240190

خود تحریمی مشکل اصلی صنعت و معدن کشور/ تامین و تخصیص ارز مشکلی ندارد

دنیای معدن: عبدالرضا صالحی؛ دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین ایران درباره چالش های صنعت و معدن کشور و برخی خودتحریمی های داخلی که موانع مهمی پیش روی توسعه صنعت و معادن کشور است گفت:

به گزارش دنیای معدن، با جرات می توانم بگویم در بخش معدن و تامین ماشین آلات مورد نیاز صنعت و معدن مشکل ما بحث کمبود یا تخصیص ارز نیست چرا که مشکلات مهمتری از موضوع ارز و خودتحریمی هایی که خواسته یا ناخواسته از سوی برخی مسوولین اعمال می شود ما را درانجام اهداف و مقاصد توسعه کشور در بخش صنعت و معدن با چالش هایی اساسی رو به رو کرده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مساله این است که بار فشار خود تحریمی های داخلی به مراتب سخت تر از چالش هایی است که تحریم های خارجی برای صنعت و معدن کشور ایجاد کرده است. بخشنامه های متعدد، عدم تمرکز بر اجرای طرح و برنامه برای زمان مشخصی که تا نائل شدن به هدف از بخش صنعت و معدن حمایت های لازم را به عمل بیاورد از جمله موضوعاتی است که مانع توسعه زایی در این بخش می شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین ایران توضیح داد: دخالت های بعضا بی مورد برخی مسوولین در این بخش و بخش هایی که سررشته چندانی در آن ندارند نیز نوعی خود تحریمی به شمار می رود، بنابراین با اطمینان خاطر می توان گفت حجم این مشکلات در برابر مسائل ارزی بسیار زیاد است و اصلا به بحث ارز نمی رسد چرا که در حوزه تخصیص و تامین ارز مورد نیاز کشور در این بخش محدودیتی جدی نداریم.

عبدالرضا صالحی توضیح داد: مشکلات بخش صنعت و معدن با سازمان استاندارد و متقاعد کردن آن ها یک پروسه زمان بر است. مشکلاتی که از سوی گمرک ایجاد می شود زمان زیادی از صنعت و معدن کشور تلف می کند. مطالبات گمرکی ها علی رغم آگاهی به محدودیت هایی که تحریم ها پیش پای صنعت و معدن ایجاد کرده خود یک کتاب مفصل است که قطعا بخشی از خود تحریمی داخلی به شمار می رود.

صالحی توضیح داد: با وجود اینکه وزارت صمت برای تسهیل گری بیشتر وارد عمل می شود، اما مساله این است که چالش های یاد شده مانع تامین ماشین آلات سنگین مورد نیاز صنعت و معدن کشور می شود. در حالی که براساس آمار ها سالانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار صرف واردات موبایل می شود، اما سهم ارزبری ماشین آلات معدنی که بهره وری قابل توجهی در اقتصاد ایجاد می کنند نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار است، اما متاسفانه این بخش به دلیل سیاست گذاری های نادرست وعدم تسهیل گری های لازم از سوی همه نهاد ها وسازمان های ذی ربط تحت فشار های مختلفی است.

دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین ایران گفت: به نظر می رسد متاسفانه در موضوعاتی برخی از مسوولین از قاطعیت و جرات لازم برای تصمیم گیری های درست در حوزه تسهیل گری واردات ماشین آلات و ابزار های مورد نیاز صنعت ومعن را ندارند. اینکه نگران برخورد های آتی هستند یا هر موضوع دیگری، به نظر می رسد وجود شائبه هایی مانع تصویب طرح هایی به نفع واردات ماشین آلات و ابزار های مورد نیاز در این بخش شده است.

وی در خصوص محدودیت های موجود گفت: به عنوان مثال از ما فاکتور و مدارک خرید ماشین آلات و ابزار صنعت و معدن را طلب می کنند در حالی که گمرک به خوبی می داند به دلیل تحریم ها ما راهی به جز دور زدن تحریم نداریم، لذا شرکت سازنده کالا را به شرکت ثالث می دهد تا کشور سازنده و فروشنده تحت فشار های تحریمی بابت معامله با ایران قرار نگیرد.

صالحی در ادامه پایان نشان کرد: ثبت سفارش و زمانی که برای واردات ماشین آلات صنعت و معدن از دست می دهیم نیز مساله مهمی است. با توجه به اینکه ماشین های صنعت و معدن سفارشی است و حداقل تحویل آن شش ماه زمان می برد و اینکه مسائل ارزی از جمله اینکه در شش ماه آینده وضعیت قیمت ارز چه می شود. کدام ارز به وارد کننده داده می شود، اعم از اینکه ارز نیمایی خواهد داشت یا ارز بازار آزاد یا از بازار سنا دلار خود را باید تامین کند، با وجود تمامی چالش های یاد شده و ریسک های مختلفی که متحمل می شویم اگر مدیران شهامت داشته باشند از بخش خصوصی حمایت کنند قطعا بخش بزرگی از چالش های صنعت و معدن کشور حل می شود./دانشجو

 

دیدگاهتان را بنویسید