247823

نباید کشور به گورستان ماشین‌آلات دست دوم معدنی تبدیل شود

دنیای معدن-استاندار مرکزی گفت: نباید کشور به گورستان ماشین‌آلات دست دوم معدنی تبدیل شود.

به‌ گزارش دنیای معدن، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران محلات در نیم‌ور، اظهار داشت: در بخش معدن با وجود تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته شده نتوانسته جایگاه خوبی را به دست بیاورد، چرا که نفت سیاه سایه سنگینی بر اقتصاد کشور انداخته است و تار و پود اقتصاد را در هم تنیده است. 

وی افزود: معادن هیدروکربنی بر تمام صنایع سایه انداخته است و تحریم‌ها تا حدودی فاصله از نفت را رقم زده است و در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان شاهد توسعه هستیم، اما هنوز در بخش معادن جای این اقتصاد با وجود معافیت‌ها خالی است و باید به جهت توسعه فناوری، افزایش تولید و صادرات توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را رقم زد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: نیاز است سازوکار جدید و تنظیم‌گر در بخش صنعت ایجاد شود، سیاست‌های کلی در قالب مصوبه قابلیت اجرا پیدا نمی‌کند، مگر اینکه به مقررات تبدیل شود، در این مقررات اگر حضور بخش خصوصی را شاهد نباشیم مقررات ناکارآمد است و منجر به رشد نمی‌شود، این در حالی است که بخش خصوصی در مقررات حضور نداشته، چرا که اگر حضور داشت سهم معدن در اقتصاد کشور 1.5 درصد نبود. 

مخلص‌الائمه بیان کرد: سازوکار تنظیم‌گری در حوزه معدن باید تغییر کند تا منجر به رشد اقتصادی شود، در حوزه فناوری سال‌های زیادی وابسته بودیم و هنوز این وابستگی وجود دارد و باید تغییرات و تحولاتی در این بخش ایجاد شود، در حوزه تامین و تجهیز ماشین‌آلات معدنی بسیار عقب هستیم، در حالی که در جهان ماشین‌آلات بسیار خوبی تولید شده است، بنابراین نیاز است کشور به سمت تولید تجهیزات به روز گام بردارد، چرا که اقتصاد کشور نیازمند ارتقای تجهیزات است. 

وی ادامه داد: تولیدکنندگان ماشین‌آلات نیز باید خطوط تولید خود را به سمت نیاز کشور سوق دهند، ممکن است نیازمند واردات باشیم، اما نباید کشور به گورستان ماشین‌آلات دست دوم تبدیل شود، بنابراین نیاز است تجهیزات مناسب وارد معادن شود و برای تحقق سهم معدن در اقتصاد کشور باید ارتقای تجهیزات معدنی انجام شود. 

محوریت اقتصاد سند تحول اقتصادی دولت است

علی جودکی، مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این آیین، اظهار داشت: صادرات یکی از مسیرهای رشد تولید و اقتصادی کشور است و سیاست‌های دولت نیز در این مسیر ترسیم شده است. 

وی با بیان اینکه محوریت اقتصاد سند تحول اقتصادی دولت است، افزود: در راستای تحقق تحول اقتصادی نیاز است سایر دستگاه‌های اجرایی هماهنگی و تعامل داشته باشند تا خروجی مناسب داشته باشیم‌. 

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: با مدیریت و نوع نگرش استاندار مرکزی در حوزه تولید تمام دستگاه‌های اجرایی با اداره کل صمت  تعامل دارند و با اداره کل منابع طبیعی نیز با کمترین مشکل مواجه هستیم، امید است برگزاری نمایشگاه بین المللی سنگ، مسیر صادرات را باز کند و مقرر است پایانه صادراتی سنگ تزنینی کشور در این محل ایجاد شود. 

جودکی با بیان این همه می‌توان انواع سنگ‌ها را در این نمایشگاه جمع آوری کرد و ترخیص نیز از این محل انجام شود، گفت: زیرساخت‌های لازم در این راستا فراهم است و موافقت اولیه از سازمان توسعه تجارت گرفته شده و امید است با مساعدت راه و شهرسازی ابن مهم تا پایان سال محقق شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید