241950

استاندار خراسان رضوی: مجوز واردات موقت ماشین آلات معدنی از مرکز پیگیری می شود

دنیای معدن- استاندار خراسان رضوی با تاکید بر لزوم فعال شدن معادن راکد کوچک مقیاس در استان گفت: دریافت مجوز برای واردات موقت ماشین آلات بخش معدن به منظور حل مشکلات معادن کوچک مقیاس راکد در استان از مرکز پیگیری می شود.

به گزارش دنیای معدن، یعقوبعلی نظری روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: مجوز واردات ماشین آلات معدنی به معادن با رویکرد استفاده در استخراج و فرآوری قابل انجام است.

وی اضافه کرد: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خاستگاه پیشنهادهای قانونی است که باید تصمیمات لازم گرفته شود تا موانعی که باعث توقف طرحها شده است، برطرف شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: تصمیم مسوولان مرکز در خصوص مولدسازی برای برون رفت از بن بستها، تصمیم ارزشمندی است و خراسان رضوی نیز منابع و اموال زیادی دارد که در راستای تحقق مولدسازی واگذاری این اموال دولتی در استان آغاز شده است که این مهم سرعت گرفته و مسیرها گشایش پیدا خواهد کرد.

نظری افزود: معطلی و توقف در مسیر هیچ یک از طرحهای خراسان رضوی جایز نیست و باید در حل مسایل کوشا بود و موانع قانونی که در مسیر وجود دارد بررسی و مواردی که تصمیم در این خصوص در اختیار ما نیست از مرکز پیگیری شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: باید بدانیم که کشورمان در مسایل اقتصادی شرایط عادی دارد یا غیرعادی؟ اگر شرایط غیرعادی است باید تصمیمات و قوانین نیز منطبق با شرایط غیرعادی باشد هم اکنون قوای سه گانه تلاش زیادی برای رفع مشکلات دارند اما کوچکترین تسهیلات قانونی برای شرایط غیرعادی وضع نمی شود.

غلامحسین شافعی افزود: زمانی که قانون وجود دارد، نقض آن کار مشکلی است زیرا قوانین برای شرایط عادی تدوین و تنظیم شده است و اکنون در شرایط غیرعادی اقتصاد ایران مراکز تصمیم گیر کشور هیچ مصوبه ای برای این شرایط نداشته اند.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: حسب تکلیف استاندار مبنی بر عارضه یابی ۴۸۶ معدن غیرفعال استان، اقدامات لازم و جمع بندی موارد انجام گرفت که براین اساس مواردی از جمله "پایین بودن عیار ماده معدنی، کمبود ماشین آلات و فرسودگی آنها، موانع محلی، عدم حضور بازار برای محصولات" مهمترین مشکلات این واحدها شناسایی شد.

صفار افزود: میانگین سنی ماشین آلات معدنی در خراسان رضوی بین ۱۵ تا ۲۵ سال است، قیمتهای ماشین آلات به شدت بالا رفته و معدن دار توانایی خرید آن را ندارد، طبق بررسی انجام گرفته می توان ماشین آلات معدنی با عمر کمتر از ۱۰ سال را از سایر کشورها به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس اجاره و توسط شرکتهایی آنها را به صورت موقت وارد کشور کرد.

وی اضافه کرد: با واردات موقت ماشین آلات معدنی و در اختیار معدن گذاشتن آنها می توان حداقل ۱۵۰ معدن کوچک مقیاس غیرفعال خراسان رضوی را فعال کرد و با احتساب این که فعالیت هر معدن برای حداقل ۱۰ نفر شغل ایجاد می کند با این روش می توان باعث اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها شد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دولت، واردات ماشین آلات معدنی را تسهیل کرده است اما در خصوص واردات موقت هنوز ساز و کاری تدوین نشده است و در صورتی که ماشین آلات اجاره باشد نباید عمر آنها کمتر از ۱۰ سال باشد و اگر استان بتواند روشی برای واردات موقت این ماشین آلات تنظیم و به مرکز ارسال کند، این مهم قابل پیگیری و انجام خواهد بود.

امیررضا رجبی افزود: صدور مجوز برای واردات موقت ماشین آلات معدنی باید به نام بهره بردار معدن و فردی که پروانه بهره برداری به نام وی صادر می شود باشد، از سوی دیگر در صورتی که شبکه بانکی بتواند هزار میلیارد تومان تسهیلات را برای پرداخت به معدنکار در خصوص اجاره کردن ماشین آلات تامین کند بسیار کمک کننده خواهد بود.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طبق صحبتهای انجام گرفته با شبکه بانکی، بانکها آمادگی پرداخت تسهیلات را برای تامین ماشین آلات معدنی دارند، در صورتی که بخواهیم معادن کوچک مقیاس غیرفعال، فعالیت خود را از سرگیرند، باید شیوه واردات موقت ماشین آلات مورد استفاده قرار گیرد زیرا سرمایه زیادی نیاز ندارند.

علی اکبر لبافی افزود: بخش خصوصی تقاضا دارد که واحدهای سیار فرآوری مرکزی احداث شود که در چهارچوب مشخص به صورت چرخشی به واحدهای کوچک و بزرگ معدنی خدمات رسانی کند، این اقدام هزینه های فرآوری را کاهش می دهد و می توان به چندین معدن خدمت رسانی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید