236413

سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک های معدنی با رانش برقی بومی سازی شد

دنیای معدن: سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک های معدنی با رانش برقی که به دست متخصصان داخلی ساخته شده است در نمایشگاه معدن زنجان رونمایی شد.

به گزارش دنیای معدن ، نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی، ماشین آلات معدنی و راهسازی با حضور 80 شرکت تولیدی، صنعتی و خدماتی حوزه معدن و صنایع معدنی از سراسر کشور ، روز سه شنبه 25 مردادماه در محل نمایشگاه های بین المللی زنجان افتتاح شد؛ یکی از نقاط قوت این نمایشگاه ، رونمایی از چند طرح خوب دانش بنیان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و در جهت تقویت تولید ملی بود که افتتاح این طرح ها ، علاوه بر رفع نیاز کامل کشور، مانع خروج ارز از کشور برای خریداری قطعات خارجی می شود.

یکی از این رونمایی ها متعلق به شرکت گهر صنعت بود؛ سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک های معدنی با رانش برقی با حضور مسئولان کشوری و استانی رونمایی شد؛ در واقع تا پیش از این، تمام سیستم های مانیتورینگ دامپتراک های معدنی از خارج تهیه می شد که خوشبختانه متخصصان داخلی توانستند در سال تولید ، دانش بنیان ، کارآفرین خوش بدرخشند و این سیستم ها را بومی سازی کنند؛ همینطور ساخت دامپتراک های معدنی 150 تنی هم با رانش برقی آغاز شد.

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با تسنیم گفت: نبود ماشین آلات معدنی به روز عمده مشکل اصلی کشور است که تحریم ها اجازه نمی دهد تجهیزات و قطعات این ماشین آلات وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه 70 تا 80 درصد معادن کشور با فرسودگی ماشین آلات مواجه هستند گفت: در بازدید از معادن مختلف، نخستین دغدغه معدن کاران همین موضوع است؛ مشکلاتشان با منابع طبیعی و محیط زیست در وهله های بعدی است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه از ورود شرکت های دانش بنیان به ساخت ماشین آلات معدنی استقبال می کنیم، گفت: مجلس با تمام توان از این شرکت ها حمایت می کند.

از سوی دیگر آرمین سلسلی، رئیس خانه معدن استان زنجان هم در گفت وگو با تسنیم با ابراز تاسف از وضعیت ماشین آلات فرسوده معدنی در زنجان گفت: استان زنجان یک استان معدنی محسوب می شود ولی متاسفانه اکثر ماشین آلات قدیمی و فرسوده است و همین موضوع بازدهی کار را کاهش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه معادن زنجان به عنوان گورستان ماشین آلات معدنی محسوب می شود، گفت: به قدری ماشین آلات معدنی فرسوده افزایش یافته که اکثرا در معادن زنجان ماشین آلات خراب پارک شده است.

رئیس خانه معدن استان زنجان گفت: سالیان سال است که به خاطر وجود مشکلات تحریم های ظالمانه آمریکا نتوانسته ایم ماشین آلات معدنی و یا تجهیزات و قطعات آن را وارد کنیم و کاملاً مشخص است که عمر ماشین آلات به پایان رسیده و به دلیل عدم قطعه مناسب ، متوقف شده است.

وی گفت: تنها راهکار ما این است که به دانش متخصصان داخلی تکیه کنیم و از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم تا قطعات، تجهیزات و حتی ماشین آلات معدنی در داخل کشور تولید شود.

سلسانی گفت: بهره وری زمانی در معادن ما به اوج خود می رسد که بتوانیم ماشین آلات به روزی داشته باشیم و به نظر بنده دولت و مجلس باید تسهیلات خوبی برای شرکت های دانش بنیان آن هم در حوزه ساخت ماشین آلات معدنی در نظر بگیرد.

وی گفت: روز گذشته اتفاق مبارکی رخ داد و دانشمندان کشورمان توانستند سامانه کنترل و مانیتورنیگ دامپتراک های معدنی با رانش برقی را اختراع کنند و شاید همین موضوع نوید اتفاق های مبارکی برای کشورمان داشته باشد.

نمایشگاه معدن در زنجان افتتاح شدرقابت خودرویی ها با فولادی ها و معدنی ها در بورس کالاکانادا؛ سارق معدن ها/ مدعی حقوق بشر در جهان، چگونه در قرن 21 استعمارگری می کند؟اشتغال 6000 هزار نفر با اتمام طرح معدنی و صنایع وابسته "مس جانجا" در سیستانمعدن جغتای در خراسان رضوی ریزش کرد/ یک نفر جان باخت

علیرضا سعادتمندی رئیس هیئت مدیره این شرکت در حاشیه این رونمایی به خبرنگار تسنیم گفت: خوشبختانه سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک های معدنی رونمایی شد و کشور از وابستگی به خارج خلاص شد. تا پیش از امروز این سیستم ها از خارج از کشور تأمین می شد. به عبارتی دیگر وقتی دامپتراک های معدنی برقی حرکت می کنند سیستم کنترلشان برقی است و باید توسط سیستم و کامپیوتر هدایت شوند.

وی گفت: وقتی یکی از این کارت ها و به اصطلاح بُردها می سوخت، دامپتراک های معدنی که روزانه چند صد میلیون تومان می توانست درآمد ایجاد کند به اجبار متوقف می شد تا بُرد سیستم آن از خارج تعمیر و یا یک بُرد جدید خریداری می شد. همین موضوع سبب می شد دامپتراک های معدنی ماه ها متوقف شود تا بُرد آن مجدداً راه اندازی شود چرا که این بُردها باید از آفریقا و یا استرالیا خریداری می شد.

رئیس هیئت مدیره این شرکت تشریح کرد: از سوی دیگر بعد از خریداری بُرد ، احتمال خطا هم وجود داشت چرا که ورژن و نسخه های مختلفی در بازار جهانی وجود دارد و احتمال عدم همخوانی بُرد جدید با سیستم مستقر در کشور برای دامپتراک های معدنی وجود داشت.

وی اضافه کرد: سرانجام فرزندان این سرزمین تصمیم گرفتند سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک های معدنی را بومی سازی کنند و به لطف خدا و رهنمودهای مقام معظم رهبری توانستند به این موفقیت دست یابند؛ تست های این سامانه انجام شده و با موفقیت 100 درصدی که انجام شد از امروز در سطح معادن کشور قابل استفاده است.

پیش از این شادروان فرامرزی رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت وگو با تسنیم گفته بود: وجود مشکلات در برخی معادن سبب غیرفعال شدن آن ها شده است، که مسائلی از قبیل فرسوده بودن ماشین آلات، کاهش راندمان تولید، افزایش میزان مصرف سوخت، مسائل زیست محیطی و قانونی که در ارتباط با گون و حفظ آن وجود دارد از جمله آن ها است.

وی معتقد بود: بیش از 75 درصد معادن استان درگیر ماشین آلات فرسوده معدنی است و اجازه نمی دهد راندمان کار بالا رود . از سوی دیگر اجاره کردن ماشین آلات هم صرفه اقتصادی برای معدن دار ندارد.-نوسازی ماشین آلات معدنی

از سوی دیگر حجت الاسلام مهدی باقری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس (رئیس مجمع نمایندگان) در حاشیه این مراسم در گفت وگو با تسنیم اظهار کرد: واقعیت این است که باید در زمینه معادن بیشتر از گذشته فعال باشیم چرا که حوزه معدنی می تواند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی کشور باشد.

وی با بیان اینکه یکی از عمده مشکلات حوزه معدن در کشور فرسودگی ماشین آلات معدنی است، گفت: باید شرکت های زیادی همانند این شرکت وارد شوند و اقدام به تولید ماشین آلات و دامپتراک های معدنی کنند. هرچقدر بتوانیم ماشین آلات معدنی خود را نوسازی کنیم قطعاً درآمد معدنی کشور افزایش خواهد یافت.

این مسئول گفت: تحریم ها اجازه نمی دهد قطعات ماشین آلات معدنی وارد کشور شود و متاسفانه ظرفیت های عظیم معدنی در کشور به خاطر نبود ماشین آلات به روز مغفول مانده است. تنها چاره کار حمایت از شرکت های دانش بنیان برای تولید قطعات و تجهیزات ماشین آلات است.

 

دیدگاهتان را بنویسید