239337

واردات ماشین‌آلات معدنی منتظر تسهیلات

دنیای معدن- سید‌سجاد موسوی : اهداف کوتاه‌‌مدت و میان‌‌مدت برای صنعت گچ در نظر گرفته شده که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به بازسازی و نوسازی این صنایع، ارتقای تکنولوژی تولید، بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی و تولید محصولات و فرآورده‌های صنایع پایین‌‌دستی گچ مانند پنل‌‌های گچی و دیوارهای پیش‌‌ساخته گچی اشاره کرد. با وجود این نبود نقدینگی و توان مالی برای بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان، نوسان‌‌های نرخ انرژی ناشی از سیاست‌های دولت، هزینه بالای حمل‌‌ونقل جاده‌‌ای، نبود دسترسی مناسب به شبکه ریلی کشور و رکود صنعت ساخت‌‌وساز مهم‌ترین مشکلاتی است که واحدهای فرآوری گچ با آن روبه‌رو هستند.

به گزارش دنیای معدن، با تمام این محدودیت‌ها، گشایش در واردات ماشین‌آلات معدنی به‌‌ویژه ماشین‌آلات کارکرده، صنعت گچ را نسبت به آینده امیدوار کرده است. ابوالفضل اقبالیون، عضو هیات‌‌مدیره «انجمن صنفی کارفرمایی تولید‌‌کنندگان گچ» و رئیس هیات‌‌مدیره شرکت «سپید گچ ساوه» به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: قطعا لغو برخی ممنوعیت‌ها برای واردات ماشین‌آلات معدنی در صنعت گچ بسیار راهگشاست. با وجود این مساله مهم این است که شرایط به گونه‌ای فراهم شود که تولید‌کننده بتواند این ماشین‌آلات را به صورت مستقیم خریداری کند؛ در غیر این صورت و واردات توسط شرکت‌های بازرگانی، بهای این ماشین‌آلات به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز قیمت ماشین‌آلات را افزایش داده است، اظهار کرد: با توجه به رکود صنعت ساختمان، توان مالی تولید‌کنندگان گچ کاهش یافته و ضروری است تا صندوق‌هایی مانند صندوق سرمایه‌گذاری معادن، تسهیلات را در اختیار بخش معدن برای واردات ماشین‌آلات قرار دهند و خوشبختانه اخبار مثبتی در این خصوص به گوش می‌رسد. اقبالیون در پاسخ به این سوال که ماشین‌آلات از چه کشورهایی وارد می‌شود، گفت: به نظر نمی‌رسد امکان واردات ماشین‌آلات از کشورهای اروپایی فراهم باشد و عمدتا باید این کار از طریق کشورهای عربی انجام شود.

این مقام انجمن صنفی صنعت گچ در رابطه با تامین سوخت در فصل زمستان تصریح کرد: درباره تامین سوخت باید گفت که بخشی از مشکلات ما مربوط به تامین گازوئیل برای ماشین‌آلات و بخش دیگر مربوط به تامین گازوئیل مورد نیاز ناوگان حمل و نقل گچ است که چنانچه سوخت مورد نیاز آنها تامین نشود، باید منتظر افزایش نرخ حمل و نقل و بهای تمام شده گچ در مقصد باشیم. علاوه بر این، کارخانه‌های تولید‌کننده گچ از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و در فصل زمستان محدودیت گاز امری محتمل به نظر می‌رسد اما بر خلاف واحدهای سیمانی، شرکت ملی پالایش و پخش مازوت را در اختیار شرکت‌های گچ قرار نمی‌دهد.

با وجود این خواسته ما این است که با توجه به مدیریت مطلوب در محدودیت‌های برق و هماهنگی با کارخانه‌ها، در رابطه با گاز هم شاهد این هماهنگی باشیم. وی اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید گچ در کشور ایجاد شده اما با توجه به رکود صنعت ساختمان حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن گچ در کشور تولید می‌شود.  اقبالیون با اشاره به اینکه صنعت گچ از فناوری‌های روز دنیا فاصله گرفته عنوان کرد: در حالی که صنعت گچ در دنیا به سمت تولید درای وال، گچ برگ و... حرکت کرده اما صنعت گچ ایران به استثنای چند شرکت همچنان گچ را به شکل سنتی تولید می‌کند. وی با اشاره به اینکه برخی از تولید‌کنندگان گچ‌های بی‌کیفیت را به عراق صادر می‌کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید