238466

نمایندگان مجلس با مخالفت با استیضاح فاطمی‌امین، مجددا به او رای اعتماد دادند

رشد ۱۰۰ درصدی تولید ماشین‌آلات معدنی/عقب‌ماندگی‌های زیادی در بخش معدن داریم

دنیای معدن- فاطمی‌امین با اشاره به موضوع ماشین‌آلات معدنی، ادامه‌داد: از ابتدای امسال تاکنون تولید ماشین‌آلات معدنی ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش دنیای معدن، وی اضافه‌کرد: همچنین آن دسته ‌از ماشین‌آلاتی که ساخت داخل نداشتند، در ۶ ماهه نخست امسال به اندازه کل سال گذشته وارد کشور شده اند.

وزیر صمت همچنین از تدوین ۳۰۰ بسته سرمایه‌گذاری خبر داد که در مزایده بیش از پنج هزار معدن نیز اعلام شده است و گفت: در بهمن امسال و خرداد ماه سال آینده ۱۰ هزار معدن دیگر نیز به مزایده گذاشته خواهد شد.

وی اظهار داشت: در ابتدای حضور در این وزارتخانه بیش از سه‌هزار معدن داشتیم که معلوم نبود در اختیار چه کسانی است، اما امروز تعداد آنها به کمتر از ۳۰۰ معدن رسیده است.

فاطمی‌امین همچنین به موضوع حقوق دولتی اشاره کرد و گفت: سال گذشته تعهد ما در بودجه از این محل ۱۰ هزار میلیارد تومان بود، اما ۱۹ هزار میلیارد تومان وصول شد و این آمار در سال جاری به ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی اظهار داشت: این حقوق دولتی معادن نیز در برخی موارد محل رانت و فساد شده بود، اما امروز با الکترونیکی شدن همه محاسبه‌نامه‌ها، رصد معادن با پهپاد و غیره به دنبال ضایع نشدن حقوق ملت هستیم.

انحصار دولتی در فولاد نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به فولاد به عنوان یکی از محورهای استیضاح اشاره کرد و گفت: از کدام انحصار دولتی در فولاد سخن می‌گوییم؟ وقتی ۹۴ واحد فولادی در کشور وجود دارد اما ایمیدرو فقط در ۱۷ درصد شرکت فولاد مبارکه سهم دارد، آیا نام آن انحصار دولت است؟

وی خاطرنشان‌کرد: در ۶ ماهه نخست امسال در هم‌سنجی با پارسال فولاد به میزان ۴۲ درصد بیش از سال گذشته در بورس عرضه شده است، این وضعیت در سنگ‌آهن ۴۰۰ درصد و در آهن اسفنجی ۸۰۰ درصد است و همه اینها به معنای شفافیت است.

فاطمی‌امین تصریح‌کرد: بورس کالا شفاف‌ترین سازو کار برای معاملات است.

وی با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در فولاد افتاده، بیان‌داشت: امروز ورق فولادی ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال گذشته عرضه می‌شود و در سایر اقلام از جمله میلگرد هم اینچنین است، به‌طوری که در فروردین و اردیبهشت امسال قیمت فولاد را کاملا مدیریت کردیم.

این عضو کابینه دولت افزود: شهریورماه ۱۴۰۰ و در ماه‌های ابتدایی حضور در وزارت صمت اعلام کردم که قیمت سیمان باید کاهش یابد و یک ماه بعد قیمت آن به کیسه‌ای ۵۰ هزار تومان کاهش یافت. امروز قیمت سیمان کیسه‌ای ۴۸ هزار تومان و در بورس کالا (بدن احتساب هزینه‌های حمل و نقل، ارزش افزوده و غیره) کیسه‌ای ۳۵ هزار تومان است و ثابت مانده است.

وی با اشاره به موضوع بازار، اظهار داشت: بازار را باید با تولید و عرضه مناسب مدیریت کرد که در این صورت نام آن تنظیم بازار است، نه با بگیر و ببند و اقدامات تعزیراتی.

فاطمی‌امین افزود: امروز قیمت بسیاری کالاهای اساسی با وجود افزایش نرخ ارز ثابت مانده است.

وی یادآوری کرد:‌ وزارت صمت مسوول تنظیم بازار مرغ، تخم‌مرغ، برنج، لبنیات و غیره نیست، اما در زیرمجموعه این وزارتخانه اتفاقات خوبی افتاده است.

وزیر صمت به افزایش ۵۰ درصدی تولید تراکتور در سال جاری اشاره کرد و گفت: قیمت تراکتور در برخی مدل‌های با قدرت ۱۰۰ اسب بخار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته و این معنای تنظیم بازار است.

وی با شاخص تورم تولیدکننده اشاره کرد و ادامه‌داد: کل تورم تولیدکننده از ۵۸.۹ درصد در تابستان سال گذشته به ۴۹ درصد کاهش یافته (افت ۱۰ درصدی) و تورم بخش صنعت از ۶۲ ردصد در تابستان پارسال به ۴۶ درصد در بهار امسال افت داشته است. همچنین تورم بخش معدن از ۱۰۰ درصد در تابستان سال گذشته اکنون به ۲۷ درصد کاهش یافته است.

عقب‌ماندگی‌های زیادی در بخش معدن داریم

وی با بیان اینکه عقب‌ماندگی‌های زیادی در بخش معدن کشور وجود دارد، اظهار داشت: مثل این حوزه همانند فرد پولداری با ۱۰۰ هکتار زمین است، اما نمی‌داند چه امکاناتی در اختیار دارد و می‌خواهد آن را واگذار کند.

فاطمی‌امین تاکید کرد: ‌در این بخش ابتدا باید به سمت اکتشافات برویم، زیرا بسیار در این حوزه عقب هستیم؛ بر این اساس اکتشافات و پی‌جویی را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: نتیجه اکتشافاتی که در استان خراسان جنوبی انجام شده، بسیار خوب بوده و ذخایر ارزشمندی از سنگ‌آهن، مس، طلا و کروم در این استان پیدا شده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: در گذشته ۳۲۰ مصوبه در بخش معدن وجود داشت که برخی از آنها با یکدیگر تناقض داشتند و موجب رانت و فساد می‌شدند، امروز همه این مصوبه‌ها ابطال و تبدیل به یک دستورالعمل شده است.

وی افزود: در گذشته هر کسی که پول داشت می‌توانست وارد معدن‌کاری شود، اما امروز صلاحیت فنی را علاوه بر صلاحیت مالی مورد توجه قرار دادیم و برای نخستین بار امتیاز فنی را در مزایده‌های معادن اثر دادیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید