240409

ناهم خوانی حرف و عمل فعالان معدنی در استفاده از تسهیلات خرید هپکو / ۱۵۰۰۰ ماشین نیاز واقعی است یا آمارسازی برای سوداگری؟

دنیای معدن: صندوق بیمه فعالیت های معدنی، بودجه ای برای ارائه تسهیلات به خریداران دستگاه های معدنی از هپکو اختصاص داده و به گفته مدیرعامل این صندوق، ثبت نام برای دریافت این تسهیلات تا پایان دی ماه باز است.

به گزارش دنیای معدن، این صندوق قرار است برای خرید ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی مانند تراک، بولدوزر، بیل مکانیکی و لودر که همه آن ها در هپکو در حال تولید هستند، تسهیلاتی ارائه دهد و تاکنون تنها ۳۶۴ درخواست ثبت شده است.

فعالان معدنی تاکنون بار ها اعلام کرده اند که صنعت معدن کشور به ۱۵ هزار دستگاه معدنی نیاز دارد و از دولت می خواستند که بدون هیچ شرطی اجازه دهد این دستگاه ها وارد شوند. اکنون این سوال مطرح می شود که آیا نیاز صنایع به ماشین آلات معدنی کاهش پیدا کرده است؟

۱۵۰۰۰ دستگاه برای معادن؟

در تیرماه امسال معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفته بود که بیش از ۱۵ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی با عمر بیش از ۲۰ سال در ناوگان صنایع معدنی وجود دارد که نیازمند نوسازی و جایگزینی است. البته واردات ماشین آلات خارجی که سابقه ساخت داخلی ندارند، از همان تیرماه و بدون محدودیت آزاد شده بود.

مسئولان وزارت صمت یا فعالان معدنی به طور مشخص نگفته اند که از ۱۵ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی که نیاز امروز معادن است، تولید داخل چه مقدار آن را می تواند تأمین کند؟

بیشتر بخوانید:

واردات تراک معدنی ۷۰ تن صرفا با خرید معادل داخلی امکان پذیر شد ادامه واردات ماشین آلات معدنی موجود در خط تولید هپکو/ کریمی: واردکننده ذی صلاح باید واردات را در اختیار گیرد احتمال تعیین تعرفه ۱ درصد برای ماشین آلات صنعتی / تجهیزات وارداتی برای تولید در هپکو با ۱۰ درصد تعرفه وارد می شود! خنجر فعالان معدنی بر پیکر تولید داخل /چرا معدن کاران به واردات ماشین آلات اصرار دارند؟

صندوق بیمه ماشین آلات معدنی برای ۶۰۰ دستگاه تولید داخل تسهیلات ۱۲ درصدی درنظر گرفته است. بر این اساس می توان گفت آنچه مورد نیاز معادن است، تعدادی به مراتب بیشتر از این مقدار است. سوالی که مطرح می شود اینکه چرا تقاضا برای تسهیلات خرید ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی که از آبان ایجاد شده، تنها به عدد ۳۶۴ رسیده است؟

نیاز واقعی یا سوداگری؟

ابوالفضل رنجبر، فعال کارگری هپکو در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه هپکو پس از سال ها رکود در تولید، با تلاش مدیران و کارگران و برخی مسئولان، مجددا در گردونه تولید صنایع بزرگ کشور نقش آفرین است و توانایی تولید و تحویل سفارشات مشتریان خود را دارد، می گوید: از ابتدای سال ۱۴۰۱ بخشنامه ای تنظیم و تهیه شد که براساس آن صندوق بیمه امتیازی برای معادن کشور لحاظ کرد تا شرایطی ایجاد شود که هم بخشی از نیاز معادن به ماشین آلات برطرف بشود و هم محصولاتی که قابلیت ساخت دارند دارند، در شرکت هپکو تولید شود.

رنجبر ادامه می دهد: با مرور به اخبار و گزارش هایی که از رسانه های رسمی، برخی مسئولان و فعالان معدنی و همچنین برخی نمایندگان مجلس درخصوص نیاز واقعی معادن به ماشین آلات معدنی در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مطرح شد، دیدیم که اکثرا از کمبود ماشین الات معدنی و فرسوده بودن این محصولات و نبود توانایی ساخت داخل، انتقاداتی به دولت کردند.

این فعال معدنی هپکو بیان می کند که انتقادات به دولت این بود که معادن کشور به ۱۵ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی نیاز دارد و دولت باید بدون هیچ شرطی مجوز واردات این دستگاه ها را، ولو با کارکرد ۱۰ سال صادر کند. حتی این افراد می خواستند که تعرفه واردات به کلی برداشته شود.

ناهم خوانی حرف و عمل فعالان معدنی

او معتقد است بین آنچه نیاز معادن مطرح می شد و رفتار این روز های فعالان معدنی در استفاده از تسهیلات صندوق بیمه ماشین آلات معادن، هم خوانی ندارد.

رنجبر می گوید: آنچه که برای عموم روشن است، احتمالا این است که علت تمامی مخالفت ها و کارشکنی ها درخصوص حمایت از تولید داخل، همان سود دلالان وارداتچی بوده است.

او بیان می کند که سود دلالی در بازار واردات ماشین آلات معدنی آنقدر زیاد است که احتمال انجام هر کاری برای رسیدن به هدفشان، وجود دارد.

این فعال کارگری هپکو می گوید: دلالان تا حدودی در این امر موفق هم شده اند و شاهدیم که همچنان سیل عظیمی از محصولات کارکرده از ماشین آلات معدنی وارد کشور می شود که عموما کارکرد بالایی دارند و بعید نیست که به زودی به گورستان ماشین های معدنی منتقل شوند.

او ابراز امیدواری می کند که با تلاش مسئولان دلسوز، در آینده نزدیک شاهد ارائه راهکاری باشیم که هم نیاز واقعی معادن به ماشین آلات را مرتفع کند و رفع این نیاز ها با حمایت از صنایع داخلی کشور باشد.

نکته حائز اهمیت آنکه در یکی دو سال گذشته که هپکو توانست چرخ تولید را دوباره به گردش درآورد، مهندسان این شرکت توانستند محصولات جدیدی هم رونمایی کنند. در جریان نمایشگاه ماشین الات معدنی کشور در محلات که در مهر امسال برگزار شد، بیل هیدرولیکی ۳۷ تنی هپکو رونمایی شد که به گفته مدیر بازاریابی شرکت هپکو، اگر حمایت صحیحی از تولید این دستگاه به عمل آید، می تواند ۳۰ درصد صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشد.

بزرگترین باکت شاول موجود در کشور هم در جریان همین نمایشگاه و به عنوان یک محصول جدید دیگر در هپکو رونمایی شد. این دستگاه در حال حاضر در معدن سرچشمه در حال کار است.

هپکو توان بازگشت به دوران اوج و شکوفایی خود را دارد؛ زمانی که بزرگترین برند تولید ماشین آلات معدنی در خاورمیانه بود؛ زمانی که دشمن بعثی برای نابودی آن یک شهر را بمباران کرد. اما برای رسیدن به این جایگاه، نیاز است از سوداگری دلالان جلوگیری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید