندهای قوانین اداره کار

وی با اشاره به اینکه در فیش حقوقی کارگران تمام بند هایی که باید در حقوقشان لحاظ شود، وجود ندارد، گفت: بیمه آنها با وزارت کار است و یکسری بندهایی که در قانون وزارت کار موجود است، شامل حال کارگران نشده است، این بندها شامل بیمه، حق مسکن، حق اولاد و خواروبار است که بسیاری از کارگران آن را دریافت نمی کنند، فقط بعضی از معادن خصوصی حق مسکن و اولاد را به کارگران داده اند، ولی بقیه آیتم ها برایشان لحاظ نشده است، حتی با وجود اینکه کار در معادن جزو سختی کار محسوب می شود، اما سختی کار برای آنها لحاظ نشده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید