222028

چینی در جستجوی زغال سنگ کره شمالی

دنیای معدن: در بحبوحه کمبود زغال سنگ در جهان، تاجران چینی در جستجوی زغال سنگ کره شمالی هستند.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روزنامه Daily NK  (نشریه اختصاصی کره جنوبی در رابطه‌ با اخبار کره شمالی): با توجه به این که چین در بحبوحه کمبود انرژی در جهان به شدت در جستجوی زغال سنگ است، تعداد زیادی از تجار چینی درخواست واردات زغال سنگ از کره شمالی را دارند. به نظر می رسد با نگاه دولت چین به آن سمت، صادرات زغال سنگ کره شمالی در حال حاضر رو به افزایش می باشد.

به گفته یک منبع مطلع در پیونگ یانگ، از شروع زمان تعطیلات روز ملی تأسیس کره شمالی در 9 سپتامبر، درخواست های بیشتری از طرف تجار چینی برای زغال سنگ این کشور دریافت شده است. وی گفت که طی ماه گذشته چندین مورد حمل غیرقانونی زغال سنگ برای صادرات به چین نیز گزارش شده است.

این در حالی است که چین اخیراً تجارت خود را با تجار خصوصی کره شمالی محدود کرده است و در عوض با نهادهای تجاری رسمی کره شمالی معامله می کند. با این حال، این منبع گفت که پکن اکنون معاملات با هر نهاد کره شمالی را که بتواند زغال سنگ به چین بدهد ، از جمله معاملات خصوصی را تأیید می کند.

در حقیقت، بر اساس گزارشات رسیده، دولت چین هیچگونه محدودیت و سختگیری خاصی بر واردات خصوصی زغال سنگ کره شمالی اعمال نکرده است.

در عوض، به گفته یک منبع موثق در چین، برخی از کارکنان دولتی در چین به تاجران توصیه می کنند تا هنگام انتقال زغال سنگ از کره شمالی به این کشور مراقب باشند که از آنها عکس گرفته نشود. در اصل، دولت چین چشم خود را بر واردات زغال سنگ و اقلامی که شامل تحریم های بین المللی می شوند از کره شمالی می بندد. در عین حال، آنها از بازرگانان خود می خواهند که احتیاط را پیشه کنند، زیرا می دانند که جامعه بین المللی به دقت حرکات آنها را زیر نظر دارد.

این در حالی است که افزایش قیمت زغال سنگ نیز به تقاضای تجار چینی برای زغال سنگ کره شمالی دامن می زند.

در همین حال، قیمت زغال سنگ کره شمالی هنوز به نصف قیمت بین المللی نرسیده است. این امر تجار چینی را به شدت درگیر معامله با همتایان کره شمالی کرده است که می توانند برای آنها زغال سنگ ارزان به ارمغان بیاورند.

با این حال با تلاش کره شمالی برای افزایش قیمت زغال سنگ و چین برای پایین نگه داشتن قیمت ها به دلیل تحریم های بین المللی، گاهی اوقات زمان زیادی می برد تا قیمت ها مشخص شوند.  

این منبع در چین اظهار داشت که بزودی با افزایش تقاضای چین برای زغال سنگ، کره شمالی قیمت محصولات خود را بیش از 30 تا 50 درصد افزایش می دهد. بنابراین تعیین قیمت ها زمان می برد و با افزایش میزان تقاضا، به نظر می رسد قیمت زغال سنگ کره شمالی نیز افزایش یابد.

به نظر می رسد که واکنش مقامات کره شمالی به وضعیت کنونی، تسریع فعالیت های استخراج زغال سنگ در این کشور است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سخنرانی خود در دومین روز از پنجمین نشست چهاردهمین مجمع عالی خلق کره در 29 سپتامبر ، خواستار سرمایه گذاری دولتی در صنایع برق و زغال سنگ و تقویت پایگاه مواد اولیه و فناوری این کشور شد تا نه تنها نیازهای کنونی اقتصادی مردم، بلکه تقاضای بین المللی در آینده را نیز پاسخگو باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید