237805

عضو کمیسیون انرژی :

هنوز خبری از واردات ماشین آلات سنگین و معدنی به کشور نیست

دنیای معدن: عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هنوز خبری از اجرای مصوبه مجلس درباره واردات ماشین آلات سنگین و معدنی به کشور از سوی دولت نیست و در صددیم که اقداماتی انجام دهیم تا این واردات هر چه سریعتر انجام شود.

به گزارش دنیای معدن، حجت الاسلام مجید ناصری نژاد؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگویی بیان کرد: وقتی یک سیاست جدید در کشور وضع می‌شود، باید تمام جوانب آن سنجیده شود و به همین دلیل باید در سطح کلان سیاست گذاری کرد. ما نباید بخشی یا مقطعی یا به نفع یک قسمت خاص سیاست گذاری کنیم. به این صورت که یک قسمت را درست کنیم و چند قسمت دیگر از قِبل آن خراب شوند. سیاست گذاری ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی نیز از همین دست سیاست‌ها بوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: بخش معدن یکی از حوزه‌هایی است که سال‌های سال مغفول مانده است. ما از معادن مان خیلی بیشتر از این‌ها هم در زمینه استخراج و هم در زمینه فرآوری می‌توانستیم استفاده کنیم. متاسفانه خیلی کم و کُند از معادن مان استخراج می‌کنیم و این محصول استخراج شده هم به صورت خام صادرات میشود، که یک ضعف بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، زیرا ما یک کشور معدنی هستیم.

حجت الاسلام ناصری نژاد خاطرنشان کرد: نبود ماشین آلات معدنی هم یک مشکل دیگر ما است. ما برای اینکه بهتر از این معادن استفاده کنیم باید برآورد هزینه و فایده داشته باشیم یعنی مشخص کنیم که برای رسیدن به یک سود مشخص نیاز است که اقدام به واردات ماشین آلات کنیم یا خیر؟.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: بالاخره بحث ماشین و تولید این ماشین آلات در داخل یکی از نکاتی است که دلسوزان کشور معتقدند باید روی ساخت داخل آن‌ها متمرکز شد و ما هم معتقدیم که تا جای ممکن باید از تولید کننده داخل حمایت کرد تا تولیدات ماشین آلات داخلی تقویت شود. اما جایی که این ماشین آلات در دسترس نیست و امکان تولید آن هم در داخل امکان پذیر نیست نباید اصرار بیهوده به اجرای آن کرد.

ناصری نژاد در ادامه افزود: معتقدم برای رفع این مشکل باید تصمیماتی بگیریم تا از جهان و دنیا عقب نیفتیم و این منابع خدادادی را هم از بین نبریم. برای رفع این مشکل باید به صورت محدود و موقتی اجازه واردات ماشین آلات معدنی خارجی به کشور داده شود. یکی از راه‌هایی که ما می‌توانیم وابستگی کشور به درآمد نفتی را مقداری کم کنیم استفاده کشور از معادن مختلف است که می‌تواند امکان صادرات غیرنفتی و هم تامین نیاز داخل را فراهم کند.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه درباره میزان تقویت تولید کننده داخلی با وضع ممنوعیت واردات توضیح داد: ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی در این چند سال متاسفانه نتوانست کیفیت تولید تولید کننده داخلی این ماشین آلات را بالا ببرد و این مسئله یکی از نگرانی‌های ما است. زیرا ما در حوزه تولید ماشین چه سواری و چه سنگین خیلی هزینه داده‌ایم و مجلس و دولت از این تولیدکنندگان خیلی حمایت کرده اند. اما باعث تاسف است که تولید کننده خودروی داخلی ما نتوانسته به آن جایی که باید برسد، این مسئله برای ما جای نگرانی جدی دارد.

ناصری نژاد در ادامه بیان کرد: البته ما نباید این مسیری که در این چند سال رفته ایم را تعطیل کنیم، اما حمایت از آن‌ها باید به نوعی حمایت مشروط باشد. یک اقدام دیگر که وزارت صمت و دولت می‌تواند برای حمایت از معادن مخصوصاً معادن کوچک مقیاس انجام دهد اعطای تسهیلات به آن‌ها است. باید به این معدن داران تسهیلات داده شود تا آن‌ها بتوانند ماشین آلات خود را به‌روز کنند مشکلاتشان را برطرف کنند تا به سوددهی برسند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز خبری از اجرای مصوبه مجلس درباره واردات ماشین آلات سنگین و معدنی به کشور از سوی دولت نیست و در صددیم که اقداماتی انجام دهیم تا این واردات هر چه سریعتر انجام شود.دانشجو

 

دیدگاهتان را بنویسید